Dr3as Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Skulle gjerne tatt screenshot av maskinen min hjemme mens jeg sitter tilkoblet via ssh. noen som vet om dette er mulig? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 bruk kommandoen import! fra man import: -display <host:display[.screen]> specifies the X server to contact eks slik: import -display :1 -window root screenshot.jpg Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 Xlib: connection to ":1.0" refused by server Xlib: Client is not authorized to connect to Server import: Unable to open X server (:1). er feilmeldingen jeg får da. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 du kjører sannnsynligvis på display 0? jeg satte opp en vnc server på :1 bare for å teste. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 Xlib: connection to ":0.0" refused by server Xlib: No protocol specified import: Unable to open X server (:0). ny feilmeld :| Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 litt omvendt men hvordan kan man logge på en maskin vha. SSH og "sprette opp" et vindu i X på maskinen a la talk i konsoll? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Grunnen til at du ikke får koblet til maskinen er at du ikke får lov. Som du forsåvit har blitt fortalt.. Måten å løse det på er å enten tillate alle eller spesifikke hoster: xhost + xhost +localhost xhost +remotemachine Dette må selvfølgelig gjøres fra en med tilgang til X-serveren fra før (på maskinen som kjører desktoppen) Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) hvis han ssh'er seg inn på localhost burde han vel få lov til å ta en screen shot derfra, alle tester jeg har gjort, riktig nok med vnc, tyder på at det skal gå an. edit: en screenshot som viser hva jeg mener http://sirius.isa-geek.org/~lindahl/xhost_etc.jpg jeg går inn via ssh, og import'erer window -root på dislpay :3, som går fint. Endret 29. januar 2004 av Torbjørn Lenke til kommentar
greigster Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) genialt, funka som fin fisk det derre.. takker for atter et nyttigt tips. Greigster. Endret 29. januar 2004 av greigster Lenke til kommentar
xeon Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 hvis han ssh'er seg inn på localhost burde han vel få lov til å ta en screen shot derfra, alle tester jeg har gjort, riktig nok med vnc, tyder på at det skal gå an. edit: en screenshot som viser hva jeg mener http://sirius.isa-geek.org/~lindahl/xhost_etc.jpg jeg går inn via ssh, og import'erer window -root på dislpay :3, som går fint. X blir vel forwarda til maskinen man ssher fra? Den man ikke har tilgang til uansett selv om man ssh'er til localhost? *ikke ane hvordan vnc fungerer* Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) Hvis du ssh'er deg inn til samme bruker som har rettigheter til X serveren kan du (såklart) forandre instillingene til X serveren (via xhost). Grunnen til at man må gjøre dette er at selvom man logger inn som root remote er man nettopp remote, og kan derfor bli stengt ute av sikkerhetsregler. På samme måte som at man selv kan gjøre en fil til ikke lesbar, men fordi man er eier av filen kan gjøre om filen til lesbar og lese den. (Hvis noen overhodet skjønte noe av det..) Endret 29. januar 2004 av Cronius Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) På maskina du skal ha screenshotet tatt på: xhost <maskina du skal ssh'e fra sin ip> På maskina du ssh'er fra skriver du export DISPLAY=<ip til maskina der screenshotet skal bli tatt>:0 scrot burde ikke det funke da? Endret 29. januar 2004 av Nichotin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå