Huleboeren Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Hva er det dere bruker som tilsettnings stoffer i vannet, for å forhindre galvanisk tæring?? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 10-15% frostvæske, rett og slett! Vil du absolutt helgardere, så bruker du destillért vann i stedet for drikkevann. Destillért vann får du kjøpt på apotek eller bensinstasjoner. Lenke til kommentar
Gothiatek Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Med destillert vann slipper man da også belegg inne i vannblokka? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Quote: On 2002-03-13 17:06, Gothiatek skrev:Med destillert vann slipper man da også belegg inne i vannblokka? Du slipper mineralavleiringer med destilert vann. Som regel kalk, i form av hvitt belegg. Antikorrisjonsmiddel, glykol eller lignene vil jeg uansett bruke. Lenke til kommentar
Huleboeren Skrevet 13. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2002 takker for alle svar Lenke til kommentar
Xell Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Quote: Skrue skrev (2002-03-13 17:04):10-15% frostvæske, rett og slett!Vil du absolutt helgardere, så bruker du destillért vann i stedet for drikkevann.Destillért vann får du kjøpt på apotek eller bensinstasjoner. Hva er den egentlige grunnen til å bruke frostvæske? får ikke vannet dårligere kjøleegenskaper av å tilsette det frostvæske? Jeg vet ar vannet da får lavere frysepunkt, men det er jå bare et behov hvis du putter radiatoren i fryseren eller noe. Hvis man bruker luftkjøling på radiatoern kan jo vannet aldri bli kaldere enn lufttemperaturen. Lenke til kommentar
xthal Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 etter det jeg har hørt motvirker visst frostveske korrosjon... gjerne rett meg hvis det var feil Lenke til kommentar
KreAture Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Enkel løsning: Bruk bare KOBBER. Ikke kjøp billige vannblokker med aluminum-topper etc. Eneste grunnen til at de bruker aluminium er fordi det er lettere å frese ut, og sliter mindre på bor/fres-ene. Med kobber i både radiator og kjøleblokk, og eventuellt messing der det måtte være greiest er man sikret mot all tæring. (Mer eller mindre 100%) Vannrør av kobber er ikke det som ryker. (100 år gamle hus har fremdeles tette kobber-rør, mens kloakk-rørene ryker a de er av jern eller andre metaller.) Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Noen som vet HVORFOR glykol hindrer galvanisk tæring? Lenke til kommentar
space17 Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Vannet får ikke dårligere kjøleegenskaper ved tilsetting av "vanlig" kjølevæske / glykol. Tvert imot. Ved moderat tilsetting senkes vannets overflatespenning og dermed øker varmeovergangen mellom vannet og "vegger" i kjølesystemet. Tilsettes mye glykol, vil viskositeten øke så mye at kjølegenskapene synker igjen. Hvor grensen går vet jeg ikke men det er lite trolig at noen vil merke noen større forskjell en 1-2grader mellom 0 og 50% glykol. "Vanlig" kjølevæske hjelper også mot korosjon. Man kan bare tenke seg en bil der motorblokka er av støpejern mens radiatorene er av messing/kobber/aluminium og kjølevæsken holder en temp på ca. 90 grader. Jeg bruker selv ca. 33% glykol da det står at det er minimum anbefalt for å hindre korrosjon på dunken jeg kjøpte. (Vanlig Esso kjølevæske) space Lenke til kommentar
Xell Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Takk, space, var er slikt svar jeg lette etter :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå