JKJK Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) Hvordan lade Lithium-baserte batterier? Lithium-batterier er vanskelige å skade ved lading, ettersom de inneholder avansert elektronikk som skal beskytte mot feilaktig lading. Man trenger heller ikke bekymre seg for minne-effekten siden denne batteritypen ikke påvirkes av dette problemet. Lithium-batterier blir i motsetning til NiMH ikke varme når de lades, og laderen slutter automatisk å tilføre strøm når batteriet er fulladet. Det er derfor ikke noen kjente bivirkninger ved å la laderen være plugget i etter at batteriet er fullt. Det er vanlig å tro at det er bra å la batteriet gå tom for strøm. Sannheten er stikk motsatt for Lithium-batterier, som tverimot bør lades ofte. Det er også normalt å tro at klattlading er skadelig, noe som ikke er tilfelle. Du kan med god samvittighet plugge laderen ut av telefonen selv om ikke batteriet er fullt. En ting som er verdt å merke seg er at hurtigladere med en ladetid på rundt en time ikke er anbefalt å bruke hvis man vet at det er lenge til man får lade telefonen igjen. Telefonen vil nemlig kun oppnå rundt 70 prosent av den optimale batterikapasiteten, som kun kan oppnås med en vanlig lader. Tiden som kreves for å lade Lithium-batterier helt opp er som regel på rundt 2-3 timer. Har en nokia 5100. Denne har et Li-ion batteri (BL-4C). I følge artikkelen på amobil bør man ikke lade li-ion batteri med hurtiglader hvis man vil ha mest mulig batterikapasitet. Med telefonen fulgte det med en hurtiglader, ACP-12. Denne lader batteriet på ca. 1,5 time hvis det er helt tomt. Jeg prøvde i natt å lade telefonen med en eldre nokialader (ACP7-E) som fulgte med nokia 3310. Denne er ikke akurat kjent for å være hurtig, så jeg tenkte at dette ikke kunne være noen hurtiglader. Til min store överraskning, hadde telefonen MINDRE batteri igjen når jeg våknet om morgenen enn når jeg satte den på lading. Straks jeg prøvde å gjøre noe med telefonen mens laderen sto i, kom "charging" meldingen fram på displayet. Det står i manualen til 5100 at telefonen kan lades med følgende ladere (som gir følgende ladetider): ACP-12: 1h 30min ACP-8: 1h 45min ACP-7: 3h LCH-9: 1t 30min LCH-12: 1h 30min det MÅ være noe jeg har misforstått.... eller gjort feil... eller... HVA? Endret 29. januar 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 hvor lenge varer telefonen din når du lader den med vanlige laderen som følger med da? tror egentlig ikke det er så stor forskjell på det der, men vet selvsagt ikke det sikkert. på SE telefonen min bruker den ca 1 t og 30 min på å lade opp batteriet, å da varer det en uke med vanlig bruk. noe som er ganske bra synes jeg. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 nå har jeg lekt meg en del med spill, lommelyktfunksjon, radio og alt mulig dilldall i de få dagene jeg har hatt den, så batteriet har blitt oppspist ganske fort. Ca. 4 dager. Blir fort litt sånn den første tiden når man går fra 3315 til 5100 Hvordan er det med førstegangslading på li-ion batterier? Telefonen jeg fikk var testa av butikken først... (fikk den billig, 250kr ...satte abbonementet på muttra ) så det sto faktisk et batteri og simkort i den når jeg åpna eska Hva om butikken har lada den opp feil første gangen liksom. Aner ikke hvordan dette funker med li-ion batterier. Kjenner til de som jobber med slikt på den butikken jeg kjøpte den, og de er ikke akurat så VELDIG habile. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 hmm, å lade det feil første gangen skal vel godt gjøres, siden det ikke har så mye å si åssen du lader batteriet, enten om du lader litt nå å da eller om du lader det helt ut og så helt opp igjen. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 hmm, å lade det feil første gangen skal vel godt gjøres, siden det ikke har så mye å si åssen du lader batteriet, enten om du lader litt nå å da eller om du lader det helt ut og så helt opp igjen. ok.. har hørt fra 50 år gamle mobilselgere at man må lade batteriet i minst 14(!) timer ved førstegangsbruk! Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Det der har jeg alltid lurt på! Hvorfor inni granskauen skal du lade batteriet 14 timer det når det står at batteriet er fullt etter 2-3t? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 Det der har jeg alltid lurt på! Hvorfor inni granskauen skal du lade batteriet 14 timer det når det står at batteriet er fullt etter 2-3t? Just det! er det ingen über-mobil/elektronikk guruer her som kan hjelpe oss undrende? Lenke til kommentar
Freak' Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 det der henger igjen etter de gamle NiMH batteriene... det hersker fortsatt stor uvitenhet om batterier i denna bransjen.. de sier det nok bare fordi de ikke skal måtte erstatte dårlige batterier.. (trur nå iaff jeg) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå