Simen1 Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg tenkte bare jeg skulle fortelle hva som nettopp skjedde med meg. Jeg satt inn en harddisk for å teste den og tok den ut like etterpå (kl 15.58 i dag). Deretter satte jeg på dekselet på kabinettet og startet opp. Jeg har normalt Seti@home kjørende på fullt i bakgrunnen. Etter ca 16 min (kl. 16.14) så låste PC'n seg. JEg lurte på hva i all verden det kunne være og restartet. Så snart PC'n var oppe og kjørte igjen (kl 16.15) så låste det seg igjen. Jeg lurte veldig på hva det kunne være og lurte på om det kunne være noe rart jeg hadde gjort da jeg holdt på innin maskina, så jeg åpnet og så at det lå en molex-kontakt presset inn mot CPU-vifta. Så jeg tok fingeren bortpå kjøleren for å finne ut om den var uvanlig varm. På brøkdelen av et sekund rykket jeg til fingeren i ren refleks over at jeg svidde meg... Aiaiiio.. Blåse på fingeren og fjerne molex-kontakten. Dette kan umulig ha vært sunnt for CPU'en så jeg gikk inn i biosen, og sjekket tempen.. Den hadde nå sunket til 71'C. 30 kekunder senere var den 65'C. Jeg tipper den var mellom 75 og 80'C da PC'n frøs. Jaja, neppe sunnt, men jeg håper den varer i allefall et halvår til. Den er riktignok gammel (PentumIII 1,0GHz) men den bør i hvertfall virke frem til sommeren. Moralen er: det er lurt å dobbeltsjekke at alt er ok før man lukker kabinettet. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg satte nylig i to prosessorer i et K7D, og startet installasjonen av W2k Server. Etter at jeg var helt ferdig med installen av OS + drivere, så restartet jeg og tok en kikk bort på hovedkortet som lå oppå en hovedkorteske. Da så jeg at strømkabelen til viften på CPU1 ikke var satt i. Jeg tok på ribba (Silent Boost) og den var kansje 70-80*C. Det var kansje 15-20 min uten vifte. XP2500+ @ 133 FSB = 1466MHz Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Har selv hatt 80 grader på XP1800+ (palamino) uten at den tok noen skade av det. Hadde glemt å montere vifta på cpu-kjøleren. Brukte Speedfan for å overvåke temperaturen mens jeg kjørte PCMark og stussa litt over hvorfor den ble så fryktelig varm... - Judaz - Lenke til kommentar
lodott Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 På min far sin 266mhz glemte jeg å sette i ledningen til viften. Den stod på i ca en time, men overlevde! Da jeg sjekket tempen etterpå var den unreadable, og så kom 126C opp, noe jeg egentlig har litt vanskelig for å tro selv om kabinettet nærmest kjøleren var skikkelig varmt. I tillegg har jeg greid å la en Duron 850mhz stå på i to timer uten vifte, overlevde den og men sjekket aldri tempen etterpå.. Lenke til kommentar
hart Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 He he.. det der har jeg også gjort.. Etter å ha rotet litt rundt inni kabinettet mitt lukket jeg døren, startet opp og gikk vekk fra PCn. Etter 1.5 time så hører jeg den kjipe alarmen fra hovedkortet (abit KD7), springer inn til maskinen og sjekker tempen.. da er den akkurat bikket 70° som er grensen jeg har satt. Etter å ha slått av måtte jeg jo inspisere .. Akkurat! jeg hadde dessverre uheldigvis nappet av molex-kontakten til CPU vifta. Må egentlig si meg fornøyd med at CPUen (AMD 2500+ Barton) kunne stå og jobbe litt "lett" i halvannen time før tempen nådde 70°. Det kan tildels forklares med at jeg har grei gjennomtrekk i kabinettet. Kanskje en ide og gå over en sjekkliste før man lukker døren og lar PCn surre å gå etter lett kirurgi. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 Tja.. En ?? 266 MHz og duron 850 utvikler jo ganske lite varme så det tror jeg skal gå relativt greit. Selv kjørte jeg en underklokekt Athlon 1000MHz @ 800MHz på 1,2V (org 1,75V) uten vifte på kjøreribba i et halvt år. For ikke å snakke om min gamle Pentium 75MHz som gikk uten vifte på kjøleren i hele sin 4 årige levetid. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 jeg klarte å rykke ut cpu kontakta mi en gang, fint å ha sånn auto shutdown greier. en annen gang skjedde det en slags kortsluttning og viftekontrollen slokna, å da stoppa også cpu vifta og ei kabinett vifte, selvsagt midt på natta da jeg sov å så det ikke før morgenen, men nok en gang takk til autoshutdown greia så er cpuen min i live Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå