EG-s Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 sendte en liten mail til mpx, siden jeg vurderer å bruke angrefristen på noe. men fikk mailen "Angrerett gjelder ikke når du har brukt produktet! Da får vi ikke solgt det ut igjen som nytt! " har aldri brukt angrerett før, men etter å ha lest noen tråder så skal det gå an å bruke produktet. uansett, utropstegnene er fra mpx. tar jeg feil eller. gjelder dvd brenner Lenke til kommentar
thomasj Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 De har nok rett. Er ganske sikker på om du har brutt forpakningen så gjelder ikke angrefristen. Men det kan du jo sjekke selv, i angrefristloven. Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Så lenge produktet er "som nytt" så får du byttet det. Komplett prøvde seg på det samme til meg men etter en telefonsamtale ordnet det seg. Hvordan skal du få testet om du vil ha et produkt uten å bruke det? På programvare osv kan det være litt vanskeligere og da får du som regel ikke byttet med en gang forseglingen er brutt. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Hvis det er sant så vil jeg aldri mer handle hos MPX. PS klagde iallefall ikke da jeg benyttet meg av angrefristen etter å ha brukt det i ca 1 uke fordi jeg fant et tilsvarende og mye billigere produkt. Ta en telefon med de, tror de skyter seg selv i tåa hvis de sier nei. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) MPX har isåfall feil her , det er ikke noe til hinder for at du kan prøve et produkt, hvordan kan du ellers vite om pruduktet er tillfredsstillende? Produktet skall leveres tilbake i tilnermet samme stand som du mottok dette og i orginal embalasje, men det er ikke noe i veien for å retunere det på angrefrist om du holder deg innenfor de 14 dagene selv om du har prøvd produktet. Når det gjelder programmvare som er forseglet blir det noe annet da denne kan kopieres og koden brukes . Derfor kan ikke den retuneres annet enn i uåpnet tillstand. Endret 29. januar 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
unwill Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Hvordan er det med produkter som er pakket SÅ hardt at du må ødelegge embalasjen for å bruke det? Har f.eks. hatt MP3 spiller og Boxed CPU der det virkelig er vanskelig å åpne den med mindre du brukte saks og kniv og kraft! Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 bestilte det 17.1, hentet det på postkontoret 21.1. i mailen jeg sendte spurte jeg o saksgangen om retur. og skrev at jeg brukte den medfølgende tomme dvd-r til å teste. Og spurte om jeg istedet kunne sende med en annen tom dvd-. jeg har ikke brutt forsegelsen på program cd ene som medfulgte. det var heller ikke noe retur skjema i pakken. Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Dersom en butikk ikke informerer om returrett ved å bruke det skjemaet de skal bruke har du 3 måneders angrefrist. Billig leasing Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 så lenge det ikke medfølger i pakken? ser at de har det på websiden men var ikke noe papir untatt ordren i pakken Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Det skal følge et standard angreskjema med varen. Dette skal være ferdig utfylt av selger, og kan benyttes av kjøperen for å gi melding til selgeren om at angreretten benyttes. Kjøperen er imidlertid ikke forpliktet til å benytte angreskjema. Melding til selgeren skal gis på hensiktsmessig måte. Standard angreskjema kan fås ved henvendelse til Barne- og Familiedepartementet, eventuelt lastes ned direkte fra deres internettsider(Se også om Angreskjema nedenfor). Når angreskjemaet ikke følger med Dersom selgeren ikke har gitt alle opplysninger som kreves og angreskjema ikke følger med, er fristen inntil 3 måneder. Regelen gjelder også dersom skjemaet ikke er korrekt utfylt av selgeren. Mottar du likevel opplysninger og skjemaet fra selgeren innen 3 måneder etter at varen ble levert, begynner 14 dagers angrefrist å løpe fra den dagen du mottar opplysningene og skjemaet. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Var det DVD det var snakk om? Hvis du brukte en DVD så var det ikke så rart da. Da har jo den "minket"... Lenke til kommentar
KongJudas Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg bestilte trådløst akksesspunkt og 4 trådløse nettverkskort fra MPX. Disse ble testet, og jeg fant ut at de ikke var tilfredsstillende til mitt behov. Hadde ikke noe problem med retur. Kan ikke forstå at de skal være så vrange nå..... Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 det er forskjell på returrett og angrefristrett.... har i tidlegare tråder sett at mange meinar dei har rett til å returnere produkt der emballasjen er brutt.... kan nokon vennligst komme med lover som viser dette klart? intensjonen bak angrefristloven er at ein skal kunne angre på kjøp over internett/telefon osv, samanfattet som fjernkjøp.... Angrefristen gjelder ikkje kjøp i butikk, og det virkar derfor rart for meg at ein kan bruke produktet i 14 dagar utan andre utgifter enn returporto.... Dette vil i såfall seie at ein kan bestille ein dvd-brenner for å ta backup av hardisken, og returnere den etterpå..... Eller bestille ei fullstendig maskin (i deler), bruke den på TG, og returnene delene... Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 http://forbrukerportalen.no/ona/Publikasjo...jon_view.pt#hva Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) Jo, det står at varen skall retuneres i tilnermet samme stand og i orginal embalasje . Du har full rett til å prøve produktet og at det er en forskjell her og en vanelig butikk er ikke så rart, i en vanelig butikk har du i de fleste tillfeller mulighet til å se produktet og også få dette demonstrert . Tror ikke det er mange som kjøper en dvd bare for å ta en kopi og så sende i retur , det koster tross alt noen kroner å sende dette. sitat fra forbrukerrådet: Du må selv dekke utgiftene ved tilbakesendingen. Men det gjelder ikke hvis selgeren har latt være å sende med egnet returpakning. Da er det nok å stille varen til disposisjon for selgeren der hvor den er mottatt. Dette vil vel i praksis si at man egentlig ikke er forpliktet til å sende en vare i retur i det hele tatt , da ingen webbutikker legger ved returembalasje . Endret 29. januar 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) sendte en mail til mpx, og refererte til forbrukerportalen, og at skjema ikke medfulgte. litt synd siden mpx svarer raskt på mail, og sender raskt. og at det er første gang jeg har tenkt å bruke angreretten. føler meg som en bølle her, har aldri hat problemer med butikker og varer etc. fikk tilogmed en butikk til å reparere tv en min gratis selv om jeg var 1 mnd over 5 års fristen. *Edit* det skal vel holde å sende med en tom dvd- plate av annet merke? kan tilogmed kjøpe verbatim for at det skal ordne seg... Endret 29. januar 2004 av EG-s Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Forbrukerportalen Varer som er forseglet av selger Ved kjøp via Internett, postordre eller TV-shop har selgeren adgang til å forsegle lyd- eller bildeprodukter (f.eks. CDer og videofilmer), samt datamaskinprogram, med den følge at angreretten må anses tapt dersom du bryter forseglingen, selger må imidlertid opplyse om dette klart og tydelig på forseglingen, hvis ikke, vil du kunne angre innen 14 dager uavhengig av om forseglingen er brutt. ------------------------------------------------------------------------------------------------ MPX Unntak fra og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikke: Dersom varen er brukt og ikke kan selges som ny Dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) MPX skriver også følgende : Du mister ikke angreretten ved å åpne en vareforsendelse, så lenge varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde. Hva er så vesentlig samme stand???? Endret 29. januar 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) Hva er så vesentlig samme stand???? Det blir jo en vurderingssak, men jeg ville sagt at dersom du kun ser noen skruemerker av montasje så er det fortsatt "vesentlig samme stand". Lager du derimot en ripe i frontdekselet så er angreretten tapt. Vil anta det er noe der grensa i praksis går Forøvrig må jeg si det er tragisk at noen webshopper enda ikke har skjønt at vi har lov å bruke produktene. Hele intensjonen med angrerettloven er jo nettopp at vi skal kunne prøve dem. At butikkene så ikke kan selge det som nytt er noe butikkene må ta med i kalkylene de bruker når de fastsetter priser på varer og om de i det hele tatt burde drive med fjernsalg. Endret 29. januar 2004 av Anders Leipsland Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Forøvrig må jeg si det er tragisk at noen webshopper enda ikke har skjønt at vi har lov å bruke produktene. Hele intensjonen med angrerettloven er jo nettopp at vi skal kunne prøve dem. Intensjonen er at du skal kunne angre kjøpet, ikkje at du skal bruke det i 14 dager (slik eg forstår lova) Viss det er slik du seier bør vel dette gjelde i vanlege butikkar og, ikkje berre ved fjernsalg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå