Gå til innhold

PCI Express: NV34 og RV380 testet

Anbefalte innlegg

32x er jo også planlagt.

Og enda høyere kommer jo med en gang (allerede ute?) til servere.

Takk for updaten, PCI Express x32 står jo på kartet det og :)

I "vanlige" dual Xeon o.l. servere er det å bruke x4, og på sikt x8 slotter til IO kort (x16 til grafikk) siden dette tilbyr hennholdsvis 1 og 2GB/s per slot (hver slot er like "rask" eller dobbelt så "rask" som en hel PCI-X @ 133MHz bro).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har fortsått det vil PCI-Express være full duplex. Er PCI/PCI-X full duplex?

På ilustrasjonene til Intel ser det ut til at PCI-Express vil fungere som en switch. Betyr det at samtlige PCI-Express 1x spor på Intels kommende 9XX brikkesett vil dele på den samme båndbredden, totalt 250 MB/s, eller vil hver av dem ha 250 MB/s til rådighet (totalt 1 GB/s ved 4 spor)?

Er det noen som vet PCI-Express kommer til å bli kalt? Jeg har hørt rykter om PEG, stemmer det?

Lenke til kommentar
EDIT: En ting jeg lurer på er om PCIeks. 16x kort kan brukes i de kortere PCIeks. 1x portene. Og hvor lang tid det tar før vi ser kort som har den kortere PCIeks. 1x, og ytelsen på disse.

Neppe. Hvis jeg har forstått ting riktig så kan man ikke det, fordi X1-kortene har 16 ganger færre pinner til å kommunisere på enn X16-kortene har:

"One of the most exciting features for all the speed freaks out there is PCI Express's ability to scale speeds by aggregating links to form multiple lanes. The physical layer supports X1, X2, X4, X8, X12, X16 and X32 lane widths."

X16- og X1-slots (fra Anandtech):

1xslots.jpg

At man ikke ser X32-kort i dag har ingenting å gjøre med at dette ikke har "kommet" (spesifikasjonen er der), men at man i dag ikke har behov for mer enn X16s båndbredde til ett enkelt kort. Har påpekt dette tidligere også:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...74#entry1631307

Til de som sa noe PCI Express og switching, se her for bilder/diagrammer:

http://www.anandtech.com/systems/showdoc.html?i=1830&p=5

"The switch provides peer-to-peer communication between different end-point devices and does not require traffic to be forwarded to the host bridge (...)"

Annet interessant:

"The initialisation and runtimes are unchanged from PCI with the purpose of allowing operating systems to boot with PCI Express without modification. (...) Whether or not modification is really required remains to be seen as "PCI Express support" is counted as one of the features of Microsoft's next Operating System codenamed Longhorn; a tacit implication that previous operating systems may not support PCI Express."

"The possibility that PCI Express could replace HyperTransport as a processor to processor interconnect is also unlikely. PCI-Express lacks the cache coherency protocols and its higher latency than parallel interconnects with source-synchronous clocks make it inappropriate for that type of usage. Certainly, AMD and nVidia have nothing to fear. Intel probably would not use it to replace the P4 bus either, since an open PCI Express standard means that Intel would not be able to charge third party chipset vendors for P4 bus licensing."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er så forskjellen på PCI Express x 16 og x 1?

Om ikke så lenge tenkte jeg å kjøpe ny maskin.

Jeg tenkte jeg skulle hive inn noen heftige SCSI U320 15000 RPM disker i Raid. SCSI kortet som skal kontrollere SCSIdiskene vil vel da trenge en PCIX16 port?

Hvis det er riktig vil jeg vel få et problem med skjermkortet, som også trenger PCIX16?

Lenke til kommentar

PCI Express 16x har 16 ganger flere ledere, og 16 ganger så stor båndbredde som 1x. 1x er 250MB/s full duplex.

1x vil derfor være bra nok til SCSI Raid for oss dødelige.

De største fordelene med PCI Express er:

-1: Båndbredde. Minst 250MB/s båndbredde full duplex for hver port. Ikke 332 MB/s delt på alle som nå.

-2: Latency. Portene er serielle, og alle kan sende og motta samtidig.

-3: Brikker kan lett legges til. F.eks en lydbrikke/grafikkbrikke/SCSI/IDE osv kan kobles direkte til en PCI Express kanal.

(Derson noe er feil eller dersom du har lyst til å legge til noe eller utdype noen av punktene, så sett i gang)

Lenke til kommentar
-1: Båndbredde. Minst 250MB/s båndbredde full duplex for hver port. Ikke 332 MB/s delt på alle som nå.

(Derson noe er feil eller dersom du har lyst til å legge til noe eller utdype noen av punktene, så sett i gang)

Hvis det er vanlig PCI du sikter til, så har vel den en båndbredde på 133 MB/s? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...