Gå til innhold

Hvorfor klarer ikke cpu'n min høy fsb?

Judaz

Anbefalte innlegg

Er den lykkelige eier av en XP2500+ som liker veldig godt å bli overklokket. Med multiplier på 12,5 kan jeg dra fsb opp til 195, med 1,95 vcore får jeg altså 2438Mhz noe som jeg synes er brukbart. Problemet mitt er at uansett hvor mye jeg senker multiplieren får jeg ikke fsb over 195 stabilt i Prime95.

Det første kortet jeg brukte var et Epox 8RDRAE. Her kunne jeg ikke stille fsb høyere enn 186Mhz uten at maskina bli ustabil. Om jeg satte opp vdimm 2,9volt og chipset opp til 2,0 volt hadde ingen betydning. Jeg konkluderte til slutt med at jeg hadde et elendig hovedkort og gikk til anskaffelse av et Abit NF7-S V2.0.

Her gikk det litt bedre. Ved første forsøk greide jeg 194Mhz stabilt. Med 1,7 volt (som er max på dette kortet) på chipsettet greide jeg 195Mhz, noe som ikke er noen særlig forbedring. Øker jeg FSB noe mer spiller det ikke noen rolle om jeg setter ned multiplieren til 10, kortet er ustabilt uansett.

Har også prøvd med tre forskjellige PC3200 minnebrikker. Alle har historisk sett vært gode overklokkere, så det er også utelukket som problemkilde.

Derfor spør jeg de mer erfarne overklokkere der ute, har noen andre opplevd noe lignende? Jeg ser jo at mange av dere kjører mye høyere fsb enn meg, og begge de kortene jeg har prøvd skal jo klare 200Mhz ut av boksen hvis jeg ikke tar helt feil (nForce2 Ultra 400). Jeg skal ikke klage over en Athlon XP som kjører stabilt på over 2400 Mhz, men har jeg på en måte vært litt uheldig med denne prosessoren likevel?

Håper noen der ute kan hjelpe meg :-)

- Judaz -

Endret av Judaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det vel fsb og ikke "maksfart" som var problemet.

Fikk først litt fræs på bussen etter at jeg planslipa NB og satte på en skikkelig kjøler.

Nå greier kortet fint 230MHz med TwinMOS CH-5 på relativt stramme timinger.

ABIT NF7 v2. Minne får 2,9V og chip 1,7V.

Lenke til kommentar
Kan være du må modde prosessoren din. Noen XP prosessorer har problemer med høy FSB.

Dette gjelder 166FSB+v1.x og 133FSB+v2.0, så det er ikke problemet.

Har du sjekket om NB-kjøleren har skikkelig kontakt? "Lekt" med bios-innstillinger? Prøvd forskjellige bioser?

Lenke til kommentar
Har du sjekket om NB-kjøleren har skikkelig kontakt? "Lekt" med bios-innstillinger? Prøvd forskjellige bioser?

Har tenkt på om northbridge ikke har ordentlig kontakt med kjøleren, Da jeg hadde kjølepasta på virket det som om nb ikke var helt flat, men hvis varmen er problemet så skulle det vel blitt verre når jeg økte spenninga? Og det er jo ikke tilfellet her.

Har lekt mye med biosinnstillingene, men ikke prøvd noen annen bios enn siste versjon. Noen som har noen spesiell versjon og anbefale? Grunnen til at jeg ikke har gidda og prøve er vel at jeg har prøvd med et annet hovedkort som vistnok også skal være en god overklokker.

Det som forundrer meg mest er at jeg kan kjøre 215+ i FSB og maskina er fortsatt stabil nok til å kjøre benchmarks, men ikke Prime95...

- Judaz -

Lenke til kommentar
Har lekt mye med biosinnstillingene, men ikke prøvd noen annen bios enn siste versjon. Noen som har noen spesiell versjon og anbefale?

På eldre kort fungerer D10 klart best, på nyere kort er de nyeste biosene best.

Prøv også å øke vdimm (minnespenning) om du ikke har gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...