Nénmacil Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg ser at flere og flere bedrifter prøver å spare penger ved å kutte ned på IT delen i bedriften, i form av å bytte ut eller finne nye alternative programvare løsninger. Jeg vet at f.eks. de fleste videregående skoler i Akershus fylkeskommune har droppet Microsoft Office til fordel for OpenOffice som er gratis. Prisforskjellen mellom disse to produktene er etter min mening enorm. Er virkelig Microsoft Office 2003 Standard verdt 4600 kroner mer enn f.eks. OpenOffice eller annen gratis Office pakker?. Etter min mening er ikke forskjellen mellom Microsoft Office of OpenOffice spesielt stor, tvert i mot. I tillegg har OpenOffice noen lure alternativer/muligheter som ikke Microsoft Office har. Mitt spørsmål blir da: Er forskjellen mellom Microsoft Office og annen gratis Office programmer verdt 4600 kroner?. Kom gjerne med for/mot argumenter i denne tråden. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) Microsoft Office er selvagt bedre, men trenger ikke bety at det ikke løser vanlige oppgaver bedre. Microsoft Office har egentlig ikke menyer, men "verktøy". Alle menyene kan fjernes, eller legges til. Hvis du ser på MSDN finner du SDK til Frontpage, Excel og mange andre programmer som Outlook. Bankene og større bedrifter leier inn eller ansetter programmere til å videreutvikle Outlook , satt i kombinasjon med MS-SQL server, OU og nettverk ellers for at bedriften skal jobbe tettere sammen og kunne ta del i dokumenter som postes inn i systemet. Med de andre pakkene kan du f.eks legge til en knapp som publiserer dokumentet direkte til internett, under IIS eller blir flyttet til en liste hos administratoren for gjennomgang til publisering online. Mulighetene i office pakkene er ekstreme, men få bruker dem helt ut. Det er mer vanlig i USA hvor de kaller en mellomstor bedrift et firma med 200 ansatte eller mer mot de 10-20 her. Selvsagt kan en videreutvikle Open Office siden du får kildekoden, men det blir ikke det samme siden du mangler en del komponenter som finnes i Windows. Ta et eksempel som oppstartssiden i Outlook som ligger i res://c:\Program Files\Microsoft Office\Office\Outlwvw.dll/Outlook.htm - som du redigerer med Visual Studio InterDev og kanskje lister opp alle nye oppgaver på forsiden og jobber sammen med andre i bedriften. (Microsoft på MSDN har faktisk cut and paste kode for dette i VB og C++ på sidene sine) Personlig synes jeg det er tull at kommunene skal bruke andre programmer en Microsoft Office om de vil ha kreativitet, men det skyldes for det meste manglende kunnskap om produktene - de vil vel bare ha et "Word" program med teksten rett ned uten automatisering. Det andre jeg mener er tull er at skolene tvinger elever til å bruke utgått programvare som Office 2000 og Windows 2000. Det er haugvis av nye funsksjoner i Windows XP og Office 2003 som endrer alt de har lært. Microsoft Office (og Windows) er mye mer profesjonellt en det ser ut til å være, bare en studerer mulighetene rundt dette. Men hvis de bare skal skrive brev eller regne uten noen spesiell form for teknikk og automatikk duger gratisprogrammer. 4600 er billig for et så stort program som Microsoft Office - faktisk. Men siden Microsoft selger mye av det blir det solgt så billig, om et annet firma skulle selge 20 millioner linjer med kildekode ville dette kostet mellom 10-15.000 kroner. En kan ikke sammenligne Microsoft Office med noe annet kontorprogram en Corel's Office pakke som ligner litt. Selv Windows har 19 millioner linjer med kildekode, å trykke det ut i A4 ark ville det blitt en høy stabel, og de som programmerer ved hvor mange måneder det ville ta å programmere bare 10MB med ren kildekode. Endret 29. januar 2004 av XPUserz Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Mitt spørsmål blir da:Er forskjellen mellom Microsoft Office og annen gratis Office programmer verdt 4600 kroner?. Kom gjerne med for/mot argumenter i denne tråden. Det er absolutt ikkje verdt det... Om man begynner å gå dypt ned i Office, spes Word vil man se at f.eks filformatet .doc består av flere formater som på en kreativ måte er smurt ihop.. Dette fører til at Worddokument er å ubrukelig til utveksling mellom plattformene. Dessuten består Office-pakken av masse ubrukelige program; Outlook, Frontpage, Publisher , disse er helt ubrukelig å bruke i profesjonell sammenheng, det finnes dessuten bedre Freeware som gjør denne jobben. Ville absolutt brukt OpenOffice, eg har kastet ut både Office XP og Office:Mac X til fordel for OpenOffice og savner ikkje noe... Men bruker uansett kun OpenOffice til å åpne Word-dok eg mottar, til skriving bruker eg Quark eller AppleWorks. Nei å kjøpe Office er å kaste penger rett ut av vinduet Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Kommer an på hva du trenger og slikt. For de aller fleste holder det fint med funksjoner som OpenOffice har og trenger man brukerstøtte og har behov for utvikling kan man gå får StarOffice til ca. 700,- (finnes SDK-pakker til dette). Det er bl.a. noen dokumenthåndteringssystemer som er bra ingegrert mot MS Office, men om man egentlig trenger disse systemene igjen er jo en annen sak da (har f.eks et på jobben her som jeg synes bare er i veien). Så om du ikke trenger noen av de komplekse funksjonene i MS Office, er det ikke noe vits i å ha det. Jeg føler at den pakka er ganske "tung" og må du reinstallere det, må du ofte reinstallere hele windows også (Office XP veit jeg ikke, men tviler på at det blitt noe bedre). Jeg måler den mye av tekniske kvaliteten til et program etter hvor lett det er å fjerne. Jeg må si meg sterkt uenig i XPUserz som mener at elever burde ha hatt Office XP. Jeg tror ikke det er meninga at elevene skal kunne lære alle komplekse funksjoner et system her, men heller lære hvordan de skal håndtere tekstbehandling på datamaskiner. Gratis-/billigprogrammene som OpenOffice og StarOffice har i tillegg støtte for andre formater enn deres egne, noe MS-produkter tradisjonelt ikke gjør. Så prøv først f.eks. OpenOffice og se om du er fornøyd med det. Føler du at noe mangler, kan du revurdere det. Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Dessuten består Office-pakken av masse ubrukelige program;Outlook, Frontpage, Publisher , disse er helt ubrukelig å bruke i profesjonell sammenheng, det finnes dessuten bedre Freeware som gjør denne jobben. Disse programmene er jo ikke ubrukelige i profesjonell sammenheng. Snarere tvert i mot. Outlook blir brukt av samtlige av de rundt 700 brukerne vi har i nettet vårt og ingen gratis program kan i dag erstatte det, i hvertfalll ikke gjøre jobben bedre. Dette har jo selvsagt også noe med brukerne å gjøre siden de ikke kan og ikke vil lære noe nytt, men jeg bruker selv office 2003 og er strålende fornøyd med det, det er en real oppgradering fra f.eks. office xp. Og hvis du ikke vil ha Frontpage eller Publisher så kan man jo kjøpe en versjon av office uten disse. Så for å svare på spørsmålet til trådstarter: Hvis det er snakk om et stort nett med mange brukere kan nok tiden du sparer på å bruke et system som "alle" kan fra før veie opp for de ekstra kronene du sparer på et gratis program som de fleste ikke har vært borte i. Er det derimot bare du eller noen få andre som skal ha dette så anbefaler jeg å prøve f.eks. OpenOffice. Har selv prøvd noen av programmene der og jeg syns at de er verdt den tiden du evt. må bruker for å lære deg dem. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 (endret) kvikks @ 29/01/2004 : 19:02 Dessuten består Office-pakken av masse ubrukelige program;Outlook... Du sier faktisk at den gjeldende standarden for gruppevare (Outlook + Sharepoint) er ubrukelig...? Hva vil du da anbefale i stedet - Groupwise, Lotus Notes? Disse er ikke akkurat freeware... Forøvrig er jeg enig med XPUserz i at det kun er Corel som har noe tilsvarende MS Office i dag. Openoffice/StarOffice skal kanskje få enkle verktøy for utrulling i bedrift inneværende år. MS Office har hatt dette lenge. Office 2003 har verktøy for DRM. I Office 2003 er det lett å sende et dokument ut på vandring i en bedrift og få det tilbake fullt av kommentarer, men alikevel uskadet. I Staroffice krever dette tredjeparts programvare. Mad Wolf Magnux @ 30/01/2004 : 12:01 Jeg må si meg sterkt uenig i XPUserz som mener at elever burde ha hatt Office XP. Jeg tror ikke det er meninga at elevene skal kunne lære alle komplekse funksjoner et system her, men heller lære hvordan de skal håndtere tekstbehandling på datamaskiner. Poenget er ikke at elevene skal lære seg komplekse funksjoner, men at Office 2003 er utrolig enkelt å rulle ut i nettverket, at det er utrolig enkelt å oppdatere i nettverket og at det inneholder verktøy som muligjør komplekse operasjoner, som f.eks å sende ut skjema (for den saks skyld prøver siden vi snakker skolesammenheng...) og spore endringer i dokumentene uten tredjeparts programvare. Endret 30. januar 2004 av baldviking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå