vandrewal Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Hallo. Har nettopp prøvd å flashe BIOSen på et EPOX 7KXA-hovedkort(Det måtte til fordi den gamle versjonen ikke støtte harddisker så store som 100GB, og jeg har nettopp kjøpt en ny harddisk). Jeg startet opp programmet, og alt gikk fint nesten helt til slutten, da progress-baren plytselig viste to røde blokker isedenfor hvite, som indikerer en skrivefeil. Allikevel ble prosessen fullført og jeg reboota maskinen. Alt går fint helt til "Updating escd..." kommer fram på skjermen, etter det henger alt seg bare opp. Jeg har prøvd å starte flash-programmet like etter restart ved å trykke ALT+F2, men jeg får bare melding om at den ikke finnes i BIOSen. Er det i hele tatt noe som kan gjøres med dette, eller er alt håpløst? Lenke til kommentar
xthal Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 er da plasser der dem selger slike reservebioser m diverse sikring og greier, husker ikke helt hvor det var, noen som gjør?? :razz: Lenke til kommentar
Akke Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 kommer du inn i BOIS? Hvis du gjør, husk og load default settings. Lenke til kommentar
vandrewal Skrevet 13. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2002 Jeg kommer inn i BIOS ja. Akkurat det synes jeg er litt rart, jeg trodde ikke det var mulig om noe var galt i BIOSen. Jeg har prøvd å loade optimized settings og Fail-safe defaults. Ingen av de kommer forbi Updating ESCD... Tror ikke det blir aktuelt å kjøpe noen ny brikke til hovedkortet. Om det ikke er noe annet å gjøre kjøper jeg heller nytt hovedkort. Takk for svar i alle fall. Lenke til kommentar
Akke Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Prøv clear CMOS før du gir deg helt da... Og napp ut alt utenom skjermkortet. [ Denne Melding var redigert av: akke på 2002-03-13 19:43 ] Lenke til kommentar
vandrewal Skrevet 13. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2002 Jaha? Akkurat hva gjør skjer da? Eller et bedre spørsmål: Hvor finner du valget "Clear CMOS"? Skal prøve å ta ut alt utenom skj.kort også. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: halopete på 2002-03-13 19:45 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: halopete på 2002-03-13 19:45 ] Lenke til kommentar
555 Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Quote: On 2002-03-13 19:42, halopete skrev:Jaha? Akkurat hva gjør skjer da?Eller et bedre spørsmål: Hvor finner du valget "Clear CMOS"? den finner du på hk (jumper) se bruksanvisningen Lenke til kommentar
Akke Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Quote: On 2002-03-13 19:42, halopete skrev:Jaha? Akkurat hva gjør skjer da?Eller et bedre spørsmål: Hvor finner du valget "Clear CMOS"? Clear CMOS er en jumper på hovedkortet som sletter all data i den delen av bios som "dine" bios innstillinger er lagret. Enkelt forklart. Skru av maskinen. Sett Clear CMOS jumperen i "Clear CMOS mode", skru på maskinen i 5 sek og skru av igjen. Flytt jumperen tilbake i normal stilling og start opp maskina. Lykke til :smile: Lenke til kommentar
vandrewal Skrevet 13. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2002 Ah, takker og bukker folkens. Rask service :smile: Mye raskere enn en vanlig tech support ville vært. Skal prøve alt nå Lenke til kommentar
Mobsan Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Her har de bios-brikker (ikke vanlige). De kan også forhondsprogramere den for deg. http://www.eksitdata.com Let deg frem Lenke til kommentar
vandrewal Skrevet 13. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2002 Oppdatering: OK, tok ut alt unntatt skjermkortet og kommer helt inn på windows.Har prøvd å kjøre restore-programmet for å få lagt inn den gamle BIOSen men selvsagt kan ikke det gå. Awdflash nekter rett og slett og la meg legge inn den gamle BIOSen fordi "BIOS-locken" ikke stemmer overens. Finnes det noe program for å kunne presse den gamle BIOSen tilbake igjen? Lenke til kommentar
i-am Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 hør nå på hva folk sier , Resett bios , det er din eneste mulighet. vis du ikke har lyst og kjøpe nytt hovedkort da ? Lenke til kommentar
Akke Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Da burde det være mulig og redde den! :smile: Funker ALT+F2 under oppstart? Husk og enable bios upgrade i bios. Du prøver og flashe med Bios k7000725.exe? (spør for sikkerhets skyld) Clear CMOS gjort? Du kan jo prøve og flashe med bios k7000425.exe først da den oppdaterer Awdflash utility. Eller drite i Awdflash utility og boote fra en oppstartsdiskett. Lenke til kommentar
vandrewal Skrevet 13. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2002 Først: CMOS har blit resetta flere ganger, men merket ikke at det hjalp (kan godt hende at det gjorde det allikevel da.) Joda, jeg har forsøkt å flashe med alle mulige forskjellige versjoner, fra 310 til 725, selve problemet er at det ikke går an å begynne å legge inn den versjonen engang, fordi den er "Locked" eller no sånt. Skal lete igjennom alle switchene til programmet og se om det finnes noe "force update" option. Quote: Eller drite i Awdflash utility og boote fra en oppstartsdiskett. Hva mener du? Å boote med Oppstartsdiskett hver gang jeg skal starte maskinen? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Quote: On 2002-03-13 22:12, halopete skrev: Quote: Eller drite i Awdflash utility og boote fra en oppstartsdiskett. Hva mener du? Å boote med Oppstartsdiskett hver gang jeg skal starte maskinen? Han mener muligens å boote med en "recovery-diskett" som inneholder bios-filene. Samtidig må du muligens holde inn en tast eller 2. Sjekk hjemmesidene for hovedkortet ditt og se om de har den muligheten. Men om en "recovery-diskett" vil hjelpe, skal jeg ikke si sikkert. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 AKKA: hva gjør alt+F2 under oppstart? har noe av det samme problemet (innlegg under hovedkort & prosessor-seksjonen) så kanskje noen av disse rådene fungerer for meg også.... Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 alt+f2 under oppstart starter AWDflash eller.no Det er et heftig lite "programm" i BIOS'en som gjøre det å flshe bios til en lek! Trenger bare den *.bin eller.no filen på en disket, og vóila! Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Tråden passer best under hk og cpu, takk Lenke til kommentar
Akke Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Quote: Quote: Eller drite i Awdflash utility og boote fra en oppstartsdiskett. Hva mener du? Å boote med Oppstartsdiskett hver gang jeg skal starte maskinen? Mente at du skulle boote fra en bootdiskett som du har alle BIOS filene på. En helt vanlig f.eks. win98 boot disk. (finnes på bootdisk.com) ------------------------------------- Boot using your DOS floppy disk to the ‘A:>’ command prompt. At the DOS command prompt type: UPDATE ------------------------------------- Det betyr at du ikke bruker ALT+F2 under oppstart. Som sagt, sjekk at bios update ikke ble disablet når du loadet "fail safe option" i BIOS. Lenke til kommentar
Akke Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Fant en nyere BIOS til deg også :smile: http://www.epox.nl/english/support/downloads.htm#Slot A Bios filename: k7001809.bin Bios date: 08/09/2001 Bios size: 256 KB (For 2Mb BIOS EEPROM) Bios checksum: 0429 Model support: EP-7KXA, EP-7KXA+ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå