Gå til innhold

Hva er brukervennlighet? Linux eller Windows?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant spørsmål.

Min umiddelbare oppfatning av brukarvennlegheit:

Dei enkle og mest brukte tinga fungerer ut av boksen.

Dette betyr ikkje nødvendigvis at ting fungerer optimalt, men at dei fungerer.

Men eg ser poenget ditt. Cluet er vel her å definere brukarar. For ein gjennomsnittleg nordmann vil den oppfatninga eg har over passe best, du treng berre å dobbelklikke for å installere program, eller du treng bere eit minimum av info for å installere OSet.

For ein admin er situasjonen annleis. Han veit det meste om maskina, han kjenner dei fleste kommandoar og skriv fortare enn han klare å klikke med musa. Da vil ein GUI komme i vegen, samt at den vil trekke ressursar som ellers kan brukast til andre ting.

Så det er vanskeleg å gje eit klart svar på spørsmålet. For den store ålmenta (almuen, hehe), vil nok GUIen vere sentral for at systemet skal vere nyttig. For dei som verkeleg kan sin veg gjennom fil-treet er det viktigare meg kraftige kommandoar som gjer *akkurat* det dei er spesifisert å gjere.

Lenke til kommentar

Det er vel helst det at kommandoene i linux virker vanskelige for de som ikke har satt seg inn i dem?

Linux kan virke vanskelig..og kanskje skremme folk til å tro det er vanskelig.. eller for å si det på deres måte: "dårlig" :razz:

Har selv veldig liten peiling på linux.. men jeg tror det er en av grunnene..

Linux er helt sikkert er bra os..men jeg har holdt meg til windows foreløpig..

_______

Mvh.

Knuty

Lenke til kommentar

Dette har jeg ment lenge. Bruker vennlighet må jo være at OS'et er vennlig mot brukeren;

Og er det vennlig mot brukeren og plutselig klikke, uten å gi noen feilmeldinger, koste masse penger, tvinge brukere til å bruke en "standard" (som gjerne egentlig ødelegger standarder), og kreve sinnsyke maskiner for å kjøre?

Eller er det vennlig mot brukeren og ikke koste noe, være stabilt, gi skikkelige feilmeldinger når noe er galt, gi brukeren valg etc., etc.

Hvis vi skulle definere brukervennlig etter sunn fornuft tror jeg windows OS ville komme dårlig ut...

Lenke til kommentar

Brukervennelig er når operativsystemet lar en bruker

gjøre ting brukeren egentlig ikke forstår slik at vedkommende kan klare seg gjennom livet med mindre

innsikt og flere feil i sin omgang med PC-er.

-eljar

Lenke til kommentar

Skal vi snakke om brukervennlighet, må vi trekke inn HCI - Menneske maskin interaksjon.

Noen punkter:

* Hvor intuitivt systemet er for brukeren

* Lærehastighet

* Farge-/form-/skrift-bruk

* Systemets tilpassning-dyktighet til brukeren (AI)

* Hvor enkelt det er å utføre oppgavene som brukeren vil gjøre

* Hvor raskt det er å utføre oppgavene som brukeren vil gjøre

Lenke til kommentar

Brukervennlighet kan jo defineres av hvem som helst, men den definisjonen vil derimot variere mye.

Jeg kjører Linux (Slackware 8.0) og XP. Slackware sies å være en av de vanskeligste distrubisjonene (om ikke den vanskeligste). Personlig liker jeg linux mye bedre enn XP på grunn av at det støtter alt, man slipper å betale for det (tror ikke jeg har betalt for software siden, øhhh.......), og du har så mange muligheter at man bare øverst i README'n skriver noe som f.eks: "for the impatiant: $ cd NVIDIA_KERNEL_......................................."

Jeg vil si at Linux er mer brukervennlig i form av valgmuligheter og tweaking, mens windows på enkelheten og programvareutvalget og dermed binder folk til MS windows.

PS. denne meldingen er skrevet i Linux

Tresprit

If only my scrollwheel worked in linux i would be happy :smile:

Lenke til kommentar

Brukervennlighet kan jo defineres av hvem som helst, men den definisjonen vil derimot variere mye.

Jeg kjører Linux (Slackware 8.0) og XP. Slackware sies å være en av de vanskeligste distrubisjonene (om ikke den vanskeligste). Personlig liker jeg linux mye bedre enn XP på grunn av at det støtter alt, man slipper å betale for det (tror ikke jeg har betalt for software siden, øhhh.......), og du har så mange muligheter at man bare øverst i README'n skriver noe som f.eks: "for the impatiant: $ cd NVIDIA_KERNEL_......................................."

Jeg vil si at Linux er mer brukervennlig i form av valgmuligheter og tweaking, mens windows på enkelheten og programvareutvalget og dermed binder folk til MS windows.

PS. denne meldingen er skrevet i Linux

Tresprit

If only my scrollwheel worked in linux i would be happy :smile:

Lenke til kommentar

And the saga continues ...

La oss ta et eksempel på en situasjon vi forhandlere stadig kommer i kontakt med :

Ola Nordmann stikker innom butikken. Han er rørlegger. De siste 17 årene har han jobbet i et større firma, men ønsker nå å starte sin egen praksis. Til det trenger han en datamaskin for å utføre enklere arbeidsoppgaver. Han skal skrive tilbud til sine kunder samt ha muligheten for å fakturere dem. Kanskje han også ønsker muligheten til å føre sitt eget regnskap. Samtidig vil han gjerne kunne gjøre enklere kalkulasjoner i et regneark. Og sist men ikke minst, han vil ha programmene sine på et språk som for ham er enkelt og lettfattelig å forstå, dvs norsk. Som forhandler er det også viktig å tenke på hva han vil benytte av tilleggskomponenter som f.eks skrivere, kanskje en skanner til innskanning av arbeidstegninger og muligheter for tilgang til internett. Deretter må vi ta høyde for hva han på et senere tidspunkt kanskje vil måtte finne på å kjøpe, muligens et digitalkamera eller lignende. Hvilke rutiner på sikkerhetskopiering vil han benytte, og hvordan, er også viktige faktorer her.

Da blir spørsmålet; er Linux det rette for ham, eller bør jeg levere et Microsoftbasert system?

Helt ærlig nå, hva ville du anbefalt?

Mitt inntrykk er at de fleste som sverger til Linux gjør det fordi de personlig synes det er morsomt å "jobbe" med det, ikke fordi det løser de fleste arbeidsoppgaver på en mer rasjonell måte. La gå at Bill Gates er rik og at Windows har sine feil, men til normalt bruk i en standard arbeidssituasjon tror jeg nok Microsoft er mere brukervennlig for de fleste.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg tør å påstå at windows er helt klart mye mer brukervennlig.

Noe som er brukervennlig skal vel en nybegynner klare ganske greit? Noe som ikke er tilfelle i linux. Men hvis du har greie på linux så synes kanskje du det er brukervennlig å skrive inn kommandoer...?

Vet ikke hvorfor, men uansett hva jeg gjør på egenhånd i linux, fucker opp alt. f.eks hvis jeg fikser xconfig filen så vil ikke linux starte lenger...

Men litt skryt skal linux ha: ISDN kortet var jo latterlig enkelt å få til... I windows må det lastes ned drivere og alt mulig dritt. tar mye lenger tid å installere. (men når det gjaldt nettverkskortet mitt, så ble saken en annen.. :smile:)

Lenke til kommentar

For mye brukervennlighet skjemmer oss ut spør du meg ....

Konklusjon :

Windows er ALTFOR lett ! - Man lærer ikke så mye som man burde/ kunne !

(selvom jeg syns miljøet i Win. er vimsete satt opp,. så skal det vistnok være lett å fatta for de fleste !!!)

[ Denne Melding var redigert av: alaruz på 2002-03-13 21:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-13 21:00, alaruz skrev:

For mye brukervennlighet skjemmer oss ut spør du meg ....

Konklusjon :

Windows er ALTFOR lett ! - Man lærer ikke så mye som man burde/ kunne !

Tja, spørsmålet er vel heller hvor mye skal det være nødvendig å lære? Man behøver ikke være bilmekaniker for å kjøre bil, være elektrikker for å skru på lyset eller tv-reparatør for å se fjernsyn.

Min påstand er at et operativsystem som i enkelte tilfeller krever kunnskap om programmering på komponentnivå for å få det til å fungere som man ønsker for å løse en arbeidsoppgave er ikke noe godt operativsystem.

Jeg vil også gjerne legge til at jeg ikke har noe som helst imot Linux, tvert imot, jeg har selv satt opp Linuxmaskiner med kontorapplikasjoner som ville løst de fleste arbeidsoppgavene jeg trenger å utføre, MEN, det forutsetter en del kunnskap om fagterminologi bl.a på engelsk enn det man kan forvente av en gjennomsnittsbruker.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-13 20:46, GeeZuZz skrev:

Noe som er brukervennlig skal vel en nybegynner klare ganske greit?

Det kjem an på kva slags brukar det er..

Quote:

Men hvis du har greie på linux så synes kanskje du det er brukervennlig å skrive inn kommandoer...?

(eg har ikkje greie på linux) Ja, det er nettopp det som er poenget. Det er lettare å komme i gang med ein GUI, du får ting gjort ganske fort. Men så snart du kan kommandoane (med svitsjar) får ei du kjensle av større kontroll, og det blir kjappare å forandre ting. (jfr. kbd. shortcuts).

Litt off topic:

Med ein GUI kan du trykke på mange knappar ganske fort(for å utføre fleire kommandoar etter kvarandre). Tenk deg at du skal gjere det same mange gonger med forskjellige parametre.

Med GUIen vil du sannsynlegvis ikkje bry deg med å skrive eit skript for å gjere operasjonen, men fortsette å trykke på knappane gong på gong, med fare for å trykke feil. Dette fordi det å skrive eit skript ikkje er umiddelbart tilgjengeleg.

Med eit kommandobasert grensesnitt tek det lengre tid å skrive inn alle kommandoane, men samtidig er det veldig enkelt å mekke eit lite skript som automatiserer oppgåva.

I dette tilfellet er GUIen i vegen for å gjere ting kjapt og enkelt, fordi du i ein GUI ikkje tenkjer over moglegheita for å skripte. (hypotetisk dette:-)), men eg trur at GUI kan gjere deg lat, til det punktet der det går utover produktiviteten.

Dette er forsåvidt ein analogi til programmering i VB vs. C. Du kan gjere det same, men overheaden i VB gjer at det ferdige produktet blir treigare enn tilsvarande i C.

Men det er klart, alt er avhengig av kva slags brukar det er, og kva brukaren skal gjere.

Dan Hansen sin rørleggarkunde vil nok vere best tjent med Windows.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-13 20:38, Dan Hansen skrev:

La oss ta et eksempel på en situasjon vi forhandlere stadig kommer i kontakt med :

Ola Nordmann stikker innom butikken. Han er rørlegger. De siste 17 årene har han jobbet i et større firma, men ønsker nå å starte sin egen praksis. Til det trenger han en datamaskin for å utføre enklere arbeidsoppgaver. Han skal skrive tilbud til sine kunder samt ha muligheten for å fakturere dem. Kanskje han også ønsker muligheten til å føre sitt eget regnskap. Samtidig vil han gjerne kunne gjøre enklere kalkulasjoner i et regneark. Og sist men ikke minst, han vil ha programmene sine på et språk som for ham er enkelt og lettfattelig å forstå, dvs norsk. Som forhandler er det også viktig å tenke på hva han vil benytte av tilleggskomponenter som f.eks skrivere, kanskje en skanner til innskanning av arbeidstegninger og muligheter for tilgang til internett. Deretter må vi ta høyde for hva han på et senere tidspunkt kanskje vil måtte finne på å kjøpe, muligens et digitalkamera eller lignende. Hvilke rutiner på sikkerhetskopiering vil han benytte, og hvordan, er også viktige faktorer her.

Da blir spørsmålet; er Linux det rette for ham, eller bør jeg levere et Microsoftbasert system?

Mitt inntrykk er at de fleste som sverger til Linux gjør det fordi de personlig synes det er morsomt å "jobbe" med det, ikke fordi det løser de fleste arbeidsoppgaver på en mer rasjonell måte. La gå at Bill Gates er rik og at Windows har sine feil, men til normalt bruk i en standard arbeidssituasjon tror jeg nok Microsoft er mere brukervennlig for de fleste.

Nå er jeg bare en 17 åring, og er kanskje ikke den beste til å svare, men jeg vil tro at windows vil være det beste for han fordi:

1. Han trenger ikke stabilitet til mer enn et par timer av gangen, lite trolig at han kommer til å ha maskinen i dagesvis. Jeg har inntrykk av at jo dårligere folk er på data, jo større ønske har de om å slå den av.

2. Han er sannsynligvis ikke den som er mest interessert i å slite med installeringer (selv windowsinstallasjoner er hvite flekker på mine foreldres kart, jeg finner linuxinstallasjoner vanskelige, rpm er griselett, men alt annet blir slit. (make og sånn)

3. Sikkerhetskopiering vil han nok ordne med disketter. (av dokumenter) Er du snill så lager du en backup-cd til han med alt ferdig installert (t.o.m. internett og email konfigurert) slik at reinstallasjonen av windows når det slutter å gå blir like lett å ordne som å koke en kopp kaffe.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-13 21:20, thorwb skrev:

Quote:

On 2002-03-13 20:38, Dan Hansen skrev:

Nå er jeg bare en 17 åring, og er kanskje ikke den beste til å svare, men jeg vil tro at windows vil være det beste for han fordi:

1. Han trenger ikke stabilitet til mer enn et par timer av gangen, lite trolig at han kommer til å ha maskinen i dagesvis. Jeg har inntrykk av at jo dårligere folk er på data, jo større ønske har de om å slå den av.

2. Han er sannsynligvis ikke den som er mest interessert i å slite med installeringer (selv windowsinstallasjoner er hvite flekker på mine foreldres kart, jeg finner linuxinstallasjoner vanskelige, rpm er griselett, men alt annet blir slit. (make og sånn)

3. Sikkerhetskopiering vil han nok ordne med disketter. (av dokumenter) Er du snill så lager du en backup-cd til han med alt ferdig installert (t.o.m. internett og email konfigurert) slik at reinstallasjonen av windows når det slutter å gå blir like lett å ordne som å koke en kopp kaffe.

Har egentlig ikke noe å utsette på den posten din... Han trenger nok ja et nokså brukervennlig OS,... Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg ville valgt for denne rørleggeren,... egentlig kunne Linux også være et lett alternativ for han viss noen da hadde satt det opp brukervennlig og flott for han,... men da ville han kanskje ikke følt seg hjemme da han går hjem og skal ordne på noen dokumenter på sin hjemmepc ? - da jeg tar utgangspunkt i at han da bruker windows hjemme,.....

Men det med en backup disk greier du nevnte med alle konfigurasjoner slik at alt går som en lek mens du kan gjøre noe annet er da innlagt i installasjonsskriptet på noen distroer. Eks. Mandrake,... - Lagrer valgte pakker og konfigurasjoner på en diskett,.... - Det er smart dette også,... :wink:

Men sånn elelrs håper jeg at denne rørleggeren blir fornøyd med sitt OS valg !

Lenke til kommentar

"jeg finner linuxinstallasjoner vanskelige"

Må si at å installere Redhat 7.2 og Redmond linux er noe av det letteste som finnes. (så lenge det er grafisk installasjon vel og merke.) I Redmondlinux kan du til og med spille kabal mens du installerer! og dessuten så begynner den å kopiere mens du holder på å velge printer/nettverk/bruker konto m.m - Megfa effektivt. du får ikke tid til å spille kabalen en gang.

Det synes jeg er kult med Linux. Det tar jo bare 10 min å installere!!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-13 21:28, GeeZuZz skrev:

"jeg finner linuxinstallasjoner vanskelige"

Må si at å installere Redhat 7.2 og Redmond linux er noe av det letteste som finnes. (så lenge det er grafisk installasjon vel og merke.) I Redmondlinux kan du til og med spille kabal mens du installerer! og dessuten så begynner den å kopiere mens du holder på å velge printer/nettverk/bruker konto m.m - Megfa effektivt. du får ikke tid til å spille kabalen en gang.

Det synes jeg er kult med Linux. Det tar jo bare 10 min å installere!!

Hehe,....

:cool: - I caldera får du spille Pacman,... - :cool:

Lenke til kommentar

Det første man må gjøre er å skille mellom brukervennlighet og brukbarhet. Nei, de to tingene er IKKE det samme. Brukervennlighet går på hvor intuitivt det er å forstå hva man skal gjøre, samt hvor lett det er å få utført osv.

Brukbarhet går på hvor effektivt man kan få utført jobben. Noe som har bra brukbarhet, har gjerne dårligere brukervennlighet.

Linux har etter min oppfatning dårligere brukervennlighet (for nybegynnere), men større brukbarhet (som feks. bash som det ble nevt i første innlegg). I Linux vil ikke brukervennligheten ødelegge for brukbarheten, slik det kan ha en tendens til i Windows. (det er nesten av og til FOR brukervennlig, slik at det blir mindre brukbart (for dem som vet hva man skal gjøre))

Follow me?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...