Anders Leipsland Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Kan ikke si meg enig i din konklusjon. Loven er slik jeg ser det klar i sin tale. Det ser jo også ut som Forbrukerrådet er enige i min tolkning av loven. Så mitt råd til andre som måtte slite er å be forbrukerråde megle i saken og dersom ikke det engang fører fram føre saken for forbrukertvistutvalget. Dette er helt gratis og gjør kanskje at mpx forandrer praksis dersom de lider et nederlag der. Vel vel mpx ødelegger for seg selv. Kommer ikke til å handle der før de skjerper seg hvertfall. Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) vel, får ringe mpx i morgen siden fristen går ut. bestilte 17 og hentet på posten 21.1. så slipper en email korrespondanse. Lurer på hva de trekker fra for ei dvd plate? spurte jo i min første mail om en kunne sende med en tom dvd- plate. orker vel ikke å tråle butikkene etter akkurat etter den rette "ritek" dvd- plata. må vel holde med verbatim? uansett, synd at det skal være sånn, virket som en rask og grei sjappe. jaja, får vel krysse den av lista. *edit dato* Endret 29. januar 2004 av EG-s Lenke til kommentar
*Thug* Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Vil bare si det at jeg har ingen, i det hele tatt problemer med mpx. H ar bestilt en del varrer fra dem både i fjor og i år, og alt er levert i henhold til bestilling, dato og pris. Så det at de skal gidde å kverulere over en dvd plate, er for meg et mysterium. Men så lenge du har forbrukerloven i ryggen, kommer de ikke langt. Hold deg bare for all del saklig til dem, så ordner det seg nok. Lykke til Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) vel, får ringe mpx i morgen siden fristen går ut. bestilte 17 og hentet på posten 21.1. Bare for å ha det klart, den fristen(14 dager) er tida du har på å kontakte dem og si ifra at du vil benytte angreretten, ikke tida du har før varen må være sendt. Men selvsagt er det jo best å prøve å løse saken raskest mulig Endret 29. januar 2004 av Anders Leipsland Lenke til kommentar
Buchern Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Så jeg kan bruke angrerettloven på pc en min selvom jeg har testa den? all forpakning er jo brutt og pc en bygde jeg selv. Og kan jeg da kreve den prisen jeg betalte for det? Eller den prisen det koster pr dags dato? Lenke til kommentar
unwill Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Så jeg kan bruke angrerettloven på pc en min selvom jeg har testa den? all forpakning er jo brutt og pc en bygde jeg selv. Og kan jeg da kreve den prisen jeg betalte for det? Eller den prisen det koster pr dags dato? Hvis det er DU som bygde PCen selv, og du ikke har hatt maskinen mere enn 14 dager så skal det gå ja. Og alt skal "fungere". Det er ikke sånn at man kan bruke angrefrist når man har "brent" CPUen sin pga. overklokking eller noe sånt. Men hver eneste komponent er "sin egen sak". Lenke til kommentar
unwill Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Og kan jeg da kreve den prisen jeg betalte for det? Eller den prisen det koster pr dags dato? 14 dagers prisforskjell er sjelden mye, men det skal være den prisen du betalte for den. Lenke til kommentar
oahovda Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Er ikke jurist, så jeg har ikke veldig peiling på området, men du har 14 dager på å gi beskjed etter du har mottat varen (=hentet den på posten, hvis jeg ikke tar helt feil). Se ellers http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html Der står hele loven. §3 som sier "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av bestemmelsene i loven her." og §14 er relevante. Skal som sagt ikke si noe for sikkert, men tror du har en bra sak. Bare send inn angreskjemaet fra siden din hos mpx, så ordner det seg nok. Lykke til! Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Poenget er jo at MPX skal kunne selge produktet igjen som "nytt". Ta en titt på det du har kjøpt, og se for deg at du fikk det i posten, ville du godtatt at dette var "nytt" og ubrukt? Hvis svar JA: Fyll ut skjema og send inn, de godtar det nok. Hvis svar NEI: Bit i det sure eplet og behold produktet. Mine erfaringer med MPX er utelukkende positive, jeg har returnert varer som var feilkjøpt og fått pengene tilbake og fått rask ny vare ved feil på vare. Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 (endret) Poenget er jo at MPX skal kunne selge produktet igjen som "nytt". Ta en titt på det du har kjøpt, og se for deg at du fikk det i posten, ville du godtatt at dette var "nytt" og ubrukt? Hvis svar JA: Fyll ut skjema og send inn, de godtar det nok. Hvis svar NEI: Bit i det sure eplet og behold produktet. Mine erfaringer med MPX er utelukkende positive, jeg har returnert varer som var feilkjøpt og fått pengene tilbake og fått rask ny vare ved feil på vare. hadde vært artig hvis vi alle kunne tilføye begrensinger på lover vi ikke liker. Endret 30. januar 2004 av EG-s Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 (endret) hadde vært artig hvis vi alle kunne tilføye begrensinger på lover vi ikke liker. Hvis jeg kan bestille en vare fra Komplett og bruker denne i noen dager slik at produktet får slitasje og ikke kan regnes som nytt lenger, for så å benytte 'angrefrist' og sende tilbake til butikken kan ikke butikken selge produktet som nytt. Det vil havne under 'demovare' til 20% lavere pris. Hvem skal dekke tapet? Webshopen? I så fall ville det ikke tatt lang tid før gjengen var konkurs. Bruk fornuft: se på varen du vil returnere og tenk hva du ville ha følt om du kjøpte et nytt produkt og fikk akkurat det produktet. En bieffekt av angrefristloven er at vi må tåle å få nye varer som har vært synlig åpnet. Jeg personlig synes angrefristen er for tolreant, åpnede produkter burde ikke være mulig å bytte. [Edit: og når det er sagt er jeg fornøyd med MPX og deres håndtering av returer. Hadde en produkt som var utenfor angrefristen, men siden det var uåpnet hadde de ingen problemer med å ta i mot returen] Endret 30. januar 2004 av tyldum Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Hvis jeg kan bestille en vare fra Komplett og bruker denne i noen dager slik at produktet får slitasje og ikke kan regnes som nytt lenger, for så å benytte 'angrefrist' og sende tilbake til butikken kan ikke butikken selge produktet som nytt. Det vil havne under 'demovare' til 20% lavere pris. Hvem skal dekke tapet? Webshopen? I så fall ville det ikke tatt lang tid før gjengen var konkurs. Komplett gjør jo dette og de er jo absolutt ikke konkurs Om alle sendte inn produkter via angreretten så ville det gått dårlig ja, men det er sjeldent at angrerretten blir benytta. Enda sjeldnere at webshoppen ikke kan selge produktet som nytt så derfor overlever dem det. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 (endret) Hva er så vesentlig samme stand???? Forøvrig må jeg si det er tragisk at noen webshopper enda ikke har skjønt at vi har lov å bruke produktene. Hele intensjonen med angrerettloven er jo nettopp at vi skal kunne prøve dem. At butikkene så ikke kan selge det som nytt er noe butikkene må ta med i kalkylene de bruker når de fastsetter priser på varer og om de i det hele tatt burde drive med fjernsalg. Det som EGENTLIG er tragisk er at vi forbrukere har fått altfor store rettigheter i henhold til den nye loven. - Denne angrefristen er opprinnelig ment å brukes slik at hvis du f.eks bestiller noe på postordre som overhodet ikke tilsvarer annonse/katalog så kan du heve kjøpet. Det som er trist er jo at den nye loven inneholder masse rettigheter for oss forbrukere, men ingen plikter. - Hvordan hadde dere likt å drevet en butikk der dere fikk masse varer i retur fordi kundene dine enten ikke fikk overklokket CPU'en nok, ikke fikk enablet de ekstra pipelinene på grafikkortet, fant den 100,- billigere et annet sted etter etpar dager, eller at prisen plutselig ble satt ned med 50% fra leverandør 10 dager etter kjøpet. -Ingen av disse tingene er jo forhandlerens skyld?! Jeg vil påstå at iallefall over 50% av alle benyttelser av angrefrist på datakomponenter er en skammelig utnyttelse av loven og i ytterste konsekvens bare slår tilbake på oss selv. - Tenk dere om før dere bestiller en vare, og ikke oppfør dere som tullinger. Endret 30. januar 2004 av kjetilkl Lenke til kommentar
Morti Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Nå er det da slik at alle butikker faktisk må følge loven.. Dette er noe de fleste som starter en nettbutikk bør skjønne. Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 MPX er vel blitt griske nå som de er blitt store.. skulle ikke forundre meg Lenke til kommentar
Morti Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Er sånn det blir.. når størrelsen kommer over en viss grense kan man liksom begynne å gi blaffen i enkelt-tilfeller.. Rart med det! Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 (endret) Det som er trist er jo at den nye loven inneholder masse rettigheter for oss forbrukere, men ingen plikter. - Hvordan hadde dere likt å drevet en butikk der dere fikk masse varer i retur fordi kundene dine enten ikke fikk overklokket CPU'en nok, ikke fikk enablet de ekstra pipelinene på grafikkortet, fant den 100,- billigere et annet sted etter etpar dager, eller at prisen plutselig ble satt ned med 50% fra leverandør 10 dager etter kjøpet. Det jeg frykter er at en CPU eller et skjermkort jeg kjøper har vært forsøkt overklokka som [sensurert f-ord] og tatt skade av det. En skade som kommer frem 2 år senere, men som emballasjen ikke sier noen ting om. Vil nok handle mer over disk dersom loven forblir som den er nå. Har sett noen tråder her hvor folk har bestilt det hotteste skjermkortet fordi de skulle på LAN til helga og så returnere det etterpå. Jeg mener denne loven er alt for liberal og gjør handel på nett til en russisk rulett, for bedrifter *og* forbrukere. Endret 30. januar 2004 av tyldum Lenke til kommentar
Morti Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Lover blir alltid tøyd til det ytterste.. sånn vil det vel alltid være.. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Noen her som _vet_ at butikker selger varer som er tatt inn via angrefrist som nye? har alltid trodd at disse blei demovarer jeg. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 En annen ting er at webbutikker tar produkter som er kommet tilbake på angrerett og sjekker disse at det ikke er feil på dem og deretter monterer disse i maskiner de bygger. Dette vet jeg skjer og ser heller ikke noen problemer med det, da kunden får en fullgod vare med full garanti og butikken slipper å selge produktet som demovare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå