Howiey Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Om dere ikke vet det; MyDoom virus Går ut på at viruset sendes ut til mange pcer og sprer seg av seg selv. Fra den 1. febrauar - 15.februar vil alle pcene som har fått virusene ddose micrsoft.com Endelig et virus som gjør noe nytte ahpadt ddose? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Om dere ikke vet det; MyDoom virus Går ut på at viruset sendes ut til mange pcer og sprer seg av seg selv. Fra den 1. febrauar - 15.februar vil alle pcene som har fått virusene ddose micrsoft.com Endelig et virus som gjør noe nytte ahpadt ddose? Distributed Denial Of Service Altså at det koordinerer en tusenvis av PC'er til hente info fra Microsoft.com sine hjemmesider samtidig og konstant. Dette betyr at microsoft-serveren får alt for stor belastning og knekker helt sammen. F.eks om serveren har 1Gbit/s internettforbindelse og det er 10.000 infiserte brukere med 1Mibt/s ADSL så styrtes serveren med hele 10 ganger så høy trafikk som den er i stand til å takle. Det betyr at serverern bryter sammen og ikke kan levere tjenester til normale brukere. Altså "Denial Of Service". Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Hvem sa at dette viruset ikke var noe plage? Jeg har ALDRI vært plaget av verken spam eller virus. Jeg har i mitt liv mottatt omtrent 5 e-poster med virus vedlagt. Denne helgen har jeg derimot mottatt over 130. Dette er altså det eneste viruset jeg har merket noe til. Utrolig irriterende, og ikke minst frustrerende at folk ikke kan lære seg å bruke en PC. Siden dette viruset omtrent bare spres via e-post er det ikke en gang nødvendig med antivirus for å stoppe det! Dikky: Skjønner ikke hvorfor du tror du skulle være mindre rammet enn en windows bruker. Hvordan skal viruset vite om eieren av e-post adressen bruker windows eller linux? Finner kun to måter å ikke bli rammet på: 1. Være heldig (for at ingen har snappet opp e-post adressen) 2. Ikke bruke e-post. evt 3. Bruke et übereffektivt spam filter. Endret 1. februar 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
tbend Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Har kun NAV 2003... det tror jeg funker bra... Har ingen virus... Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Den orginale MyDoom ormen skulle dDos'e SCO serveren, den var visst fra noen Linux folk som var sure på SCO. Men i senere tid har det kommet en ny variant W32.MyDoom.b som dDos'er MS serveren, så denne ormen tar både å påvirker to vidt forskjellige data-selskaper. Angående Dos angrep, vil det si hvis jeg hadde en privat ftp-server f.eks, og så kom 10 folk med 1mbits linje og begynte å laste ned fra min 1mbits linje, ville serveren min gått i stå da? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Ehm, 10 folk som laster ned samtidig? Tror nok du må opp i 1000 samtidig før det blir tull. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Vær så snill da, ikke begynn denne diskusjonen igjen, det går fint ann å ikke få virus selv om man ikke bruker ett AV-program, spesielt om man har firewall. Det er ikke snakk om noe annet enn å holde programmer oppdatert, og ikke åpne vedlegg osv. Misforstå meg rett, for de aller fleste er det bra å ha en virus-killer, men det betyr ikke at alle må ha det. AtW Ikke enig i det hele tatt. Jeg har AV installert, og har ved flere anledninger fått beskjed om at virus prøver å komme seg inn på min maskin, selv uten en web-browser eller e-postleser oppe. Forskjellen er at dere uten AV software ikke får vite om det, og kan derfor ikke vite om det blir spredt til andre. Og i det øyeblikket skaden er skjedd, er det for sent å installere AV. Det provoserer meg at noen tror de er usårbare overfor virus... før dere aner det, kan det skje. Og da er dere plutselig medskyldige i å spre virus. Det er folk som deg som gjør viruproblemet mye større enn det kunne vært. På grunn av folk som deg, får vi aldri knekt virusproblemet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Det betyr at serverern bryter sammen og ikke kan levere tjenester til normale brukere. Altså "Denial Of Service". Og det er bra for oss forbrukere fordi... ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Vær så snill da, ikke begynn denne diskusjonen igjen, det går fint ann å ikke få virus selv om man ikke bruker ett AV-program, spesielt om man har firewall. Det er ikke snakk om noe annet enn å holde programmer oppdatert, og ikke åpne vedlegg osv. Misforstå meg rett, for de aller fleste er det bra å ha en virus-killer, men det betyr ikke at alle må ha det. AtW Ikke enig i det hele tatt. Jeg har AV installert, og har ved flere anledninger fått beskjed om at virus prøver å komme seg inn på min maskin, selv uten en web-browser eller e-postleser oppe. Forskjellen er at dere uten AV software ikke får vite om det, og kan derfor ikke vite om det blir spredt til andre. Og i det øyeblikket skaden er skjedd, er det for sent å installere AV. Det provoserer meg at noen tror de er usårbare overfor virus... før dere aner det, kan det skje. Og da er dere plutselig medskyldige i å spre virus. Det er folk som deg som gjør viruproblemet mye større enn det kunne vært. På grunn av folk som deg, får vi aldri knekt virusproblemet. Det er enten en forvarsel, eller så har du ikke oppgradert maskina de skikkelig, jeg vil gjerne ha meg frabedt "på grunn av sånne som deg, så har vi virus på nett". ingen er usårbare, men jeg tror at jeg gjør en like god jobb som ett virusprogram (eller en jobb som er så nær like bra, at det ikke er verd bryet å ha det), jeg har ikke hatt virus siden 1994 (JA, jeg har sjekket med AV, kun for å få det bekreftet i en annen diskusjon her). Kan du nevne noen virus som angriper deg i dag om du har oppgradert programmene din, og ikke ekseverer filer? AtW Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 ATWindsor har min fulle støtte. Jeg gidder ikke å delta i den diskusjonen en gang til... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Synes det er veldig underholdende når det kommer slike viruser, da setter jeg meg på sidelinja og håper at dere windows brukere får det så jævlig som mulig! Hadde også vært kult om det hadde kommet en ny variant av MyDoom som ddoset forum.hardware.no Fjortiss Lenke til kommentar
covah Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Må støtte ATWindsor her jeg også. Helt latterlig å påstå at det er noen få som ødelegger for alle andre. Det som VIRKELIG er det store problemet, er alle de ørti tusen personene som ALDRI oppdaterer AV softwaren, men tror de er beskyttet og dermed oppfører seg som idioter på nettet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 ingen er usårbare, men jeg tror at jeg gjør en like god jobb som ett virusprogram (eller en jobb som er så nær like bra, at det ikke er verd bryet å ha det), Kan du nevne noen virus som angriper deg i dag om du har oppgradert programmene din, og ikke ekseverer filer? AtW Alt jeg vet, er at jeg hadde software-firewall installert. Jeg har firewall i NGT routeren min. Jeg har automatisk update av Windows Xp. Jeg har automatisk update av Norton Antivirus. Allikevel fikk jeg, uten at web-browser eller e-postprogram var oppe, beskjed om virus som ble stoppet av Norton Antivirus. Det kom altså inn selv om jeg ikke hentet mail, surfet og hadde firewall aktivt. Hvilke andre forholdsregler tar du? Greit om jeg kan lære noe av denne diskusjonen. Men vær klar over at de som lager virus hele tiden lager nye, smarte måter å komme seg inn i en maskin på. Ikke sikkert at det du gjør for å være sikker i dag, er sikkert i morgen. Og da kan det være for sent. Foresten... hva er argumentet mot å ha antivirus installert? 2 fps mindre i favorittspillet? Slå av AV når du bruker programmer som krever alt, og ha det på ellers. Da er du i det minste litt sikrere. Man kan aldri bli for sikker, mener nå jeg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Det som VIRKELIG er det store problemet, er alle de ørti tusen personene som ALDRI oppdaterer AV softwaren, men tror de er beskyttet og dermed oppfører seg som idioter på nettet. Enig... det er OGSÅ ett problem. Men nå har jo de fleste virusprogram automatisk update... og det koster ikke mer enn noen få dollar i året å ha det aktivt. Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) Ehm, 10 folk som laster ned samtidig? Tror nok du må opp i 1000 samtidig før det blir tull. Da er nok lille meg utenfor fare, hvis ingen blir virkelig sure på meg Og det er bra for oss forbrukere fordi... ? Det er ikke direkte bra for oss forbrukere, men viss f.eks det er en servers som distribuerer ulovlig ting, og ingen gjør noe med det, så kan du ta loven i egne hender å fikse et dDos angrep på serveren. Ellers så mener jeg at det er fullt mulig å få virus selv om man har av, fw og alt er fullt oppdatert, det kommer an på hvordan du oppfører deg på nettet. Endret 1. februar 2004 av eiriksen Lenke til kommentar
DllInjexion Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) Simen: Nei det er ikke riktig at 1gbit styrtes av 10.000 1mbits. Alt avhenger av packet størrelsen. f.eks dersom bottene sender småe pakker så vil det ikke styrtes. Hm..Når jeg får klienten til Mydoom skal jeg peke dem mot hardware.no gay admins network kan noen sende meg viruset? den exe(cuatble) filen. Endret 1. februar 2004 av DllInjexion Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Hvilke andre forholdsregler tar du? Greit om jeg kan lære noe av denne diskusjonen. Men vær klar over at de som lager virus hele tiden lager nye, smarte måter å komme seg inn i en maskin på. Ikke sikkert at det du gjør for å være sikker i dag, er sikkert i morgen. Og da kan det være for sent. Foresten... hva er argumentet mot å ha antivirus installert? 2 fps mindre i favorittspillet? Slå av AV når du bruker programmer som krever alt, og ha det på ellers. Da er du i det minste litt sikrere. Man kan aldri bli for sikker, mener nå jeg. Forholdregler: aldri kjøre noen filer i det hele tatt som ikke er fra en sikker kilde (lett å følge). Holde windows oppdatert, og bruker tekstbasert e-post-leser (pine), og bruker ikke IE. Evt Firewall. Det er lite jobb å ha AV, men nytten (for meg) er nærmest null, og med tett opp mot null nytte, er lite arbed for mye, misforstå meg rett, AV er en bra ting det, fint at du bruker det, har INGENTING imot at du bruker det, og foretrekker det, men jeg har min egen løsning på problemet, og den fungerer bra. Er forøvrig klar over at det lages nye virus hele tiden, men de har stort sett de samme begrensningene som virus alltid har hatt, må ekseveres elelr utnytte ett sikkerhetshull, eneste forskjellen er at spredningen går fortere nå enn i "gamle dager". AtW Lenke til kommentar
Howiey Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Simen: Nei det er ikke riktig at 1gbit styrtes av 10.000 1mbits. Alt avhenger av packet størrelsen. f.eks dersom bottene sender småe pakker så vil det ikke styrtes. Hm..Når jeg får klienten til Mydoom skal jeg peke dem mot hardware.no gay admins network kan noen sende meg viruset? den exe(cuatble) filen. Det er vel ikke noen som samler på virus da... Vist de har et antivirus program sletter de jo viruset(i vert fall NIS 03). Og vist de ikke har antivirus program så vet de jo ikke at de har viruset... (Jeg vet selfølgelig at det er noen der ute i verden som faktisk kan lagre og "jobbe"/"arbeide" med virus... det er tross alt noen som lager dem også...) Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 hate antivirus jeg... har hatt d 1 gang å da ødela den pc'n.. Har aldri noe problem me pc'n kunn att den e treig engang iblant når hd e full osv. har over 300 ormer i crack mappa mi, så jeg lar virusan herje vilt på min pc:P Lenke til kommentar
pc-killer1317 Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Det som VIRKELIG er det store problemet, er alle de ørti tusen personene som ALDRI oppdaterer AV softwaren, men tror de er beskyttet og dermed oppfører seg som idioter på nettet. Den er jeg enig i. + De som ikke har oppdaterte programmer og ikke har av. Det virker forresten som at de uten AV ser på de med AV som noen tosker som installerte AV i begynnelsen av 2000 en gang og lot den stå uten å oppdatere den. OG det virker som de med AV ser på de uten AV som noen tosker som ikke kan noe om data, og aldri oppdaterer maskinen med patcher osv. OG det virker som NOEN som har valgt å kjøre uten AV sitter med møka-maskiner som absolutt trenger en liten oppgradering eller ti... En av grunnene til at jeg kjører AV er at jeg absolutt ikke er alene på denne maskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå