Hjelp!!! Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Eg har 2 datamaskiner som eg skal koble opp på internett. Eg har ein billion router. Eine maskina har XP og den som eg får ethernet error på er win98. Eg har tatt på slik at maskinene motar ip automatisk. Når eg skriver inn ping 192.168.1.254 på kjør så får eg svar på begge maskinene. Har kobla til med PPPOE og xp maskina kommer fint inn på internett og router finder.exe finner ip på xp maskina. Men når eg søker etter ip med router finder.exe på win98 maskina kjem det fram: Searching ... Ethernet error (1)! Kva må eg gjere for at eg skal få til internett på windows 98 maskina? Lenke til kommentar
sim Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Er du sikker på at windows 98 maskina får IP ? Prøv å klikk Start -> Kjør. Skriv command og trykke enter. Deretter kjører du kommandoen ipconfig og ser hva den sier. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 oppgrader Win98 maskina med WinXP cd'n din! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Kva må eg gjere for at eg skal få til internett på windows 98 maskina? Sjekk om alt er OK og med og kjøre winipcfg-kommandoen, gateway og DNS skal være samme IP som routeren, men du skulle ikke trenge denne routerfinderen. Har du satt opp IE til og aldri slå et nummer samt fjernet eventuelle proxyoppsett i nettleseren? Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 Visst eg går på start så på kjør og skriver command og ipconfig kjem IP-adresse :192.168.1.124 Nettverksmaske :255.255.255.0 Standard gateway:192.168.1.254 Det er på windows98 maskina. Visst eg skriver det samme i kjør på xp maskina er det berre ip-adressa som er anleis, den er:192.168.1.194 Nettverksmaske og standard gateway er det samme på begge maskinene. Når eg går inn på command og skriver winipcfg kommer det opp PPP adapter og på den er ip adresse og nettverksmaske 0.0.0.0, men eg kan trykke på ei pil da kjeme nettverks korte fram og der er det samme ip og nettverksmaske som angitt over. IE står på slå aldri eit nummer. Kvar kan eg fjerne eventuele proxyoppsett(kva er det)? Og eg testa med å lage ein cs server via lan på win98 maskina, xp maskina såg serveren, men når eg skulle joine kom det fram: could not connect to server 'counter-strike 1.5server'. BEGGE maskinen har cs 1.5. Men når xp maskina laga server så såg ikkje win98 maskina serveren. Det med cs er ikkje så nøye, berre eit eksempel på kontakt. vil bere ha begge maskinene opp på internett. Var ip og slikt rett eller? Kva må eg gjere for å få win98 maskina på internett? Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Er det ikkje noken som har noken tips om korleis eg kann få windows 98maskina opp på internett? Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Logg ut av kontoen din på komplett, før du linker dit, ellers får vi folka her KOMPLETT.NO Cookies Required .Jeg antar at du har samme router'n som meg(Siden de bare hadde en Billion inne sist jeg sjekka). Har du prøvd og dele noe på 98 maskina? Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Nai har ikkje prøvd å dele noke. men det er jo noke gale når eg ikkje kan joine serveren på cs til win98 maskina! Kan prøve å dele noke seinare i kveld, men eg vil ha maskina på internett. Det har vert modem på den før, har det noke å sei eller? Noken andre som har noken tips til kva eg kan gjere? Vil dei folka på komplett vere til noke hjelp visst eg mailer dei? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Er det ikkje noken som har noken tips om korleis eg kann få windows 98maskina opp på internett? All infoen om IP etc så svært korrekt ut og du skulle være på nett med denne boksen. kan du f.eks pinge vg.no eller noen andre adresser på nettet? Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Nai eg kan ikkje gå inn på vg.no eller noken andre sider! Eg får ikkje gå inn på http://192.168.1.254 der eg stiller inn PPPOE eingang! Er det noken som har pailing på kva det kan vere? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Er det noken som har pailing på kva det kan vere? Men kan du pinge de eller ikke? Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 hmm? Du får ikke gått inn på 192.168.1.254 sier du? DEL NOE! Det har ALLTID fixa mine Win98 nettverk/internett-problemer Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 No har eg delt noke og begge maskinene tok imot fra den andre maskina. Når eg laga ein lan cs server på windows98 maskina kom windows xp maskina innpå ein gang, men visst xp maskina laga kunne ikkje windows98 maskina finne serveren som før. Eg kan fortsatt ikkje gå inn på http://192.168.1.254 med windows98 maskina. Korleis kan eg prøve å pinge vg.no? Kva kan eg gjere? Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Pinging: Start-> kjør->skriv CMD->skriv så ping www.vg.no også ser du om du får no' kontakt. Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Når eg skriver inn cmd kjem det opp: Finner ikke filen cmd (eller en av komponentene i filen). Kontroller at riktig bane og filnavn er angitt, og at alle nødvendige biblioteker er tilgjenglige. Så eg kan altså ikkje pinge www.vg.no Kva hadde det hjelpt meg om eg kunne pinge vg.no? Har noken noke tips til å få maskina på internett? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Når eg skriver inn cmd kjem det opp: Finner ikke filen cmd (eller en av komponentene i filen). Kontroller at riktig bane og filnavn er angitt, og at alle nødvendige biblioteker er tilgjenglige. Skriv command i stedenfor cmd, og i det vinduet skriber du ping vg.no Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 sett gatewayen til 192.168.1.1 og ikke til 192.168.1.254 , den addressen leses av win 98 som network address og sender til alle maskiner. Endre deretter gateway til routerens nye addresse og svusj skal du være på nett. Som et lite tips: *.*.*.254 og *.*.*.255 addressene er nettverkets ping addresser, så bruk aldri disse siste. 254 brukes av eldre 16 bits maskiner og w98, 255 brukes av w2k og XP. Grunnen til at 254 brukes er en protokoll feil i tidlige utgaver av winsock. Skift gateway addresse. Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 Kor skifter eg gateway? Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Er det ikkje noken som kan sei meg kor eg skifter gateway adresse? Lenke til kommentar
Azton Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Prøv å skriv: ipconfig /release ipconfig /renew_all i command. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå