FiskePinna Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Heraldo slår til med spissfindige kunnskaper som vanlig. Impressivissimo, padre!Kunne altså ikke dy meg da jeg leste dette. Her er noe Heraldo uttalte tidligere i tråden, som en kommentar til USA sitt budsjett (se tidligere link til den).rundt 8 ganger så mye på "forsvar"/krig enn på utdanning dessuten ser jeg ikke at fengslene er nevnt (de faller ikke inn under justice) Her kommer det frem at Heraldo mangler grunnleggende kunnskaper om hvordan USA fungere (know your enemy ). Hver av USA's delstater har sin egen regjering. Skatter og avgifter fordeles mellom mellom de 3 administrative ledene, "county/fylkes" nivå, delstatsnivå og føderalt nivå. Skole og utdanning styres stort sett på de 2 laveste nivåene, og pengene går følgelig inn til delstatene, og dette kommer ikke på det føderale budsjettet. "Education" er hovedsaklig statlige utdanningsinstitusjoner (universiteter) og statlige utdanningsprosjekter prosjekter. Følgelig gir utsagnet om at de bruker 8 ganger mer på forsvar i enn utdanning ingen mening. For de som vil lære å fienden sin enda bedre å kjenne, kan man f.eks søke på "delstat + budget" og se hvordan pengene fordels på delstatsnivå. Og det er vel en selvfølge at forsvaret er en nasjonal oppgave som derfor budsjetteres i helhet på det føderale budsjettet. Edit: Her kan vi se hvordan pengene i USA mest folkerike delstat fordeles: http://www.cbp.org/2003/wheredoesmoneygo.xls Over 80% går til utdannelse og helse. Så jeg anbefaler mr Heraldo om å gå litt i dybden før han buser ut om hvor syke amerikanere er og hvilket sykt diktatur det angeivelig skal være. Endret 31. januar 2004 av FiskePinna Lenke til kommentar
mandela Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) rundt 8 ganger så mye på "forsvar"/krig enn på utdanning dessuten ser jeg ikke at fengslene er nevnt (de faller ikke inn under justice) vs. Kikk litt på tabell S-7NASA får iår 15 mrd $, neste år 15,5 mrd $ Utdanning: 50 mrd $, øker til 53 mrd $ Helse 65 mrd $, øker til 66 mrd $ og videre: Her kommer det frem at Heraldo mangler grunnleggende kunnskaper om hvordan USA fungerer (know your enemy ) hvordan kom du fram til det tro? hvordan vet du at usa er min fiende (sic.)? kapitalisme derimot er jeg lite begeistret for. (det går faktisk an å konstruere en annen sosial modell og unngå polarisering og forestillingen om enten eller / kun to alternativ / kapitalisme vs. kommunisme). Mulig at du tror usa består av en politisk / etnisk homogen befolkning også dersom du sikter til befolkningen og ikke staten i utsagnet (noe som burde ha vært spesifisert) Følgelig gir utsagnet om at de bruker 8 ganger mer på forsvar i enn utdanning ingen mening. det blir ikke bedre når man ikke nevner alle de andre postene som kan ses på som en del av forsvars (krigs/angreps) pakka. Og det er vel en selvfølge at forsvaret er en nasjonal oppgave som derfor budsjetteres i helhet på det føderale budsjettet. like mye som alle andre eksisterende og ikke-eksisterende poster, med tanke på nasjonalstat som sosial konstruksjon jeg anbefaler mr heraldo om å gå litt i dybden før han buser ut om hvor syke amerikanere er og hvilket sykt diktatur det angeivelig skal være. tørk av frådet. budsjettet som du linker til innledningsvis er perverst med tanke på hvor stor andel av det som går til krigsmaskineri. Jeg avslutter her. Endret 1. februar 2004 av heraldo Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Er det rarti religion og politikk ble stengt? Dere sitter og hakker på alt dere skriver, quoter og klager og hakker på hverandre... Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Er det rarti religion og politikk ble stengt? Dere sitter og hakker på alt dere skriver, quoter og klager og hakker på hverandre... Tja, vi LIKER det Mange av diskusjonene der har før mye godt med seg Lenke til kommentar
CFD Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 For og si det slik: De folka i den dokumentaren blir så eid! =P http://www.badastronomy.com/bad/tv/foxapollo.html Men seriøst. Er virkelig verdt og lese der ,men vi diskuterer dette på startreknorge nå og der går det ikke så mye i politikken ,men det går mer i hva som var mulig osv. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 tørk av frådet. budsjettet som du linker til innledningsvis er perverst med tanke på hvor stor andel av det som går til krigsmaskineri. Jeg avslutter her. Hehehe. *tillater meg å poste i fylla* Joda, 0.7% er ikke så mye. Hva dette utgjør i reelle tall derimot, er en god del. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 hvordan kom du fram til det tro? hvordan vet du at usa er min fiende (sic.)? kapitalisme derimot er jeg lite begeistret for. (det går faktisk an å konstruere en annen sosial modell og unngå polarisering og forestillingen om enten eller / kun to alternativ / kapitalisme vs. kommunisme). Mulig at du tror usa består av en politisk / etnisk homogen befolkning også dersom du sikter til befolkningen og ikke staten i utsagnet (noe som burde ha vært spesifisert) Hvordan jeg kom frem til at du har grunnleggende mangler i kunnskapen om USA? Ikke vanskelig, da du tydeligvis ikke var klar over at en delstat som california bruker nesten 60 % av budsjettet sitt på skole og høyere utdannelse, i tillegg til statlige utdanningsinstitusjoner som universiteter etc. At USA er din fiende er en antagelse, da jeg bare har sett ati-USA innlegg fra deg i P&R forumet, uten snav av nyanse og kildekritikk, så vil jeg si at det er overveiden sannsynlig at du ser på USA som nasjon som en fiende.Du må gjerne legge ut om "den tredje vei" i det lang og det breie, men dine innlegg er fortsatt ensporede og krafit unyanserte anti-amerikanske. Også må du gjerne prøve det urgamle trikset med "kjenner DU alle amerikanere?" osv. Keep on! det blir ikke bedre når man ikke nevner alle de andre postene som kan ses på som en del av forsvars (krigs/angreps) pakka.Du vedgår altså å ha bommet GROVT med din påstad om at USA bruker 8 ganger med på forsvarer. Totalt bruker USA ca 16% av budsjettet (føderal/county/delstat) sitt på forsvar/sikkerhet/heimvernsrelaterte/forsvarsrelaterte ting. like mye som alle andre eksisterende og ikke-eksisterende poster, med tanke på nasjonalstat som sosial konstruksjon Bare pjatt, prat prat. Du kommer ikke det faktum at SU HAR DRITI DEG UT, og ikke gidder å innrømme det ved bare å si : jeg tok feil, USA bruker ikke 8 ganger mer på forsvar/angrep enn skole".tørk av frådet. budsjettet som du linker til innledningsvis er perverst med tanke på hvor stor andel av det som går til krigsmaskineri. Jeg avslutter her. Du viser altså en grunnleggende forakt for det amerikanske demoktiet tuftet på ideer fra den franske revulosjon. Du respekter ikke andre land sine statsbudsjett og kalelr de perverse. DU MAKTER IKKE Å INNRØMME FEIL; DET SYNES JEG ER PERVERST. bra du avslutter der, for du kommer bare med løse påstander uten hold allikevel. Nå er jeg drita så jeg legger meg. Ken Roger bless America! Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 tørk av frådet. budsjettet som du linker til innledningsvis er perverst med tanke på hvor stor andel av det som går til krigsmaskineri. Jeg avslutter her. Hehehe. *tillater meg å poste i fylla* Joda, 0.7% er ikke så mye. Hva dette utgjør i reelle tall derimot, er en god del. Fylleåposter blir kansskje noe skarpe, men jeg er altså en god gutt. Bra at jeg har fått DrDoogie med på at 0,7% er en liten del av statsbudsjettet. At dette kan være mye penger for en stor nasjon er det ingen tvil om, men nå er jo ikke romfart og mars-turer like billig som en flesketur til svinesund og omegn. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) Unnskyld at jeg bryr meg, men når har godeste FiskePinna noensinne innrømmet at en motdebattant har hatt et poeng? EDIT: ^^^ Hæ? Mulig jeg er for full nå til å se hva "flesketur" har med saken å gjøre, men jeg annerkjenner poenget at 0.7% ikke er mye. Dog hva dette utgjør i kroner og øre... nuvel. *hikk* Samarbeidsprosjekter ser jeg vel på som mer produktive. Men hei, det er positivt at vi har pådrivere for romfart. Hvor da United Satanicalstates of America gjør seg bemerket. Som er bra. EDIT 2: Fjerner EDIT (1) da det har kommet frem mer konstruktive ting som gjør frontalangrep lite konstruktive. Endret 1. februar 2004 av DrDoogie Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Er det rarti religion og politikk ble stengt? Dere sitter og hakker på alt dere skriver, quoter og klager og hakker på hverandre... Mer at jeg ikke starter noen krangle diskusjoner, jeg kommer bare inn når hetsen er på sitt verste og legger fakta og tall på bordet og nyanserer det ensidige bildet vi får presentert. Jeg forventer å bli skutt på for det. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Unnskyld at jeg bryr meg, men når har godeste FiskePinna noensinne innrømmet at en motdebattant har hatt et poeng? Synes du har kommet meg mange gode og fornuftige innlegg keg DrDoogie. Spennende (dog provoserende) å lese innlegg tuftet på radikalt andre verdier og måter og se samfunnet på enn deg selv. Det ble tidligere i en "wannebe P&R tråd" diskutert prostitusjon eller no. Der hadde du et bra innlegg som ga meg perspektiv og som var spennende. Kan leite det frem, men vil heslt slipp da ejg ahr 0,3 dl 96 svømmende i blodet. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Tja, vi LIKER det Mange av diskusjonene der har før mye godt med seg Joda, det er jeg enig i. Men forumet har altfor strenge rettningslinjer når det gjelder flamming, vi får jo ikke lov til å si det vi mener, snart får vi vell ikke lov til å hate Bush heller Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) siste offtopic innlegg nå Du vedgår altså å ha bommet GROVT med din påstad om at USA bruker 8 ganger med på forsvarer. nei, nasjonalt stemmer detBare pjatt, prat prat. du kan godt kalle menneskerettigheter for pjatt også Du respekter ikke andre land sine statsbudsjett kommenterer, de som holder med at så store summer skal brukes på drap, kontroll av andre osv. er også etter mitt syn perverse. mulig at du ser på krig, drap og andre grusomheter som noe positivt eller beste alternativ blant flere onder. Endret 1. februar 2004 av heraldo Lenke til kommentar
CFD Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Folkens da.. Ikke la oss snakke politikk i denne tråden. Jeg tror USA reiste til månen etter den linken jeg ga ut. Det står masse bra på den siden så jeg vil si at det er en god referanse. Lenke til kommentar
tarpoon Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Du verden det var mye usaklig her. Vil bare si at presidenten i USA ikke bestemmer hvor mye penger han vil bruke. Det er kongressen som bestemmer dette. Uansett er forskning og utvikling meget viktig, og her i Norge er denne sektoren altfor dårlig. Vi kan nok ikke sende folk til månen, men vi burde komme i forkant av ny teknolgi, som f.eks nanoteknolgi. At USA bruker 15 milliarder dollar på NASA for å sende mennesker til månen er jo småpenger, når vi i Norge i 2004 vil bruke 4,3 milliarder dollar på forsvaret (29.4 millarder NOK)... FoU budsjettet er på 13,8 milliarder NOK, og tror ikke at en så stor pott av denne går til generell forskning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå