findon Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800 - Socket PGA478, 512KB cache 122609 NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk - DVD+R/+RW og DVD-R/-RW 117681 Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA - S-ATA/150 8MB cache 7200RPM 100727 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 - Floppydisk Intern 117443 Abit IC7 Hovedkort for S478/800mhz - I875P,SATA,ATX,Dual-DDR, Firewire 119385 Chieftec Dragon Aluminium Midi Tower - Kabinett m/300W AH-01SL-U P4 / AMD 118498 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack - Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs 114963 Logitech Cordless Desktop Deluxe Optical - (Norsk) USB/PS2, tastatur/mus, Retail 107979 Matrox Millenium G550 32MB Dual Head - AGP, Skjermkort, DDR-Ram, Retail Bruksområde vil være: Videoredigering av feriefilmer Bridge på internett nettaviser Office etc Antar det mest krevende her er videoredigering hehe :-p Vil dette funke greit? Noe som jeg burde revurdere etc? Jeg prøver å holde dette rundt 10K og han har 17" crt fra før av (vil bli byttet etterhvert), samt at jeg har en 40x cd-rom liggendes og samle støv På forhånd takk for gode tips! Endret 29. januar 2004 av findon Lenke til kommentar
LEFZE^ Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 kansje du skulle hatt et litt bedre skjermkort? men siden det er en som ikke skal bruke pcen som noe spillmaskin så er vel ikke det saken...ellers så så det bra ut dette! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Kjøp gjerne to harddisker, med f.eks 80GB på hver. En til Windows XP, programmer, spill osv. Og en harddisk kun til videoredigering. På den måten slipper Windows XP å krangle med videoredigeringsprogrammet om hvem som skal bruke disken. Det kan føre til dropped frames. Western Digital sine harddisker er kjappere enn Seagate, og det anbefales at man bruker disse til videoredigering for å minimere sjansen for dropped frames. Men det kommer jo ann på hvilke programmer man bruker. Jo billigere programmer (Studio 8 osv...), jo mindre videofiler og mindre stress for harddisken... men også lavere kvalitet enn f.eks Premiere. Matrox kortet du har valgt er ett meget bra valg til redigering og 2D applikasjoner. For øvrig har den også den beste TV ut funksjonen jeg noen gang har sett, til tross for at kortet begynner å dra på årene. Til 3D funker det imidlertid ikke så bra. Ta også høyde for prisen på redigeringsprogramvare. Studio 8 koster godt under tusenlappen, og er ett godt program for nybegynnere. Lenke til kommentar
findon Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) Vi kjøpte Studio 8 m. firewirekort for ca 600 kr en gang i høst, så den er i boks hehe. Det skal sies at prisforskjellen var helt oppe i 1200 kr UTEN firewirekort, så her er det nok mange som har blitt lurt :-) 2 x 80GB, eller 2x 120GB S-ATA? Er jo en liten prisforskjell, men merker man ytelsesforskjellen? Kabinettet har jeg ingen erfaring med, og lurer litt på om jeg skulle slengt inn 2 stk 80mm PAPST vifter og filter i inntaket http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=8412N2GL http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FF80 Verden var enklere når p200 var fancy... Endret 29. januar 2004 av findon Lenke til kommentar
forbrukeren Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Kjøp gjerne to harddisker, med f.eks 80GB på hver. En til Windows XP, programmer, spill osv. Og en harddisk kun til videoredigering. På den måten slipper Windows XP å krangle med videoredigeringsprogrammet om hvem som skal bruke disken. Det kan føre til dropped frames. Vil ikke to partisjoner på en hard-disk -- 1 til OS'et og 1 tom til videoredigering gjøre samme nytten? Eller kanskje sannsynligheten for dropped-frames hadde vært større som du hevder siden de to partisjonene ligger på samme disk?? Kan noen proffinger klare opp i det her? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 [Vil ikke to partisjoner på en hard-disk -- 1 til OS'et og 1 tom til videoredigering gjøre samme nytten? To partisjoner vil ikke hjelpe, om begge partisjonene ligger på samme disk. Dette fordi en harddisk ikke klarer å skrive dobbelt så kjapt om den har to partisjoner i stedet for en. Problemet her, er at en harddisk ikke kan skrive to ting samtidig, samme hvor mange partisjoner den har. Om den skriver en videofil, og Windows insisterer på å skrive noe info samtidig, så vil skriving av videofilen stoppe opp litt, og føre til dropped frames. Du må altså ha to FYSISK adskilte disker. Ideelt sett burde videodisken være på egen kontroller, egen kabel, men jeg vet ikke helt hvordan det fungerer med S-ATA. Lenke til kommentar
findon Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 hehe, så en liten disk til OS og en kjapp 120GB WD til video da? Jeg har fortsatt ei uke eller to på meg, men må jo gjør svigers happy Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 findon: Kommer ann på hva svigers er villige til å betale, men en raptor disk ville vært glimmrende til videoredigering og os. Ville også valgt en 200GB til lagring, eller større. Diskene i den størrelsen er billige nå, ca 1300 for 200GB og ca 2000 for 250GB. PS: Dette er hva eg ville gjort. Selv betalte eg ca2600kr for 200GB disken min, men det er en stund siden eg kjøpte den. Lenke til kommentar
findon Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 Er nok desverre nødt å holde meg på riktig side av 10k Jeg vurderer nå en 80GB disk til OS og 160GB S-ATA til video, setter de på hver sin kontroller. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Er nok desverre nødt å holde meg på riktig side av 10k Jeg vurderer nå en 80GB disk til OS og 160GB S-ATA til video, setter de på hver sin kontroller. Det er nok det optimale, men tviler på at de trenger 160GB til video... hvis de mastrer ferdigredigerte resultat ut på tape så fort de er ferdige med det. Men... bedre med for mye enn for lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå