NoLimit_^ Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Ok, 1. Har noen en liten guide for å få laget kule, animerte åpningstitler i adobe premiere pro? Eller kan gi meg noen nyttige tips? 2. Har en film, hvordan kan jeg effektivt legge til undertekster? (Dialogen er litt uklar til tider, så da er det bra å ha tekst å lese ) På forhånd takk... (ps, har brukt søkemotoren, men fant ingenting nyttig) Lenke til kommentar
Thoma_S Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 jeg vil heller som tidligere nevnt i annen tråd, Bruke Vegas video til dette... På filmsiden er ikke Adobe så overlegne som de er på bilde og design siden.. Premier er rett og slett gammelt og utslitt... Det er selvfølgelig mulig å gjøre det du ber om i premier, men det er lettere, og tar kortere tid, og det blir bedre kvalitet over sakene i Vegas... Jeg skryter hensynsløst av dette programet overalt, for dette er det beste til "hjemmeredigering"... Om du vil bli proff med premier, så må du til skolebenken.... Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Man kan kjøpe Total training for premiere pro. #DVD,er tror jeg. Prisen er høy, men tror disse er bra. www.Lynda.com har endel læringsvideoer litt billigere tror jeg, men ikke så mye info. Curt har laget mange bra læringsnutter og de er gratis og veldig bra.Ta en titt her: http://www.wrigleyvideo.com Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 Er vegas video gratis? Har hørt mange skryte av dette programmet. Hehe, jeg fikk laget en kul intro med Ulead Cool 3d studios, så nå er jeg ganske stolt over meg selv Nå er det bare undertekstene som manglet. Kunne jo tatt frame for frame, men det hadde jo tatt flere år Lenke til kommentar
Thoma_S Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 vegas video er langt i fra gratis... Et program i den klassen koster.. Blir sikkert dyrere nå, for Sony har kjøpt opp hele pakka fra sonicfoundry.. Serveren til sony er nede nå, men prisen står der http://mediasoftware.sonypictures.com/ Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Du kan gratis laste ned en trial fra Sony sine sider som du kan bruke. Jeg liker også Vegas... og Soundforge... og ACID Pro... og DVD Architect (Fine iconer har de også) Og Vegas er veldig lett å lære seg også. Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 Er det en fin måte å få undertekster på vegas da? Lenke til kommentar
Thoma_S Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 ikke akkurat noen spesiell UNDERTEKST funksjon, men det er helt kurrant... ikke akkurat bra å sitte å tekste langfilm i vegas, men det går helt fint... jeg har teksta en 10 minutters film en gang.. mulig det finnes noen plugins.. Helt enig med JohndoeMAKT altså... De programma som Sonicfoundry oprinnelig laget er jævlig bra! Elsker ACID pro.. er så lettvint og fleksibelt når det gjelder musikk! DVD Architect har jeg faktisk også brukt en gang, men det var så jævlig lang rendering! Vet du noe om dette ?? er vel fordi jeg har AMD og ikke P4... det programmet er vel laget for P4 ? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Rendringstiden i Vegas+DVDa er ofte helt enorm. Jeg brukte nettop 2.5 time på å rendre en 15 min film. (640x480x32 30 FPS, fx ting ca 10% av tiden, rendret til Pal DVD 640x480x32 30) Jeg har bare lekt meg med vegas i 10-20 timer til sammen, så jeg er ingen ekspert, men dette er måten jeg hadde laget undertekster: Start mspaint og sett attributes til størrelsen på filmen (576x480 f.eks) Skriv første screen med undertekst, og save som 1.bmp. Sett bakgrunnsfargen til blå. Velg Fil-ny og skriv neste, osv. (Da ender du f.eks opp med 20 slike bilder. Start Vegas og legg til videoen. Legg til et nytt videospor oppforbi det til filmen og legg til bildene der. Flytt de rundt og strekk de til rett lengde. Så linker du de to sammen (Helt til venstre i videosporet er det en pil), og velger layermåten de skal linkes sammen. Da velger du blå der. Uforståelig? Jeg kan sikkert ta et par screenshots i kveld og legge opp. (Dersom det er noen som har en lettere eller proffere måte å gjøre dette, så sett i gang og skriv) Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 et par screenshots ville vært fint Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Det kommer i kveld... 8-10 tiden håper jeg. Lenke til kommentar
adsfiklam Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Er vegas video gratis? Har hørt mange skryte av dette programmet. Hehe, jeg fikk laget en kul intro med Ulead Cool 3d studios, så nå er jeg ganske stolt over meg selv Nå er det bare undertekstene som manglet. Kunne jo tatt frame for frame, men det hadde jo tatt flere år Hadde vært gøy å se hva du har fått til Kanskje du kunne legge ut introen på weben, så alle vi andre kunne tatt en titt på den og si at den var helt perfekt eller gi noen tips tilbake Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Her er noen tips for å effektivt legge til titler i Vegas: Bruk f.eks et program som heter Subtitle Workshop for å lage en .ssa fil med all underteksten. http://www.urusoft.net/main.php?section=2&lang=1 Installer subtitle(Gratis virtualdub filter) plug-in i Vegas. http://www.debugmode.com/pluginpac/ Instruksjon i bruk ligger her: http://www.debugmode.com/pluginpac/subtitler_usage.htm Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Det var jo en litt proffere måte. Takk froggyler. Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 Er vegas video gratis? Har hørt mange skryte av dette programmet. Hehe, jeg fikk laget en kul intro med Ulead Cool 3d studios, så nå er jeg ganske stolt over meg selv Nå er det bare undertekstene som manglet. Kunne jo tatt frame for frame, men det hadde jo tatt flere år Hadde vært gøy å se hva du har fått til Kanskje du kunne legge ut introen på weben, så alle vi andre kunne tatt en titt på den og si at den var helt perfekt eller gi noen tips tilbake Det er et skoleprosjekt, så jeg vet ikke hvor interessant det ville være (men en av jentene i den er jo skolens peneste, så det er jo et pluss ) Har ingen plass å uploade det heller... Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Hvis du ikke skal ha sånn veldig "pro" resultat på de undertekstene dine, hvorfor ikke bare lage "title" med det du skal ha som undertekst og så plassere dette nederst i film vinduet? Det har jeg gjort, og det gikk jo hlet greit.... Sikkert noe jeg har misforstått her, for det virket så enkelt :s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå