Sycrob Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Hvordan gjorde dere det med strømmen til vann pumpen. Koblet dere den til power knappen, eller laget dere en egen bryter? Hva er den enkleste måten? Lenke til kommentar
Huleboeren Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Jeg koblet den til power bryteren bak på poweret, på den måten kan jeg ikke skru på PC-en uten at pumpa går. Lenke til kommentar
Sycrob Skrevet 13. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2002 ok, finnes det et koblings skjema noe sted, som du vet om? Lenke til kommentar
Huleboeren Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 er ikke akkuratt noen iq test da, er bare å koble den til etter bryteren, slik at når du skrur på poweret så skrur du på pumpa. Lenke til kommentar
Sycrob Skrevet 13. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2002 ok, takker for svar, jeg har ikke sett etter hvordan det ser ut inni der. Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 vil ikke pumpa gå uansett da, så lenge strømkabelen til psu er plugget til og bryteren står på ? syns ikke dette var den beste ideen akkurat, går vel ann å koble den til strømuttaket til monitor på psu (om du er så heldig å ha det) Eller du kan bruke 12v rele Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Bruk et slikt rele: Det fungerer veldig bra, har det selv. Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Quote: On 2002-03-20 17:23, Andlier skrev:Bruk et slikt rele:Det fungerer veldig bra, har det selv. Bruker et omron rele selv, fungere yperlig det. Lenke til kommentar
errgo Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Tenkte på det selv, selger de slike løst hos den lokale elektrikeren? Hva koster et sånt ca.? Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Et relé er en duppeditt som skru på en bryter når den får strøm slik: Den røde firkanten er selve reléet, på 12volt så setter du på "vanlig" strøm mellom gul og svart ledning i strømforsynings, og på de to andre så setter du på 220 volt på ene sida, og pumpa på den andre sida. Hvis du har en forsterker, så hører du ofte et lite klikk etter noen få sekunder etter at du har skrudd den på. Det er et rele som skrur seg på. Det et rele gjør er at det bruker magnetfeltet som oppstår i en leder, og får den til å fysisk skru på en bryter. fåes kjøpt på elfa og slikt. prøv også en lokal hifi-buttikk. Dem har sikkert liggende noe på et lager. Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Quote: On 2002-03-20 17:23, Andlier skrev:Bruk et slikt rele:Det fungerer veldig bra, har det selv. Du hadde ikke kunnet gi litt nøyere beskrivelse av åssen de skal gjøres vel? Skjønner ikke helt hvor og hva må jeg innrømme... Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 DEt er ikke så veldig vankelig. Det står som regel merket hvor du ska butte hvor. Men hvorfor bruker ikke folk tidsrele? ER vel greit og få systemet sikkelig i gang før maskinen starter. Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Quote: On 2002-04-17 19:37, Bøgge Bakken skrev:DEt er ikke så veldig vankelig. Det står som regel merket hvor du ska butte hvor. Men hvorfor bruker ikke folk tidsrele? ER vel greit og få systemet sikkelig i gang før maskinen starter. Ok, høres fornuftig ut det. Hvor får jeg tak i det? Fine med det andre er at det koster meg 49 spenn på Clasohlson... Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Hva er egentlig problemet her? De fleste pumpene er jo av 'akvarietypen' og kan fint gå i årevis uten å skrues av - de er jo faktisk lagd for det... Om vannet sirkulerer selv om PC'n ikke står på spiller jo ingen rolle. Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Et annet godt tips (i tillegg til relèet) er å bygge inn en "flow-switch" slik at strømmen til PC'n kuttes dersom pumpa svikter. Disse er riktignok dyre, men billigere enn en ny CPU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå