FuLu Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Vet ikke om dette blir rette forum Men finnes det mulighet for å "fremkalle" negativer om til digitalt format? (føler meg som en n00b innen fotograf-miljø ) Lenke til kommentar
bug2k Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 vet nå ikke om jeg forstår deg helt, men alle filmscannere kan scanne negativ film, så det er bare å få tak i en sånn og scanne i vei. Det som som er en fordel er å kalibrere scanneren mot den filmen du bruker, det gøres ved at scanneren scanner inn en del av filmen som ikke er eksponert, dette for å måle densititeten til filmen, og for å finne ut hva filmen definerer som sort/hvitt. Uansett, de fleste scannere har en del presets for hvilken film du bruker, men det er uansett en stor fordel å lage din egen preset for den filmen du bruker. Dette pga av at fremkallingen av filmen har tendense til å kunne variere fra lab til lab. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Dedikerte filmscannere er raske, men dyre - en vanlig planscanner med filmadapter gjør også jobben. Nesten alle planscannere kommer med filmadapter enten inkl i prisen eller som tillegg i dag. Hvor mye film (negativer) du planlegger å scanne bør altså avgjøre om du kjøper planscanner (som du også kan scanne alt mulig annet med...) eller dedikert filmscanner. Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 Ok, greit å vite Vanlig foto/fremkalling butikk kan vel dette? Mulig jeg kjenner noen som har slik scanner (hvis det ikke var lysbilder den takla ) Er egentlig ikke noe som haster, lurte bare på mulighetene. Lenke til kommentar
Crack Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 (endret) ==== Slettet ==== Endret 24. mai 2006 av Crack Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Vær bare klar over at en dedikert filmskanner gir mye bedre og mer detaljerte bilder enn en planskanner med filmadapter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå