Gå til innhold

Retur eller pengene tilbake fra Dell?

joenohr

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for 1 år og 8 måneder siden en Inspiron 8200.

Denne maskinen var en serie med feil på, og gjentatte reperasjoner førte ikke til noe bedre slik at jeg til slutt fikk byttet denne.

Jeg fikk da byttet i en 8500.

Denne har nå vist seg å være en rekke feil på også, og jeg har nå presset igjennom at den ikke lenger skal repareres.

Samtidig har jeg også tvinget Dell til å sende meg en Latitude i stedet.

Spørsmålet mitt er da hva dere synes jeg kan stille til krav i forhold til hvilken spesifikasjon det skal være på Latituden.

Kan jeg kreve at jeg skal ha en Latitude med en verdi tilsvarende det jeg betalte i sin tid? (23000 ca) eller skal jeg bare ta tilbake med nærmeste spesifikasjon slik Dell sier ... det blir en latitude til omlag 15500,-

Selv mener jeg at jeg har betalt 23000,- for et produkt som aldri har fungert, og at noe annet enn en maskin til en verdi av 23000,- vil være urimelig for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meiner at det er i forbrukerjkjøpsloven ein klausul om verdiforingelse der kunde har hatt nytte av produktet.

I ditt tilfelle: Viss maskina har vore til service ein betydeleg del av tida du har hatt produktet kan ikkje denne betingelsen brukast fordi då har du ikkje hatt den nytten av produktet som forventet.

(den bør har vore vekke minst 6 mnd tilsaman for at denne klausulen skal falle vekk i forhold til alderen på ditt produkt).

Ved heving: Kjøpsum minus nytteverdien (

Ved tilsvaende produkt -> ingen bestemt verdi men skal være eit produkt som tilsvarer det produktet som blir erstattet.

Når det gjelder datautstyr synk prisen veldig raskt.

Utan å vite spesifikasjoene på dei to maskinene vil eg anta at du får en bedre maskin tilbake enn den du originalt kjøpte. Dermed vil eg sei at du "tjener" på å få en ny maskin sjølv om du ikkje får ei maskin til samme sum.

Antatt levetid på den nye er jo minst 3 år, mens den gamle var snart 2 år og dermed ville nok har ca 1 år igjen før den måtte oppdateres.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Er rimelig sikker på at du har krav på et produkt til rundt 23.000,- utifra det du forteller her.

Jeg er derimot rimelig sikker på at ordlyden er at du har krav på et tilsvarende produkt (eller bedre om eksakt samme ikke kan fåes tak i lengre). Altså er det ikke den tidligere kjøpsprisen som skal matches, men produktet.

Hvis du har gått lenge uten bærbar PC pga evige reparasjoner (slik det høres ut her) så bør også dell vise såpass service at de gir deg litt plaster på såret for tort og svie ved å gi deg et litt bedre produkt enn du egentlig har krav på. Men jeg vil ikke regne med eller bli sur om det ikke blir den til 23.000 som du prater om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...