Gå til innhold

Forventet tap i antall GB på harddisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Harddisk produsenten oppgir størelse i SI enheter.

1 GB=1000 MB

1 MB=1000 KB

Windows regner ikke med samme enhet de regner med at

1 MB=1024 kb. Dermed får du ca. 149 GB oppgit av windwos.

Dette er omtalt mye bedre HER

Endret av Hardfredd
Lenke til kommentar

per definisjon er det 1024MB per GB, 1024KB per MB, 1024B per KB.

problemet er at harddiskprodusentene bruker 1000 isteden for 1024, dette gjør at de kan markedsføre den som en større disk, enn hva den er i virkeligheten.

grunnen til at det er 1024B per KB osv, er grunnet 2-tallssytemet 2^10=1024.

hvis man ser på scsi disker, opptrer de med 1024KB per MB, samme gjør de med wd raptor. dette er nok grunnet disse diskene er mest interessante for systemadministratorer, og de biter ikke på pr-triks som dette egentlig er...

Lenke til kommentar
Du taper/mister ingenting what so ever.

Nei... Får ikke brukt blir det :thumbup:

Også feil. Det er rett og slett bare to forskjellige regnemåter. Oppgi heller alle størrelser i non-kilo-bytes osv på både HDD og programvare så vil du se at du får "utnyttet all plassen."

kunne godt tenkt meg att windows og HD produsenter ble enige, helst om 1024 begge to, for da hadde jeg hadde 53 gb mer å pusle med nå  men det er da ikke tilfelle

Da hadde også alle programmene og filene dine økt med tilsvarende så du er like langt :p

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en ny WD 160GB hvor jeg mistet over 30 GB !

som sagt, du har ikke mistet noe..

det er bare produsentene som liker å overdrive med hvor mye ledig du egentlig har

1024/1000 regelen.

filer og OS går ut ifra 1024 (som er i it verden matematisk korrekt) mens dem heller vil gå ut ifra 1000...

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en ny WD 160GB hvor jeg mistet over 30 GB !

Det er fordi enten hovedkortet ditt ikke støtter disker større enn 127 GiB eller at OS'et ditt ikke støtter det.

Står en post øverst i forumet som forklarer dette bedre, og hva du kan gjøre for å få 149 GiB ut av den disken.

Lenke til kommentar

Det finnes jo tilfeller der en "mister" diskplass. Er cluster (sikkert feil ord, rett meg)størrelsen f.eks. 4 KB og du har mange filer på 1 KB, vil hver av disse oppta 4 KB i praksis slik jeg har forstått det. En mister nok litt diskplass per partisjon også, hvis Windows setter av et område til diskinformasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...