Gå til innhold

USA på månen ?

Dr.X

Anbefalte innlegg

Fiskepinna, Poenget mitt er at USA bruker maaaasse penger på romforskning. Hvor mange % de bruker er totalt urelevant..

Det som teller er at romforskningen får de pengene de trenger.

Edit, Jeg mener at hvis USA hadde gitt noe særlig mere penger til NASA hadde de kanskje ikke klart å bruke pengene til noe.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fiskepinna, Poenget mitt er at USA bruker maaaasse penger på romforskning. Hvor mange % de bruker er totalt urelevant..

Edit, Jeg mener at hvis USA hadde gitt noe særlig mere penger til NASA hadde de kanskje ikke klart å bruke pengene til noe.

Bist du krank? 15 mrd $ er ikke så veldig mye penger for verdens største økonomi. Jeg vil fortsatt påstå at USA bruker en svært liten del av budsjettet sitt på romfart, og at denne burde være mye større. Nå har deg seg slik at USA har et enormt budsjett så det blir penger i kassa til NASA selv om de bare får latterlige 0,7%. Romfart er ingen billig hobby, og mesteparten av disse 0,7% går til forskning og utvikling, og mye av dette kommer sivil forskning til gode. Også har deg seg slik at USA har et finfint kapitalistisk system, hvor mesteparten av det NASA får av penger kommer tilbake til samfunnet. Kjøper NASA noe kommunisjonsutstyr fra "Norum Marketing" i Kenwood Kentuchy, så tjener inevestoren i bedriften noen kroner, de ansatte kan dra til Disneyland og handle fiskepinner på den lokale wal-mart'n.

Poenget mitt er at romfart ikke er et stort slukk. Bush og Co sender ikke penger opp i rommet. Romfart virker positivt på hele samfunnet, skaper arbeidsplasser, initiativ, læreglede og bidrar med forskning. Og ikke minst er romfart god underholdning (noe annet en reality)

Men vi i Norge kan jo sitte i sofaen og se på LørDan og Farmen-Bente, klage på at Bush har store visjoner. Også kan vi jo åpne potetgullposen og vente på "bedre teknologi". For den faller ned som manna fra himmelen på bestilling fra Kjell Magne. ;)

Edit: Og jeg er sikker på at NASA har nok å bruke penger på, det mangler ikke på prosjekter der i gården!

Bra! Du har kanskje forståelse for at det koster mer å dra til Mars enn å vaske speilet på Hubble? Det er nettop derfor Bush øker budsjettet til NASA fra 14,6 mrd $ til enorme 15,5 mrd $. Det er dette det har blitt masse skriverier om i Norge, vi har funnet enda en grunn til å hakke på mista Bush. jeg sier som rally/frp - martin. Gratulere med dagen - no va du smart! :thumbs: Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar

Det er nettop derfor Bush øker budsjettet til NASA fra 14,6 mrd $ til enorme 15,5 mrd $. Det er dette det har blitt masse skriverier om i Norge, vi har funnet enda en grunn til å hakke på mista Bush. jeg sier som rally/frp - martin. Gratulere med dagen - no va du smart! :thumbs:

En liten ting å ha i bakhodet her, er den leie tendensen ambisiøse "vitenskapelige" (les: populistiske prosjekter med flotte pressemeldinger og stigning i oppslutningsprosenten) har til å bli nedstemt i kongressen.

Du vet kanskje hvordan det gikk med Reagan sin SuperCollider? For ikke å snakke om jalla'et med Star Wars®?

Og angående disse pengene, 108.345.000.000 NOK er faktisk endel. En økning på 6.291.000.000 er også mye. Ikke at jeg ser noen grunn til å kritisere satsingen i seg selv, særlig ikke når dem gikk ned en milliard i fjor, og nå øker med en milliard. Dog medfører nettopp det at det ikke akkuratt er en drastisk ny satsing.

Lenke til kommentar

Han vil vel inn i historiebøkene som presidenten som satte folk på mars eller.no

Problemet er at folk i USA har andre ting å tenke på enn ferder til fremmede planeter og kriger i langtvekkistan..

Han skal slite med å bli gjenvalgt.

Meeen.. hadde jo vært tøft med en base på månen og en på Mars da! Jeg foreslår et samarbeidsprosjekt, der hele verden tar del i det.

Men det er vel ønske tenkning.. USA samarbeide du liksom.. HAH!

Lenke til kommentar
Meeen.. hadde jo vært tøft med en base på månen og en på Mars da! Jeg foreslår et samarbeidsprosjekt, der hele verden tar del i det.
NASA samarbeider endel med andre land, særlig med Russland. Dette fordi Russland har veldig mye ekspertise men lite penger. Det at amerikanerne ikke vil samarbieder er egentlig ikke så rart. For det første har de ikke så mye bruk for hjelp, de er selvhjulpne for det meste. I tillegg har "samarbeidet" rundt ISS ikke vært problemfritt. Det er vært gnisninger og mange i NASA er oppgitt over somling og brudd på avtale fra europeiske underleverandører til ISS.

Det blir litt "Den lille rød høna". USA vil som den nasjonen som betaler den største delen av romfartsutgifter i verden sørge for at utgiftene blir brukt i USA, at satsningen i rommet kommer det amerikanske samfunnet til god, også mht patentregler. I tillegg tror jeg at romfartsentusiaster er tjent med konkurranse innen romfart.

Lenke til kommentar
den siste delen av innlegget ditt Fiskepinna er rett og slett smakløs og illeluktende på en gang. Og kan ikke vi vente med politikk-spamming til et politikk/religion/filosofi/personangrep forum kommer på plass igjen?

:green:

Enig, så kan jeg heller sette filteret mitt på å luke ut alt av F sine innlegg under P&R, istedenfor å irritere meg over tøvet i andre fora-deler.

Lenke til kommentar
den siste delen av innlegget ditt Fiskepinna er rett og slett smakløs og illeluktende på en gang. Og kan ikke vi vente med politikk-spamming til et politikk/religion/filosofi/personangrep forum kommer på plass igjen?

:green:

Enig, så kan jeg heller sette filteret mitt på å luke ut alt av F sine innlegg under P&R, istedenfor å irritere meg over tøvet i andre fora-deler.

Vel, nå er det ikke jeg som drar ignag en tråd som skal handle om "romfart", men med tydelige politiske undertoner type "Nå-skal-vi-være-kristiske-mot-Bush-igjen". Også er det meningen at man skal samles å slenge dritt om US og hause opp stemningen. Ser ikke at jeg har vært uhøflig/frekk i noen av mine innlegg i denne tråden, men dersom DrDoogie eller Heraldo føler seg støtt så er det beklagelig. Jeg føler at når man ført drar igjen en "Nå-skal-vi-være-kristiske-mot-Bush" -tråd så må man være litt edruelig og få fakta på bordet.

1. Jeg gjøre rede for hvor mye penger det er snakk om, og hvor bitteliten del av USA sitt budsett denne utgjør.

2. Jeg prøver å nyansere bildet og løfte blikket, og komme med forklaringer på hvorfor US ikke er så samarbeidsvillige når det gjelder romfart.

Hvis dette er for hard kost for dette venstrevridde forumet så foreslår jeg at P&R -foruemt blir stengt til evig tid, og de som er intressert i politikk kan henge på Vg's forum. Der finnes det ikke moderatorer, så dere kan dere si hva dere vil og starte 1000-vis av "Nå-skal-vi-være-kristiske-mot-Bush" -tråder.

Edit: Kom på en sak DrDoogie. Dette filteret ditt og "bokbrenning" er i prinsippet det samme. Men stenger/tar bort/ødelegger det man ikke liker å lese. Jeg synes ikke at man skal ta bort noe, jeg ønsker bådde Karl Marx's samlede og Mein Kampf på biblioteket. Synes det er farlig å begynne med bokbrenning-mentalitet.

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
Edit: Kom på en sak DrDoogie. Dette filteret ditt og "bokbrenning" er i prinsippet det samme. Men stenger/tar bort/ødelegger det man ikke liker å lese. Jeg synes ikke at man skal ta bort noe, jeg ønsker bådde Karl Marx's samlede og Mein Kampf på biblioteket. Synes det er farlig å begynne med bokbrenning-mentalitet.

Du leser "Mein Kampf", da?

Lenke til kommentar

Du leser "Mein Kampf", da?

Nei, det gjør jeg ikke, men som liberalist vil jeg ha muligheten til å gjøre det hvis jeg ønsker. På samme måte som jeg vil ha friheten til å lese anarcist cockbook i paperback hvis jeg en dag skulle få ønske om det. Så du ser ingen likehetstrekk mellom bokbrenning og dette filteret/skylappene DrDoogie?

Lenke til kommentar
Så du ser ingen likehetstrekk mellom bokbrenning og dette filteret/skylappene DrDoogie?

Nope.

Du ser ingen forskjeller i å velge hva man vil lese selv, og det å forhindre andre i å lese det?

EDIT: Fiksa formulering.

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar
Du ser ingen forskjeller i å velge hva man vil lese selv, og det å forhindre andre i å lese det?

Det er klart du slev bestemmer hva du vil lese. Men jeg er av den oppfatning av at hvis man er aktiv i en tråd bør man vise andre i tråden den respelt å lese innleggene, selv om man er dypt uenig i innholdet. Og bokbrenning kan foregå innenfor husets 4 vegger, det er ikke mindre alvorlig av den grunn.
Lenke til kommentar
Hvis dette er for hard kost for dette venstrevridde forumet så foreslår jeg at P&R -forumet blir stengt til evig tid

nå skal det være på det rene at jeg ikke er "venstrevridd". Den politiske linjen man lærte på skolen på slutten av 80/begynnelsen av 90-tallet er ikke god nok. Mange (med god grunn) opererer nå med en 2dimensjonal skala. rød og blå horisontalt, svart og grønn vertikalt. (vekst vs. vern)

jeg stemmer forøvrig senterpartiet etter anbefalling fra anarkistisk lag og utfra denne:

epwm2.gif

Lenke til kommentar
Men jeg er av den oppfatning av at hvis man er aktiv i en tråd bør man vise andre i tråden den respelt å lese innleggene, selv om man er dypt uenig i innholdet.

Og jeg mener at så lenge du skal diskutere noe som har med politikk å gjøre bør du lese Mein Kampf og Kapitalen

Lenke til kommentar
Det er klart du slev bestemmer hva du vil lese. Men jeg er av den oppfatning av at hvis man er aktiv i en tråd bør man vise andre i tråden den respelt å lese innleggene, selv om man er dypt uenig i innholdet.

Så hvis jeg stadig gjentar i P&R at jeg sympatiserer med kaprerne som fløy inn i WTC og Pentagon, samt Timothy McVeigh og andre, så kommer du til å finlese innleggene mine?

Eller blir du bare kvalm?

Forøvrig kom sofokles med et innlegg til holdningen din ang. gruppen av svakere personer i samfunnet, har du lest det?

Grunnen til at jeg spør, er ikke bare for å forsøke å stille deg til veggs. Det var nemlig en kar som gjorde seg bemerket i P&R ved at han leste innleggene til motdebattanten, ikke i den hensikt å se andres synspunkter, men i den hensikt å vinne en diskusjon.

Selv ser jeg på en offentlig debatt som å være en toveis kommunikasjon. Registrerer jeg da over lengre tid at en person ikke evner å ta inn over seg andres synspunkter (på forskjelllig vis), da har jeg vansker for å se hva vedkommende kan tilføre meg av impulser.

Forøvrig vil jeg oppfordre deg til å lese flame warriors guiden som ligger på nettet ett sted. Tror du finner den ved å søke på Mike's flame warriors guide.

Lenke til kommentar
nå skal det være på det rene at jeg ikke er "venstrevridd". Den politiske linjen man lærte på skolen på slutten av 80/begynnelsen av 90-tallet er ikke god nok. Mange (med god grunn) opererer nå med en 2dimensjonal skala. rød og blå horisontalt, svart og grønn vertikalt. (vekst vs. vern)

http://www.anarchy.no/epwm2.gif

Heraldo slår til med spissfindige kunnskaper som vanlig. Impressivissimo, padre!

Tror jeg vil plassere meg under "Anarchisimo Collectivista", ettersom jeg synes autonomous collective / anarcho-syndicalist commune sketchen til Monthy Python's Flying Circus hørtes kjekk ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...