HKRoed Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Hei! Opprettet en RAMDisk idag på 100MB bare får å teste. Men hva kan jeg legge på den?? Siden denne disken blir tom etter en restart er det ingen vits i å innstalere noe på den, men hva med evt temp filer?? Vil feks Nero bli mere stabil hvis jeg legger cache filene på denne disken? Kan jeg styre Opera dit at midlertidige filer blir lagret her?? Siden en RAMDisk er superkjapp, hadde det vært greit å bruke noe til å fornuftig... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 har du feks eit program som trenger raskt harddisk access så kan det vere lurt å legge det det mens du jobber....det finnes faktisk ramdisker som heile veien har strøm Lenke til kommentar
SvUpP Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 RamDisk bruker mest til boot-disker av ymse slag. Slik kan du ha alle programmene pakket ned på disken, og så pakke dem ut til en ramdisk for å kjøre det disken er til for å kjøre (feks disksjekk, minnesjekk, firewall etc.). Annet en dette kan jeg ikke se noe bruk for RAMdisk. Siden den ligger på RAM så forsvinner selvfølgelig all data på den ved restart, det ligger i hele naturen til RAM. Til annet er det mindre interresant, siden data som leses mye caches i RAM alikevel av nye operativsystem, og et program som er startet ligger i RAM når det kjører. Mvh. S. Lenke til kommentar
Andeplane Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 En ting som jeg ikke vet om fungerer i praksis, men hadde vært morsomt å få testet. Hos meg kjører jeg swap fila på en egen fysisk disk. Det gir mye bedre ytelse enn å ha den på samme disk som windows. Men hvordan ville det blitt å kjøre swapfila på en Ram-disk? I teorien ville det jo gått utrolig fort... Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 Men da trenger en vel utrolig mye RAM? Nå sitter jeg på jobben, men mener at jeg har satt swapfila til 1,5X total RAM innstallert? Eller surrer jeg fryktelig her nå....? Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 (endret) Hei!Opprettet en RAMDisk idag på 100MB bare får å teste. Men hva kan jeg legge på den?? Siden denne disken blir tom etter en restart er det ingen vits i å innstalere noe på den, men hva med evt temp filer?? Siden en RAMDisk er superkjapp, hadde det vært greit å bruke noe til å fornuftig... Hei, Jeg vet ikke hva program du bruker men dette program fra CENATEK der kan du gemme en IMG-fil på hardisken når du slår av PC'en. Jeg bruker Ramdisk til 'Seti @ Home' (alle PC'erne står på og knekker pakker 24/7). 'Seti' skriver hele tiden på hardisken så derved sliter jeg mindre på diskene og samtidig kan jeg slå på strømsparene for hardisken. Ellers kan man med fordel bruke programmet med database-servere. (mye lesning på diskene) Om det er nogen fordel å bruke det til Nero og temp-filer - vet jeg ikke. Tror det er bedre å købe en raskere hardisk. Kan også bruke Ramdisk til at teste lese/skrive hastighetere på hardisken ved at kopiere til/fra ramdisken. Edit: Ingen vits i å bruke Ramdisk til swap-filen . det biter sig selv i røven det :-) Edit2: Kunne forestille mig f.eks en populær WebShop ville få et performance-boost ved at legge hele databasen på en RamDisk (med skikkelig backup selvfølgelig). Mvh Kimmer Endret 30. januar 2004 av Kimmer Lenke til kommentar
SS7 Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Jeg slengte opp en ramdisk på 1gig (hadde 2 gig ram totalt) en gang og innstalerte spillet AnarchyOnline i denne. Dette er et spill som til tider loader store mengder grafikk fra disk og dette resulterer i at det kan gå ganske tregt. Innstalert i ramdisk var det en HELT annet spill! Helt nydelig, nesten ikke NOE delay eller graphic lag. Var artigt å prøve, men så måtte kameraten min ha tilbake rambrikkene sine Lenke til kommentar
Andeplane Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Jeg lasta ned RamDrive XP, men den har maks ram disk size på 100 mb. Hvilke program lar deg sette den høyere? Og det stemmer at anbefalt swap er 1,5 x ram. Prøvde nå med swap fila på denne disken, men har ikke merket noen spesiell forskjell... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Jeg lasta ned RamDrive XP, men den har maks ram disk size på 100 mb. Hvilke program lar deg sette den høyere? Og det stemmer at anbefalt swap er 1,5 x ram. Prøvde nå med swap fila på denne disken, men har ikke merket noen spesiell forskjell... 1.5x-tallet er ikke allmengyldig, man trenger jo i utganspunktet ikke større swap når du har mer ram. AtW Lenke til kommentar
SvUpP Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 En ting som jeg ikke vet om fungerer i praksis, men hadde vært morsomt å få testet.Hos meg kjører jeg swap fila på en egen fysisk disk. Det gir mye bedre ytelse enn å ha den på samme disk som windows. Men hvordan ville det blitt å kjøre swapfila på en Ram-disk? I teorien ville det jo gått utrolig fort... Hva er vitsen med det? Swap-fila er til for å ta over om du går tom for fysisk minne, slik at systemet ikke skal krasje. Om du da bruker opp fysisk minne for å lage en swap-fil på RAM-disk, så har jo det ingen hensikt whatsoever.... Mvh. S. Lenke til kommentar
SvUpP Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 (endret) Jeg lasta ned RamDrive XP, men den har maks ram disk size på 100 mb. Hvilke program lar deg sette den høyere? Og det stemmer at anbefalt swap er 1,5 x ram. Prøvde nå med swap fila på denne disken, men har ikke merket noen spesiell forskjell... Denne anbefaling er en smule utdatert. Om du har under 512mb ram, så kan de kanskje være interresant, men har du 512mb eller over så er det nok med 1x. Jeg kjører 512mb på maskina nå (har 512mb ram), når jeg snart oppgraderer til 1024mb ram, så kommer jeg ikke til å blåse opp swap, men fortsatt kjøre den på 512mb. I linux er det forresten vanlig/default å ha egen partisjon som swap. Du KAN om du absolutt vil kjøre egen fil, men det medfører store tap i ytelse. Mvh. S. Endret 30. januar 2004 av SvUpP Lenke til kommentar
Andeplane Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 En ting som jeg ikke vet om fungerer i praksis, men hadde vært morsomt å få testet.Hos meg kjører jeg swap fila på en egen fysisk disk. Det gir mye bedre ytelse enn å ha den på samme disk som windows. Men hvordan ville det blitt å kjøre swapfila på en Ram-disk? I teorien ville det jo gått utrolig fort... Hva er vitsen med det? Swap-fila er til for å ta over om du går tom for fysisk minne, slik at systemet ikke skal krasje. Om du da bruker opp fysisk minne for å lage en swap-fil på RAM-disk, så har jo det ingen hensikt whatsoever.... Mvh. S. Jeg har 1GB ram, og mens jeg spiller cs, klager windows på lite virtuelt minne. Enda jeg har 600 ledig. Hvorfor det da??!?? Det beste hadde kanskje vært og disable virtuelt minne? Og bare bruke ram. Jeg vet ikke jeg...bare tenker høyt En venn av meg driver et datafirma og han fortalte meg om dette med sette swap på en ram-drive vil øke hastigheten betraktlig...eller det var teorien hans Men jeg kommer nok til å sette noen cache filer på den da. Det blir jo mye raskere uansett Lenke til kommentar
SvUpP Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Wintendo, wintendo... jaja, glimrende OpSys ikke sant? Om du ikke har gjort noe med instillingene så skal vel Wintendo dynamisk sette Swap? Isåfall, åssen står det til med plass på den disken du har swap på? Ellers så klikker Wintendo på at du har så mye minne (er det win 95/98 eller WinXP?). Siste mulighet er at enten CS eller noe annet du kjører på maskinen lekker minne som en sil. Hvor lenge er det siden du har kjørt Windows Update? Hvor lenge siden du har kjørt Viruskiller? Hvor lenge siden du har kjørt AdAware eller SpyBot? Mvh. S. Lenke til kommentar
Eplekakespising Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Noen som kan gi meg en link der jeg finner et bra RAMDisk program som takler mer enn 100MB? Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 I Tweak-XP står det maks 256. Har ikke testet mer enn 100 jeg... Lenke til kommentar
Andeplane Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Noen som kan gi meg en link der jeg finner et bra RAMDisk program som takler mer enn 100MB? Jeg lasta ned RamDisk XP beta 1.8.200 eller noe. Den kunne ha opptil 800 mb eller noe men den klarte ikke noen ting :S kom med noen rare feilmeldinger. hadde jo vært fint å få lagt et spill på den...og testa litt Lenke til kommentar
Andeplane Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Wintendo, wintendo... jaja, glimrende OpSys ikke sant? Om du ikke har gjort noe med instillingene så skal vel Wintendo dynamisk sette Swap? Isåfall, åssen står det til med plass på den disken du har swap på? Ellers så klikker Wintendo på at du har så mye minne (er det win 95/98 eller WinXP?). Siste mulighet er at enten CS eller noe annet du kjører på maskinen lekker minne som en sil. Hvor lenge er det siden du har kjørt Windows Update? Hvor lenge siden du har kjørt Viruskiller? Hvor lenge siden du har kjørt AdAware eller SpyBot? Mvh. S. Hehe, har WinXP. Har satt swapfila på 100 mb, hele ram disken. Når jeg har 600 mb ledig vanlig systemminne, burde den da ikke klage på at det er lite virtuelt minne? Kan den ikke gjøre som jeg sier ffs?!?? Mens jeg kjører CS har den 600 mb ledig når 100 mb er tatt til denne disken. Så den har mer enn nok til å leke seg med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå