Gå til innhold

Digitalkamera på flyreise etc

Anbefalte innlegg

Søsteren min hadde nettopp med seg kameraet sitt (et nytt minolta z1 med mmc minnekort) på en tur til Egypt. Hun tok kameraet med seg gjennom "gjennomlysningen" på flyplassen, og også gjennom noe tilsvarende hver gang hun skulle ut og inn av hotellet. Hun tok en god del bilder, og de så flotte ut, men da hun kom på flyplassen på vei hjem oppdaget hun at alle bildene var blitt så merkelige. Vel hjemme flyttet hun bildene over på PC'en for å se på dem, og alle bildene var helt ødelagt!

Akkurat hvordan ødelagt de var er jeg usikker på, jeg har ikke sett dem selv, men jeg tror det var snakk om at bildene var kraftig forsstyrret (deler hadde byttet plass o.l.). Jeg kan poste eksempel seinere hvis det hjelper.

Kan dette ha noe med "gjennomlysningen" på flyplassen eller hotellet å gjøre? Er det normalt at minnekort blir ødelagt på den måten, eller er det trolig andre grunner til at dette har skjedd? Hvordan kan man isåfall unngå dette?

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri hørt om at "gjenomlysningen" skal påvirke kamera eller minnekortet. Så langt jeg har lest, skal det ikke ha noen effekt. Men om det er 100 % utelukket, er jo noe annet. Kan mulig være at minnekortet ikke er helt stabilt, og har krasjet. Ikke erfart dette selv, men har hørt en del om at visse "billigere" minnekort ikke er helt stabile. Hva slags minnekort er det, og fikk dere med et recovery program. Sett at slike program finnes på nettet ihvertfall.

Lenke til kommentar

Det kan jo hende at kontrollen på hotellet var av en annen/verre type enn det som brukes på flyplasser. Jeg skal be søsteren min om å sjekke hvordan minnekortet virker nå; altså om det bare var bildene eller om selve minnekortet ble ødelagt. Jeg vet ikke mer om minnekortet enn at det var av typen MMC.

Lenke til kommentar

Brukt mitt QV5700 og NVMX500 kamera har vært en god del innom flyplasser og "scannere" og ikke tatt skade av dette. Vet ikke hvilket merke det er på minnekortet, men jeg bruker sandisk og har aldri hatt noen problemer med dette! Mine erfaringer er at de veldig billige "no-brand" merkene er veldig ustabile og kanskje har latt seg påvirke fra strålingen fra "scannern" ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...