Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

jeg har to maskiner i et hjemmenettverk

fildling mellom maskinene funker og inernett funker bare på den ene maskinen. Jeg tror ikke dette er et problem med å dele på en internettforbindelse siden internett funket på begge maskinene i går..

jeg har sjekket ipconfig på begge maskinene, men finner ikke noen feil.

 

noen som har vært borti noe liknende, noen tips til hva som kan være galt eller hvordan jeg kan løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok..ngt kjører ruter så da skal det være greit å koble den direkte inn på switchen.

 

Får du 10.0.0.x ip på begge maskinene?

Får du pinget 10.0.0.1 som er ruteren (fra begge maskinene)?

jada alt har funket før så det er ikke det.

får opp 10.0.0.x som ip på begge. dvs den ene mottar automatisk den andre har jeg skrevet inn selv på.. det som gjør det hele litt merkelig er jo at fildeling funker..

 

pinget? gatewayen er 10.0.0.1 hvis det er det du mener.

Endret av Smidt
Lenke til kommentar

Hvilken pc har du skrevet inn ipen selv på? XP eller 98?

 

Kan du ikke bruke DHCP?

 

 

Siden du har skrevet inn selv, er du sikker på at alt er riktig?

Fra skjermbildet ditt i 98 ser det ut som om du har riktig ip-adresse og subnett maske, men hva med default gateway (skal være 10.0.0.1) og primær/sekundær dns (skal være 217.13.4.24 og 217.13.7.140 for nextgentel-brukere).

 

Hvis du gjør følgende, kan du ihvertfall bli rimelig sikker på hvor problemet ligger:

 

Fra pc hvor internett ikke virker:

1. start->kjør, cmd <enter> hvis det er winxp, og command <enter> hvis det er win98.

 

2. Først kan du skrive ping www.vg.no . Hvis dette "virker", vil du få svar i form av "Reply from 193.69.165.20: bytes=32 time=30ms TTL=245" eller noe lignende (tallene etter time= og TTL= har ikke stort og si i denne sammenhengen).

 

3. Hvis du istedet fikk "Request timed out." eller noen annen feilmelding, kan du prøve å skrive ping 193.69.165.20, og se om dette gir noen "ping reply" som det så pent kalles.

 

4. Fikk du feilmelding på dette også, kan du skrive ping 10.0.0.1, bare for å sjekke at du har kontakt med routeren din (selv om du allerede har gjort det).

 

 

Fikk du reply allerede ved punkt 2, har du "internett". Da er det antakeligvis satt feil innstillinger i nettleseren din, eller i annen software du eventuellt måtte bruke.

 

Fikk du ingen reply i punkt 2, men _fikk_ reply i punkt 3, er feilen høyst sannsynlig at du har skrevet inn feil eller ingen ip-adresse i dns-feltene når du satte opp ip-adressen etc selv (se over hva riktige ip-adresser er).

 

Hvis du kun får reply i punkt 4, har du nok glemt å skrive inn en default gateway på pc'en (den riktige ip-adressen for default gateway står også ovenfor), eller du har lekt for mye med routeren din :ermm:

 

 

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar

jeg fikk svar først i punkt 4. jeg har sjekket all info som er skrevet inn manuelt og det skal stemme. jeg har ikke tullet med routeren min og jeg har ingen aning om hvorfor dette ikke funker nå, men funket helt fint i går... *orker ikke sitte i NextGenTel telefonkø i morgen*

 

Kan du ikke bruke DHCP?

hva vil DHCP si?

Endret av Smidt
Lenke til kommentar

DHCP står for Dynamic Host Configuration Protocol, det er det du bruker på den andre pc'en når du får ip-adresse automatisk. Du kan velge mellom DHCP og å skrive inn alle adressene selv.

 

Hmm.

 

Har du prøvd en god gammel restart av routeren?

Dra ut strømkontakten og sett den inn igjen, vent litt, og sjekk om internett virker ;)

 

 

Forresten, kanskje du kan lime inn alt du får opp når du skriver ipconfig -all i command på win98?

Endret av ifi
Lenke til kommentar

Har du vært inne på broadpark og aktivert begge brukerene?

Husker jeg var på lan hos en kamerat av meg, da husker jeg vi måtte inn på en av de broadpark sidene og krysse av noe greier...

 

Hihi, når jeg kommer hjem fra amster, så får jeg ngt... :dribble::thumbs:

Med mindre de har evig lang ventetid for øyeblikket da. Er d noen som har fått ngt i d siste og som kan svare på hvor lang leveringstid d var? :)

Lenke til kommentar
Har du vært inne på broadpark og aktivert begge brukerene?

Husker jeg var på lan hos en kamerat av meg, da husker jeg vi måtte inn på en av de broadpark sidene og krysse av noe greier...

begge brukerne?

saken er jo den at alt funket i går... det er ikke forandret på noe og nå funker det ikke...

ikke noe annet jeg kan gjøre, ikke noen siste utvei?

Endret av Smidt
Lenke til kommentar

Vel når jeg var på lan, så måtte jeg gjøre d 2 ganger, den resetta seg selv..

Hvis den pcen som ikke får internett har rett ip adresse, så kan du prøve å skrive inn den broadpark siden der du krysser av. Fra den pcen, uten www foran...

Endret av MetiCx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...