Gå til innhold

mpx og angrefrist


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sendte mailen til mpx, kun siden jeg vurderer å benytte angreretten.

noe jeg får vite i morgen, om jeg kjøper pc hvor det er brenner.

 

men fikk denne mailen fra mpx igjen

 

"Heisann.

 

Angrerett er ikke bruksrett, og

Du sier jo selv at du har testet produktet, og da

Gjelder ikke angreretten.

 

Men vi tar inn produktet igjen, da mot en

Avkortning siden platen er testet.

 

Send svar direkte til undertegnende..."

 

så spørs hva avkortning er, kan jo ikke levere tilbake den dvd- plata jeg brukte

Lenke til kommentar
Viss det er slik du seier bør vel dette gjelde i vanlege butikkar og, ikkje berre ved fjernsalg?

Nei for når du er i en butikk så har du muligheten til å teste produktet der. Ta en skjerm f.eks. her kan du be om å få den kobla opp, sjekke om den ghoster, se etter døde pixler, vurdere bildekvalitet osv før du bestemmer deg.

 

Når du bestiller på webben derimot så hjelper angrerettloven fint lite dersom du kun får lov å titte på emballasjen.

Lenke til kommentar
Viss det er slik du seier bør vel dette gjelde i vanlege butikkar og, ikkje berre ved fjernsalg?

Nei for når du er i en butikk så har du muligheten til å teste produktet der. Ta en skjerm f.eks. her kan du be om å få den kobla opp, sjekke om den ghoster, se etter døde pixler, vurdere bildekvalitet osv før du bestemmer deg.

 

Når du bestiller på webben derimot så hjelper angrerettloven fint lite dersom du kun får lov å titte på emballasjen.

Helt enig, det er nettop derfor angreretten er , du skall kunne få prøve varen på lik linje med det du får i en vanelig butikk .

Lenke til kommentar
Viss det er slik du seier bør vel dette gjelde i vanlege butikkar og, ikkje berre ved fjernsalg?

Nei for når du er i en butikk så har du muligheten til å teste produktet der. Ta en skjerm f.eks. her kan du be om å få den kobla opp, sjekke om den ghoster, se etter døde pixler, vurdere bildekvalitet osv før du bestemmer deg.

 

Når du bestiller på webben derimot så hjelper angrerettloven fint lite dersom du kun får lov å titte på emballasjen.

Så korleis testar du ein dvd-brennar i butikken? Så den lenge den brenner slik det står i spek. så er den vel ok?

Og kva butikk har du gjort dette i, og kor mange ganger?

 

Er litt annerledes med ein skjerm, for den er ikkje forseglet.. Så det er berre å prøve og returnere...

 

Og til trådstarter: kva er/var galt med brenneren?

Lenke til kommentar

Så korleis testar du ein dvd-brennar i butikken? Så den lenge den brenner slik det står i spek. så er den vel ok?

Og kva butikk har du gjort dette i, og kor mange ganger?

 

Er litt annerledes med ein skjerm, for den er ikkje forseglet.. Så det er berre å prøve og returnere...

Hvordan jeg tester? Vel jeg ber personalet om å demonstrere den. Kanskje om å få lov å brenne en DVD, rippe en CD, lese en DVD osv. La oss si at jeg står i butikken og vurderer en Plextor 8x og en NEC 8x - disse brennerne er ikke like raske selv om specsene tilsier det. En test i butikken vil da kunne avgjøre om Plextoren er verd de ekstra pengene. Videre så er kanskje en av spillerne stillere i drift.

 

Har aldri testa en DVDbrenner i butikk da jeg kjøpte min via webben, men har testa produkter hos Hifiklubben, Elkjøp, PS Østereng og andre lokale databutikker flere ganger. Har aldri mora di tatt med en lampe eller ett teppe hjem for å se hvordan det ser ut?

 

At DVD brennere er forselga kan da også diskuteres, min NEC 1300A kom i en pose jeg ikke vil kalle forsegla selv om den var tapa fast.

Lenke til kommentar

vel, ba likegodt folka i forbruker portalen ringe meg. Ringte tilbake å sa at det ikke var noe problem med å bruke angrerett. så lenge jeg sa det, og leverte tilbake produktet i orig. forpakning.

 

sa også at en tom dvd plate ikke ingikk i selve produktet....

og at å levere med en annen tom dvd plate er like med " i tilnærmet lik tilstand".

 

som han benevnet som brenneren og programvare, og ikke en tom dvd-plate som beregnes for å teste om produktet virker.

Lenke til kommentar
Hvordan jeg tester? Vel jeg ber personalet om å demonstrere den. Kanskje om å få lov å brenne en DVD, rippe en CD, lese en DVD osv. La oss si at jeg står i butikken og vurderer en Plextor 8x og en NEC 8x - disse brennerne er ikke like raske selv om specsene tilsier det. En test i butikken vil da kunne avgjøre om Plextoren er verd de ekstra pengene. Videre så er kanskje en av spillerne stillere i drift.

Du meinar seriøst at ein butikk er villig til å:

- montere ein/to dvd-brennar

- la deg rippe ein cd/dvd

- brenne dette ut

 

den butikken skulle eg likt å sett......??

 

Dessutan er dette rein godvilje frå butikken viss dei gjer dette, ikkje nokon lovfesta rett (slik angrefristloven er)

 

Angrefristloven eksiterar fordi ein skal kunne vurdere eit produkt på lik linje med i ein butikk, altså fysisk sjå/ta på produktet. Så vidt eg veit er opphavet for angrefristloven tiden før internet-handle eksisterte, og beregnet på telefonsal. Dette kjem også fram i angrefristloven, ved at ein skiller mellom telefonsal og anna fjernsal....

 

 

Forbrukerportalen

Angrerettloven gir mulighet til å komme ut av et impulsivt kjøp uten at du behøver å begrunne overfor selgeren hvorfor du vil gå fra kjøpsavtalen

Endret av StudInc
Lenke til kommentar
vel, ba likegodt folka i forbruker portalen ringe meg. Ringte tilbake å sa at det ikke var noe problem med å bruke angrerett. så lenge jeg sa det, og leverte tilbake produktet i orig. forpakning.

 

sa også at en tom dvd plate ikke ingikk i selve produktet....

og at å levere med en annen tom dvd plate er like med " i tilnærmet lik tilstand".

 

som han benevnet som brenneren og programvare, og ikke en tom dvd-plate som beregnes for å teste om produktet virker.

viss dvd-platen ikkje inngår i produktet kan ein vel heller ikkje klage når den ikkje er med?

 

dessutan er ei plextor-plate og ei princo-plate IKKJE samme ting slik eg ser det... trur kanskje forbrukerportalen bør oppjustere kompetansen sin på datautstyr? det er _stor_ forskjell på kvaliteten på ulike plater....

Lenke til kommentar
Hvordan jeg tester? Vel jeg ber personalet om å demonstrere den. Kanskje om å få lov å brenne en DVD, rippe en CD, lese en DVD osv. La oss si at jeg står i butikken og vurderer en Plextor 8x og en NEC 8x - disse brennerne er ikke like raske selv om specsene tilsier det. En test i butikken vil da kunne avgjøre om Plextoren er verd de ekstra pengene. Videre så er kanskje en av spillerne stillere i drift.

Du meinar seriøst at ein butikk er villig til å:

- montere ein/to dvd-brennar

- la deg rippe ein cd/dvd

- brenne dette ut

 

den butikken skulle eg likt å sett......??

 

Dessutan er dette rein godvilje frå butikken viss dei gjer dette, ikkje nokon lovfesta rett (slik angrefristloven er)

 

Angrefristloven eksiterar fordi ein skal kunne vurdere eit produkt på lik linje med i ein butikk, altså fysisk sjå/ta på produktet. Så vidt eg veit er opphavet for angrefristloven tiden før internet-handle eksisterte, og beregnet på telefonsal. Dette kjem også fram i angrefristloven, ved at ein skiller mellom telefonsal og anna fjernsal....

 

 

Forbrukerportalen

Angrerettloven gir mulighet til å komme ut av et impulsivt kjøp uten at du behøver å begrunne overfor selgeren hvorfor du vil gå fra kjøpsavtalen

Ville ikke en butikk demonstrere en vare ,så burde man heller ikke kjøpe den der dermed har butikken to valg , demonstrer varen og få et salg , la ver og demonstrer null salg.

 

Det står ingen steder at angreretten kun gir deg rett til å kjenne/se på varen .

Dessuten må embalsjen brytes i de fleste tillfellene for å kunne se varen.

Lenke til kommentar
Du meinar seriøst at ein butikk er villig til å:

- montere ein/to dvd-brennar

- la deg rippe ein cd/dvd

- brenne dette ut

 

den butikken skulle eg likt å sett......??

Om butikken ønsker å få inn 1500-2000kr samt beholde meg som kunde så gjør dem det ja. Kan jo være at dem allerede har en eller to montert også. Nå er det klart at DVDbrennere begynner å komme i grenseland for hva du gidder å spørre om å få demonstrert, men skal love deg at f.eks Hifiklubben med glede lar deg teste høyttalere (dvs de kobler opp de høyttalerne og et passende anlegg) selv om de ikke koster mer enn 2000kr. Hvertfall er det min erfaring

 

Du har rett i at dette er godvilje, men husk på at ved fjernsalg skjer salget før du får testa produktet. I butikken kan du teste før kjøper.

 

Dagens angrerettlov trådte forøvrig i kraft i 2001(kilde).

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar
Du meinar seriøst at ein butikk er villig til å:

- montere ein/to dvd-brennar

- la deg rippe ein cd/dvd

- brenne dette ut

 

den butikken skulle eg likt å sett......??

 

Dessutan er dette rein godvilje frå butikken viss dei gjer dette, ikkje nokon lovfesta rett (slik angrefristloven er)

 

Angrefristloven eksiterar fordi ein skal kunne vurdere eit produkt på lik linje med i ein butikk, altså fysisk sjå/ta på produktet. Så vidt eg veit er opphavet for angrefristloven tiden før internet-handle eksisterte, og beregnet på telefonsal. Dette kjem også fram i angrefristloven, ved at ein skiller mellom telefonsal og anna fjernsal....

 

 

Forbrukerportalen

Angrerettloven gir mulighet til å komme ut av et impulsivt kjøp uten at du behøver å begrunne overfor selgeren hvorfor du vil gå fra kjøpsavtalen

Nå vet jeg ikke om det er du som er trangsynt eller jeg som ikek vil forstå hva du mener.

 

En god butikk vil alltid demonstrere varen, eller en "tilsvarende modell". Det er forståelig at de ikke gidder å åpne pakken montere osv, men at de har en utstillingsmodell som skal være den samme. Det gjelder alt jeg kjøper. Kjøpte mus, fikk prøvd den ut. Kjøpte skjerm, fikk se på den. DA jeg kjøpte TV fikk jeg også se på TV bilder...

 

Min tolkning av angrefrist er at du skal få prøve tingen, og så lenge den ikke er ødelagt (eller minket på en eller annen måte) så skal du få pengene tilbake. Det er altså ikke snakk om å se på esken og returnere den. Man skal få lov til å ta ut skjermkortet, sette den i maskinen, kjøre benchmark, nei, dårlig ytelse, returner og kjøpe et nytt et.

 

Hvordan kan du vite om du blir fornøyd med et skjermkort eller ikke ved å se på pakken? (lese kretsene kanskje? :p )

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært i konfikt med samme web-shop ang angrerett, og det endte med at jeg tok kontakt med forbrukerrådet.

 

De sa at så lenge varene har en merket foregling, som gir advarsel mot brutt angrerett, så har du krav på å få levert varene tilbake.

 

Tok med mange dager krangling, før jeg endelig fikk dem til å gi seg, og da de gjorde det endte jeg alikevel opp med å selge varene videre til en kammerat :thumbup:

Tror de har svartelistet meg....

Lenke til kommentar
Min tolkning av angrefrist er at du skal få prøve tingen, og så lenge den ikke er ødelagt (eller minket på en eller annen måte) så skal du få pengene tilbake. Det er altså ikke snakk om å se på esken og returnere den. Man skal få lov til å ta ut skjermkortet, sette den i maskinen, kjøre benchmark, nei, dårlig ytelse, returner og kjøpe et nytt et.

 

Hvordan kan du vite om du blir fornøyd med et skjermkort eller ikke ved å se på pakken? (lese kretsene kanskje? :p )

nok ein gang? korleis gjer du dette i ein butikk?

tar du med deg pc'en? eller har du med deg ein cd med benchmark-programvare? :p

 

Min oppfatning er at angrefristlova skal gi deg samme rettigheter som i ein vanleg butikk, verken meir eller mindre...... Du har med andre ord ikkje krav på å teste produktet...

 

Men har eg sikkert nok postar i denne tråden :roll: konkluderer med at vi er uenige og at loven bør klargjerast.....

 

PS: motivet mitt for mine meiningar er at eg ikkje vil betale for at andre skal teste og returnere produkt.... (som er konsekvensen viss webshopene må selge varer som demo-produkt)

Endret av StudInc
Lenke til kommentar

Kan jo nevne at da jeg kjøpte tv og dvd spiller fikk jeg låne dette hjem i noen dager for å se om jeg likte det, dette var varer for ca 25 000.-.

Elkjøp har jo 30 dager , tror ikke det er meningen at du kunn kann sitte å stryke på embalasjen i 30 dager i tilfelle du skall heve kjøpet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...