Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbånd på strømnettet


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal Post og Teletilsynet hindre oss i å få bredbånd over strømnettet pga de måler "støy" med gammelt utstyr når USA og Tyskland bruker det uten problemer?

 

Er det som jeg tror: Hjelpe stakkars telenor mot fiender

 

..eller er det faktisk mye støy?

 

I USA overfører de 216mbit på en 12kV linje og her er linjene mye kraftigere en der og ikke minst i Tyskland. Løsningen vil jo gi alle med kontakt i veggen synkron hastighet på minst 1-2mbit eller mer - alt etter leverandør.

 

Hadde Hafslund energi (eller et privat selskap) annonsert 2mbit bredbånd til "alle" for 295,- måned - ville gitt negative resultater for online adsl og staten på mange måter fordi kobberlinjene ville blitt lite brukt i fremtiden.

 

Kan de ikke få finger'n ut ?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømnettet i Norge er ikke konstruert på samme måte som i USA og Tyskland. USA har som du sikkert vet både annen spenning og frekvens. I tillegg jorder vi nettet på en annen måte. Tror at resultatet er at vi har mer støy på elnettet enn mange andre land.

 

 

Mine kjentfolk i bransjen sier at dette kommer nok, men noen problemer skal løses først.

Lenke til kommentar

Det er noe nytt i allefall, om folk skal ta del i det internett som kommer om 2-5 år vil vi måtte ha minst +300kbps om ting skal fungere som forventet.

 

I 2005 skal hollywood levere film over internett og da vil det gradvis minke i butikkene og. Grøss og gru på størrelsen til oppdateringene som kommer til Windows Longhorn for å nevnte noe som vil ta båndbredde..

 

ISDN og Modem hører den kalde krigen til mellom sovjetunionen og usa :(

Lenke til kommentar

her lokalt hos meg skal min lokale strømlerandør (Kvinnherad Energi) tilby breiband til alle i kommunen, inan høsten skal deka heile kommunen. De skal vikla fiber runt høgspenten og legga det i jord fram til alle skuler i kommunen, til private skal det i starten gå på sdsl 2,3Mbit via telenor sine sentraler (skal legast fiber etter vert, med ein gong dersom folk selv graver, dei (KE) betaler alt matriel)

Meir info her det skal kosta 350 per månad

Lenke til kommentar
I USA overfører de 216mbit på en 12kV linje og her er linjene mye kraftigere en der og ikke minst i Tyskland. Løsningen vil jo gi alle med kontakt i veggen synkron hastighet på minst 1-2mbit eller mer - alt etter leverandør.

Antagelig mye smartere og la disse linjene bære en fiberkabel, kjent teknologi og den er skalerbar.

Lenke til kommentar
[quote name='Bolson' date='30/01/2004 : 00:19'] Strømnettet i Norge er ikke konstruert på samme måte som i USA og Tyskland. USA har som du sikkert vet både annen spenning og frekvens. I tillegg jorder vi nettet på en annen måte. Tror at resultatet er at vi har mer støy på elnettet enn mange andre land.


Mine kjentfolk i bransjen sier at dette kommer nok, men noen problemer skal løses først. [/quote]
Etter det du sier så må jeg slutte å bruke barbermaskinen min i Tyskland nå (etter 12 år med vellykket barbering hver sommerferie) siden de tydeligvis har gått over til en annen spenning nå. :no:

Eller hva mener du ellers med konstruksjon av strømnett?

Noen som faktisk vet hva de snakker om, som kan svare på dette? :blush:
Lenke til kommentar
Noen som faktisk vet hva de snakker om, som kan svare på dette? :blush:

Det er vel igrunn godt kjent at norge har et strømnett som er sært i internasjonal sammenheng, de er i ferd med og gå over til noe som vel kalles 400V systemet og er det som brukes i store deler av europa.

Er du heldig er det noen her som er elekrikrer og kan forklare forskjellen.

Lenke til kommentar
På Averøya, ligger utenfor Kristiansund, skal vi få bredbånd gjennom en kombinasjon av strømnettet og trådløs teknologi. Dere kan jo sjekke selv på denne linken: www.neas.mr.no

Jo, men det er fiberkabler som henges på høyspenningskablene og dette har man drevet med i årevis.

Mye av fiberstamnettet i norge er framført på denne måten.

Det man prater om er at man kjører internett gjenom høyspenntkablene og det er fortsatt uvanlig på her og de fleste andre steder.

Lenke til kommentar
Noen som faktisk vet hva de snakker om, som kan svare på dette?  :blush:

Det er vel igrunn godt kjent at norge har et strømnett som er sært i internasjonal sammenheng, de er i ferd med og gå over til noe som vel kalles 400V systemet og er det som brukes i store deler av europa.

Er du heldig er det noen her som er elekrikrer og kan forklare forskjellen.

Et 400V system som de har i tyskland og strore deler av europa er et system der det ligger 3 ledere med 400V og en 0V leder da får du med litt matte 230V mellom 0V leder og 400V lederen. Dette blir også strukket i norge nå på nye boligfelter osv. Mens det gamle teknikken vi altid har brukt her så er det 230V i ledningen en inn og en ut akkurat som på et bil batteri i grunn bare det at du ikke har + og - pol.

Lenke til kommentar
en ting er jo at strømnettet er sært, men hva med signalene når de kommer inn i huset?

Det har blitt jobbet mye med denne teknologien, problemet er vel at man må stort sett ha fiber frem til nærmeste trafo og dermed kan man antagelig gå for fiber hele veien.

Jeg regner med at den ikke skalerer så bra nå som man skal begynne med tunge tjenester o.l over nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...