Gå til innhold

AMD Athlon XP 2500+ "Barton" OC

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Har følgende HW:

CPU: AMD Athlon XP 2500+ "Barton"

HK: DFI Lanparty NFII ULTRA B

RAM: TwinMOS PC3200 512MB

CPU-Kjøler: MIST "Frostbite"

Kjøpte dette med tanke på OC.

Hadde hørt av flere på dette forumet at:

Bare gå inn i BIOS, og sett FSB til 200, og vips, så har du 3200+

Gjorde dette med en gang. Jeg satte også VCore til 1.850 eller noe sånt. Da startet PC'n, og kom i Windows. Men etter en kort stund kom/kommer det en blåskjerm. Har muligens en dårlig versjon, men det får da være måte på...

Mitt egentlige spørsmål:

Er det noe mer jeg må endre enn VCore og FSB? Multiplier er låst. Har satt AGP/PCI "etellerannet" til 66MHz og noe RAM drit til 1:1 _OG_ satt på Aggressive og CPU "etellerannet" og RAM på aggressive (timings. Kan ikke velge timings selv, er det rart? Noe jeg kan gjøre? HJELP!

Kjører på 3200+, regner med å se noen firkantet, velkjent blått på skjermen snart ;) Forresten så er det ikke tempen som hindrer OC, den er lav.

Mvh.

pain

Endret av P@yNe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måtte nå restarte maskina. Alt hang seg opp og rare skjermbilder kom opp. Litt småskuffende at jeg ikke får min CPU over 2GHz, når andre får den over 2,4GHz med vanlig kjøler :(

Er det virkelig ingen som kan gi meg en liten "sjekkliste" over hva jeg må gjøre?

Dette er helt nytt, men jeg vurderer å selge både HK, CPU og kjølern, muligens RAM'en og går til innkjøp av AMD64

Socket 939 heter vel den nye. Noen med en liten tanke over kommende pris på denne CPUen?

Lenke til kommentar
Er det noe mer jeg må endre enn VCore og FSB? Multiplier er låst. Har satt AGP/PCI "etellerannet" til 66MHz og noe RAM drit til 1:1 _OG_ satt på Aggressive og CPU "etellerannet" og RAM på aggressive (timings. Kan ikke velge timings selv, er det rart? Noe jeg kan gjøre? HJELP!

Vet nada om hva det betyr, men jeg kjører @3200+ og hos meg så står det på 3:3.

Lenke til kommentar

Prøvd å bare kjøre den opp til 3200+ med stock volt. Det greier faktisk de fleste og det er betydelig kallere.

Ikke set rammen til agressive setings!

Set dem til optimal eller expert. optimal blir de justert etter FSB og på expert kan du stille dem selv...

Endret av Hardfredd
Lenke til kommentar

Sjekka BIOS nå:

System Performence: Expert

CPU Interface: Aggressive (kan velge optimal)

Memory Timings: Expert

T: (RAS): 7

T: (RCD-READ)

T: (RCD-WRITE)

T: (RP)

CAS LATENCY: 2.5 (kan bare ha 2.5)

T (RC): 13

T (RFC): 15

Superbypass: Enabled

Sync mode memory bypass: Auto

Data scavenge rate: fast

DIMM1 DRIVING: STRENGTH

DIMM1 DRIVING: SLEW

DIMM2 DRIVING: STRENGTH

DIMM2 DRIVING: SLEW

DIMM3 DRIVING: STRENGTH

oGSÅ VAR DET cpu THERMAL THROTTLE? DEN STÅR PÅ 50%

EDIT: Sorry caps lock på slutten :blush:

DIMM3 DRIVING: SLEW

Lenke til kommentar

1:1/3:3 er forholdet på fsb mellom cpu og minne.

Dvs at hvis den står på 1:1 eller 3:3 så betyr det at minne og cpu fsb er synkron. Setter du cpu fsb til 200, vil også minnet gå på 200 (400 effektivt seff).

Setter du på 5/4 vil cpu gå på 200, mens minnet går på 160.

Lenke til kommentar
på mitt hovedkort har jeg valg mellom 1:1 og auto. hva vill være mest hensiktsmessig når jeg overklokker fsb?

kommer vel an på minnet vil jeg tro. Hvis du har pc2100 minne vil du ikke klare å kjøre det på 1:1 hvis cpu fsb er 200.

Nå vet jeg ikke helt hva auto betyr, men regner med at det betyr at den kjører på standard instilling for minnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...