stoffix Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 som topic sier, så har jeg svært store problemer med å våkne... er faktisk ganske sikker på at jeg i noen tilfeller har skrudd av stereoen i søvne. har du noen tips til hvordan jeg kan klare å stå opp? kunne også trenge et vekke program hvis noen vet om det... på forhånd takk for alle svar. Kristoffer Lenke til kommentar
Vigji^ Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Legg deg mye tidligere... Skal legge meg nå og opp klokken 7 i morgen.. Jeg har akuratt vært på trening så da for jeg enda bedre søvn+ enklere og stå opp. Holder med ei vanlig vekkerkloke her, Tvinge meg opp og rett i dusjen da våkner jeg totalt. Eller så kan du drikke kaffe, gjør ikke det selv, men det hjelper vist veldig.. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) sett opp en haug med vekkerklokker overalt i og utenfor rommet ditt... når du først er ute av sengen er det ikke så vanskelig å komme videre derfra... Endret 29. januar 2004 av sluffy Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) dette høres muligens litt rart ut men men... hvis jeg legger meg før halv 11 så glir jeg rett opp om mornigen... etter dette er det vanskelig.. men (her kommer den merkelige delen) .. hvis jeg legger meg mellom 1 og halv 3 glir jeg også rett opp om morningen... annet er jo å ha det GODT OG VARMT PÅ ROMMET, slik at det ikke blir så forferdelig å stå opp... da ønsker du ikke å gjemme deg under dynen fordi du fryser... så er det rett ut av sengen... drikke litt koffein holdig drikke og for å så løpe rett inn i dusjen. bruk musikk til å våkne opp til.... valget av musikk er særdeles viktig... Panfløyter egner seg ypperlig.. skaff deg en sang som du tror passer, (jeg bruker akkurat nå titanic them'en spilt med Panfløye... den passer perfekt) ... og til slutt har vi metoden med å lure deg selv... still vekkeklokken 50min frem ... så får du sjokk hver morgen... helt til du kommer på det når du står i dusjen... så kan du le litt av deg selv hver morgen Endret 29. januar 2004 av AMD-guru #1 Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 hva med noe skikkelig "bråkerock" eller eventuelt den fæle lyden av vekkerklokker Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 hva med noe skikkelig "bråkerock" eller eventuelt den fæle lyden av vekkerklokker jada d funker fint med Dimmu og darkthrone... men det kommer jo ann på hvor behagelig du ønsker å våkne også... jeg fortrekker noe rolig musikk som "vekkerklokke"... så holder jeg meg til Black metal resten av dagen Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 som topic sier, så har jeg svært store problemer med å våkne... er faktisk ganske sikker på at jeg i noen tilfeller har skrudd av stereoen i søvne. har du noen tips til hvordan jeg kan klare å stå opp? kunne også trenge et vekke program hvis noen vet om det... på forhånd takk for alle svar. Kristoffer Du kan bruke WMP og stille den inn med oppgaveplanlegger hvis du vil bli vekket av PCen. Legge seg tidlig har jeg dårlig erfaring med. Hvis jeg sovner før 12, pleier jeg å våkne i 2-3 tiden, og så får jeg ikke sovet igjen før rundt 5 -6 og er enda trøttere. Ca halv 1 - 1 er det gunstigste. Det beste er å kaste seg rett ut av køyen og ta kalt vann i ansiktet med en gang. Lenke til kommentar
EC Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Det kan også gå an å forberede seg mentalt: "Når klokka ringer i morra, MÅ jeg opp". Gjenta det for deg selv og tenk hardt på det før du sovner. Det funker faktisk! Jeg har hatt store problemer med å stå opp siden jeg var liten (er nå 25 år), men klarer nå å stå opp i situasjoner der jeg tidligere aldri kom meg opp. Det er også en fordel å sove i et kjølig rom, slik at du får slappe av og du ikke blir så "tung" i hodet om morran. Visste dere f.eks. at en person som sover i et rom som er såpass kjølig at han er på grensen til å fryse, bare svetter rundt 100 gram? Dersom rommet er varmt, øker mengden til 1000 gram eller mer. Så det er altså hygieniske argumenter for å sove kaldt. En annen ting som har mye å si for søvnkvaliteten, er hvilken madrass du ligger på. Å investere i en skikkelig madrass sikrer ikke bare god søvn - det forebygger ryggproblemer også. Pocketfjærer kombinert med en 6-cm overmadrass er det beste du kan ligge på, noe jeg kan skrive under på! Gode merker er Ekornes Svane og Porolon. Regn med at en madrass på 90x200 cm koster rundt 4-5000 spenn - men det er virkelig verdt det! Husk - det er en investering som varer i 10 år eller lengre. Fordel de pengene på 10 år, og du kommer ut med ca. 500 spenn i året. Tenk så på at du tilbringer 1/3 av livet i senga. Matematikken sier seg selv... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 hmm... får prøve på noe av dette.. ang seng, så tror jeg nesten at min seng er ALT for bra.. har prøvd å få til med winamp før, men jeg har ikke tenkt på oppgave planlegger.. får prøve på nytt... takker fortsatt for alle svar, og håper på flere. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Selv har jeg en vekkerklokke med "snooze"-funksjon, prøver jeg på å slå den av utsettes bare alarmen i 5 minutt... Så når den har ringt et par ganger gir jeg opp, og må skrue av ringinga. Da har jeg blitt så irritert på vekkerklokka at jeg ikke klarer å sove, derfor må jeg stå opp. Men, har du søvnproblemer også, annet enn det å stå opp om morgenen? Hvis ikke er det bare mentalt det sitter, da er det bare å skjerpe seg. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Kan vi få telefonnr. ditt ? Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 (endret) .... Endret 17. januar 2005 av AnAnAs Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Mine tips: * Sett mobil med vekkerklokke på, helst en som vibrerer. Legg den LANGT fra senga, og oppå en treplate. Da bråker den som bare f*en når den vibrerer. * Legg mobil/vekkerklokke pakka godt inn, men du må fremdeles hære det, slik at du har problemer med å få slått den av. Jeg har f.eks låst vekkerklokka ned i et skrin og lagt nøkkelen i dusjen på badet Genialt. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 hm... vel hvis jeg legger noe vekke apparat (kanskje untatt stereoen) lengre vekk ifra senga enn at det kan nåes mens jeg ligger der, så hører jeg det ikke... og så har jeg ikke noe annet sted å sette stereoen heller akkurat nå.. mobilen har jeg på hver morgen, men den har en tendens til å ikke bli hørt, eller å havne under puta, og da hører man den iallefall ikke, selv om man ligger med hodet oppå puta.. men jeg kan jo prøve å lage noe skrangle greier med lego og noen matall bokser, kan også enkelt gjøre da helt jæ**** å få slått den av igjen.. men slikt tar tid... stereoen tør jeg rett og sett ikke å la stå på etter at den har vekket meg, for da ender det sansynligvis med nesten hele blokka på døra, og mange klager... men for all del, fortsett å svare, skal prøve noen av disse teknikkene i kveld.. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Drikk masse vann før du legger deg, da må du somregel opp på do før du vokner om morran. Du kan da prøve og fin innstille denne drikkinga slik at du vokner av at du må på do rundt de tider du må stå opp. Legg deg tidliger, som de fleste sier. Ha sån vekkeklokke som en sa her tidligere. En sån som starter etter lit igjen. Jeg har to sånne. Starter og ringe klokka 6 og holder på til rundt 6.35, men ca. 5 minn pause mellom være. Det er egentlig 10 minn, men siden det er to så blir det 5. En annen ting er å prøve noen vekkeklokker med annen lyd en det du vanligvis bruker. Siden en ofte vender seg til lyden, det gjør nå jeg. Musikk er bra, særlig en sån lyd test som går fro noe 20kHz eller no sånt. Den piper noe sinsykt. Ha høyttalerne på fullguffe og set den til og starte når du skal opp. Da vil du sikkert vokne. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Jeg har nå knust min vakre klokkeradio til 300kroner så anbefales ikke å sette den ved siden av senga. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Kjøp ei sann gammeldags vekkerklokke med bjeller, også fester du en tråd til trommestikken som dæljer på bjellene, og andre enden av tråden fester du til ei bøttem ed vann du på en eller annen måte plasserer OVER senga di. Så når det ringer, så velter bøtta og du blir våt ergo, våkner. Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Kjøp ei sann gammeldags vekkerklokke med bjeller, også fester du en tråd til trommestikken som dæljer på bjellene, og andre enden av tråden fester du til ei bøttem ed vann du på en eller annen måte plasserer OVER senga di. Så når det ringer, så velter bøtta og du blir våt ergo, våkner. ....og bruker lenger tid til å komme deg til jobben ved å legge madrassen til tørk enn du ville brukt på og sove videre, enn du ville brukt hvis du hadde sovet 1 time lenger.. =) Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 En annen ting er å prøve noen vekkeklokker med annen lyd en det du vanligvis bruker. Siden en ofte vender seg til lyden, det gjør nå jeg. Musikk er bra, særlig en sån lyd test som går fro noe 20kHz eller no sånt. Den piper noe sinsykt. Ha høyttalerne på fullguffe og set den til og starte når du skal opp. Da vil du sikkert vokne. kan du sende meg den lyden? eller er det litt verre med det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå