Gå til innhold

Østby Data saken - fortsettelse -

Gjest Slettet-80wCWpIM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om jeg vet at dette er en feil fra Østby sin siden i dette tilfellet, så har faktisk folk som vil lure folk med falske tilbud loven på sin siden. Artig. :D

Men kunne en sendt deg diskene til vanlig pris for så å kjøre inkasso sak hvis du ikke betalte?

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Selv om jeg vet at dette er en feil fra Østby sin siden i dette tilfellet, så har faktisk folk som vil lure folk med falske tilbud loven på sin siden. Artig. :D

Men kunne en sendt deg diskene til vanlig pris for så å kjøre inkasso sak hvis du ikke betalte?

1) Nei, det kan de ikke, med mindre de bare vil ha publisitet rundt navnet sitt. Tilbudet må være opplagt feil. De kan ikke reklamere med en pris 10% under konkurrentene og så si at det var feilprising. Selv om de 'tar forbehold'.

2) Nei. Avtalen er ugyldig siden prisen var feil. Den er ikek bindende for verken deg eller dem.

Lenke til kommentar

jeg bestillte meg et par hder, i håp om att det var riktig, jeg vet jo ikke hvor mye sånne egentlig ksoter for butikken å tenkte først på det som et supertilbud, hd prisene raser jo hele tiden. å nå som det snart er tg er jo hder et must.. men jeg tror ikke jeg vil gjøre no stort ut av det, men gir han meg et bra tilbud nå, f.eks innkjøps pris hadde jeg fortsatt ville ha dem, og jeg hadde blitt vel så fornøyd å kanskje handlet der igjen senere. det er vel lov å drømme? :)

Lenke til kommentar
2) Nei. Avtalen er ugyldig siden prisen var feil. Den er ikek bindende for verken deg eller dem.

Her er jeg ikke helt enig. Hvis du signerer en avtale hvor prisen ikke er utfyllt, kan jeg i ettertid sette det beløpet som jeg syns er passende.

Si du bestiller en disk til en fantastisk pris. Orderen går gjennom og du får ordre bekreftelse. I denne står det produktet du har bestilt og antall, men ikke pris.

Litt lenger ned i mailen står det at du må sende svar for å fullføre kjøpet.

Du tenker ikke på at prisen ikke er med i farta og sender svar for å fullføre kjøpet.

Diskene blir sendt, men nå er prisen skrudd opp fra 650,- til 1300,-.

Du får diskene i oppkrav, men nekter å betale.

Vel. 'Pay up!' sier jeg. For her er du selv bundet til kontrakten siden du har bekreftet og alt mulig.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Nei det er ikke så enkelt , i et slikt tilfelle skal begge ha en signert avtale med pris i stemmer ikke den prisen i begge eksemplarer er avtalen ugyldig.

Joda, men i dette tilfellet er prisen utelatt.

Ellers så er jeg enig med deg i det du sier.

Men det er bare jeg som tenker høyt. ;)

Lenke til kommentar

Som mange andre har skrevet før meg nå, hvis dette sjedde hos mpx, komplett osv hadde folk stått på sitt å krevd varene..

Hvorfor skal vi ikke gjøre dette med østbydata da?

Hvorfor skal vi gjøre forskjell på webshopene, uansett om de er små, store, gamle eller nye?

PS! Bare en mening.. så ikke klikk på meg nå da..

PS2! Bestillte et par pc'er og en disk selv jeg...

Lenke til kommentar

samfunnet er laget på et system som kun kan holdes oppe ved å følge det.

hva er det folk IKKE skjønner med det?

samt: i dette tilfellet var det en mengde feil som hadde oppstått.. det var faktisk snakk om ganske store verdier rundt en liten bedrift.

Endret av texaco
Lenke til kommentar
En PC til 200 kroner er en åpenbar feilprisning. En harddisk til 606 kroner mener jeg personlig, omstendighetene tatt i betraktning, at ikke er like åpenbart, og at da den loven det vises til her ikke nødvendigvis gjelder.

Er det ikkje åpenbar feilprising når den til vanlig koster 3 ganger så masse? Eg har aldri sett eit tilbud som går ned i 35% av original pris.

Til personer som bestillte PCer til 200 kr....det blir for dumt, rett og slett. Snakk om å skape enda meir problemer for ein person som allerede har hendene fulle.

Lenke til kommentar

Kan jo nevne som et tips neste gang dere oppdager slikt. For ca 8-9 mnd siden var jeg på en side hos en kjent webbutikk og oppdaget at det var en vare som var priset til 14,95 men som helt klart skulle vere 1495 (er ikke helt sikker om jeg husker korekt beløp) men iallefall jeg la inn bestilling og skrev i kommentarfeltet dette med prisen så ringte jeg dem med en gang og ba dem se på denne. Joda bestillingen var ok, men da ba jeg dem sjekke prisen og da ble det stilt en stund. Jeg ba dem slette ordren da denne var laget kun for å gjøre dem obs på feilen, de takket for tipset og prisen ble rettet temmelig fort. etter ca 14 dager kommer det en pakke i posten til meg, da jeg åpner den ligger dette produktet der med en faktura på 0

Lenke til kommentar

Det er faktisk en viktig forskjell her. Komplett,mpx og andre store butikker har faktisk evnen til å ta et tap når de feilpriser, da de har en del mer kapital inne. (om ikke i denne enorme klassen det er snakk om her. Feilprisinger før hos disse har jo kun vært billige disker/minne o.l., ikke en NY PC til en 50del av normalpris!)

Dette var et enkeltmannsforetak, dvs EN fyr som driver sin egen webshop. Har han råd til å tape feks 10 000 x 500 (som var anntallet av den ene pc'en som var feilpriset)? Det er 5 millioner det, og så kommer alt det andre som var feilpriset i tillegg. Da er det snakk om 8-sifret beløp..hadde vært en fin måte å ødelegge en manns liv, samt kone og evt annen familie? Greit nok hva dere har krav på..men jeg hadde gladelig frasagt meg alle krav når jeg visste dette her.

Så er det i følge loven slik at om en vet at en vare er opplagt feilpriset, så har en ikke krav på å få varen en har bestillt

Og Desertglow: Nå er det på tide at Undercover Cop tar å pensjonerer seg..får være grenser på konspirasjonsteorier :roll:

Til slutt:

Jeg vil nå si at ALLE som har kjøpt/bestillt disse "tilbudsvarene" har visst med seg selv at dette er feilprising. Og til dere som mener dere har krav på å få disse varene til annonsert pris har jeg bare en ting å si:

***** gribber! 

Dette er bare nok et eksempel på hvor grådige folk flest er blitt. Må ha må ha må ha!

Skam dere.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
En PC til 200 kroner er en åpenbar feilprisning. En harddisk til 606 kroner mener jeg personlig, omstendighetene tatt i betraktning, at ikke er like åpenbart, og at da den loven det vises til her ikke nødvendigvis gjelder.

Er det ikkje åpenbar feilprising når den til vanlig koster 3 ganger så masse? Eg har aldri sett eit tilbud som går ned i 35% av original pris.

Til personer som bestillte PCer til 200 kr....det blir for dumt, rett og slett. Snakk om å skape enda meir problemer for ein person som allerede har hendene fulle.

Jeg synes ikke 606 kroner er like åpenbart nei. I utgangspunktet ligger denne prisen ca 1000 kroner under prisen fra et naturlig mellomledd (eks mva). Som et kjempetilbud og PR-stunt (muligens med hjelp fra produsent) er ikke det umulig å kjøre en slik pris. Husk at dataprodukter til stadighet blir solgt til under innkjøpspris hos f.eks. elektrokjeder som skal være billigst på enkelte produkter, eller i kampanjer. X-box blir f.eks. subsidiert av Microsoft, før den igjen blir solgt til under innkjøpspris hos EL-kjøp (var i alle fall slik høsten 2003).

Husk den enorme PR-verdien en slik salg vil lage. Den eksplosjonsartede responsen her på forumet er et svært godt eksempel. Den er er verdt MYE penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...