Gå til innhold

Ta screenshot remote

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at du ikke får koblet til maskinen er at du ikke får lov. Som du forsåvit har blitt fortalt..

Måten å løse det på er å enten tillate alle eller spesifikke hoster:

xhost +

xhost +localhost

xhost +remotemachine

Dette må selvfølgelig gjøres fra en med tilgang til X-serveren fra før (på maskinen som kjører desktoppen)

Lenke til kommentar

hvis han ssh'er seg inn på localhost burde han vel få lov til å ta en screen shot derfra, alle tester jeg har gjort, riktig nok med vnc, tyder på at det skal gå an.

edit:

en screenshot som viser hva jeg mener

http://sirius.isa-geek.org/~lindahl/xhost_etc.jpg

jeg går inn via ssh, og import'erer window -root på dislpay :3, som går fint.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar
hvis han ssh'er seg inn på localhost burde han vel få lov til å ta en screen shot derfra, alle tester jeg har gjort, riktig nok med vnc, tyder på at det skal gå an.

edit:

en screenshot som viser hva jeg mener

http://sirius.isa-geek.org/~lindahl/xhost_etc.jpg

jeg går inn via ssh, og import'erer window -root på dislpay :3, som går fint.

X blir vel forwarda til maskinen man ssher fra? Den man ikke har tilgang til uansett selv om man ssh'er til localhost?

*ikke ane hvordan vnc fungerer*

Lenke til kommentar

Hvis du ssh'er deg inn til samme bruker som har rettigheter til X serveren kan du (såklart) forandre instillingene til X serveren (via xhost). Grunnen til at man må gjøre dette er at selvom man logger inn som root remote er man nettopp remote, og kan derfor bli stengt ute av sikkerhetsregler. På samme måte som at man selv kan gjøre en fil til ikke lesbar, men fordi man er eier av filen kan gjøre om filen til lesbar og lese den. (Hvis noen overhodet skjønte noe av det..)

Endret av Cronius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...