Titanstig Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg skal bygge ny PC, og når jeg regnet over prisen på komponentene, kom jeg på: Hva trenger jeg egentlig en diskettstasjon til? Noen som har noen formeninger her? Kan jeg trygt droppe denne? Er den slik sett død som datakomponent? Jeg husker i gamle dager..... jeg byttet ut kassetspilleren med diskettstasjon.... svære greier tror det må ha vært på midten av 80-tallet.... Men er det overhode noen grunn til å ha diskettstasjon i dag??? Lenke til kommentar
unwill Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Man kan "nesten" droppe det. Bios-update har kommet ganske langt nå, og i verste tilfelle kan man ofte bruke CD-rom eller andre måter så nå trenger man ikke det lenger. Drivere? De aller fleste drivere finner man på nett og CD, så der trenger man ikke det. Den eneste grunnen til å kjøpe diskettstasjon nå er hvis du skal innstallere Windows på en S-ata disk, eller kjøre Windows på Raid osv... da KREVER win XP at du skal ha den på diskett. Har du ikke tenkt til det med det første så trenger du ikke det. (regner med at fixer det når Longhorn kommer ut iallefall). Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Lurer inn et spørsmål: Vil en ekstern USB basert floppy funke ved XP innstallering av S-ATA drivere? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg vet mange bruksområder for diskett stasjon . Bla. Som nevt xp-installasjon vha "F6" av drivere for SCSI og SATA disker der windows skal installeres. Jeg kunne ikke fått installert windows-xp på min maskin med to sata disker i raid-0 uten .(xp må vi leve med noen år til) Andre ting: Virus programvare , rescue/scan disketter . Partition magic , rescue disks . Drive image , rescue disks . Norton Ghost . Harddisk produsenters drivecopy . W2k/XP , ASR automated system recovery (backup recovery) i ms backup. En ting er sikkert . Den dagen kommer da du har bruk for den , og i og med at det koster en hundrelapp eller to , vel.... jeg mener det er veldig dumt ikke å ha ihvertifall noen år til. Lenke til kommentar
kalkulatoren Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Klarer meg fint uten jeg. Det du trenger er noen bootcder og så er den saken løst. Bios oppdateringer skjer vel i windows nå for tiden. Dessverre måtte samboeren min ha diskettstasjon så jeg dyttet inn en i hennes maskin. Hun hadde venninner som kom løpende med disketter og greier. Ok, ok så var det vanvittig stress å innstallere windows uten diskettstasjon.. Så hvis du verdsetter tiden din og ikke har særlig lyst på utfordringer så anbefaler jeg vel å skaffe deg en. Lenke til kommentar
Folo Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Andre ting:Virus programvare , rescue/scan disketter . Partition magic , rescue disks . Drive image , rescue disks . Norton Ghost . Harddisk produsenters drivecopy . W2k/XP , ASR automated system recovery (backup recovery) i ms backup. funker ikke disse med en usb pen da? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 funker ikke disse med en usb pen da? Nei det blir vanskelig i fleste tilfeller , ikke alle hovekort kan boote fra usb engang ! Og DR-dos har ikke usb støtte . Mulig man kan få det til med å fikle masse med usb drivere i dos, men etter min mening er en diskett stasjon til kr.140,- vert å ha hvis man er seriøs med hensyn muligheter til recovery , gjenopretting av krasjede systemer o.l. ( og selvfølgelig nyinstallasjon hvor drivere må lades fra A:) Har faktisk hatt min del av slike gjenopprettings oppgaver og virus cleaning . Og har et lager av utilities både på boot cd'er og floppyer som er uvurdelige. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) Andre ting:Virus programvare , rescue/scan disketter . Partition magic , rescue disks . Drive image , rescue disks . Norton Ghost . Harddisk produsenters drivecopy . W2k/XP , ASR automated system recovery (backup recovery) i ms backup. funker ikke disse med en usb pen da? alle de nevnte, bortsett fra det siste som jeg ikke vet hva er, finnes som bootcder nå (partition expert i stedet for partition magic) sjekk ut også www.ultimatebootcd.com du kan lage custom versjon av denne også, har ikke hatt diskettstasjon i over 1 år nå og har aldri hatt behov for den heller Endret 29. januar 2004 av heraldo Lenke til kommentar
tozer Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 og har du tenkt på linux vil jeg anbefalle deg og sette inn en diskettstasjon. og når feks. plutselig partisjonen din er borte eller win ikke vil starte. da er jo en diskett stasjon veeelig kjekk og ha. men har du mulighet til og få i en diskett stasjon feks fra en annen pc kun når du trenger det, så er jo det like greit Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Skjønner ikke hvorfor man skal kaste bort å brenne cd'er for boot utilities og små program med få kb jeg . ( cd'er koster jo noen kroner de og) . Som sagt en floppy stasjon koster 130-140 kr. på komplett idag. Er ikke mange cd'er du brenner før den 100 lappen er brukt . Dessuten er det mye enklere å lage en floppy boot disk enn en cd. Og noen virus program og patrisjons program / imaging insisterer faktisk etter floppy . Men man må jo ikke lage disse diskettene ,hvis man driter i å lage de da kan man bare ikke benytte den opsjonen senere hvis ting går galt , f.eks en partition resize med P.Magic går dritt og man kan ikke boote pc'en etterpå . Reinstallere windows er det de fleste gjør . MEns lille meg tar frm floppy boksen min og cd'ene og ser hva som kan få ting på fote igjen . Windows xp ASR er faktisk et kjempe produkt , og er i stand til å gjenoprette hele installasjonen din med service packs hotfixer og alt. Men krever floppy og evt. externt USB drive /tape drive for backupen. Disketten som blir laget inneholder bla MBR data . Har gjenoprettet flere systemer vha denne . Jeg har iallefall sagt min mening , og vist til situasjoner der diskettstasjon er nyttig. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) Og noen virus program og patrisjons program / imaging insisterer faktisk etter floppy . der er kjernen i problematikken antar jeg, hvilke programmer man velger, acronis partition expert og true image / ghost2003 eller drive image og partition magic? (som jeg anser som utdaterte programmer nettopp på grunn av slike formaliteter) og linken jeg henviser til viser at man får det meste man kan eventuelt trenge på 1 cd. Endret 29. januar 2004 av heraldo Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg har aldri hatt FDD i min 1/2 år gamle PC. Har også installert XP på S-ATA, og det var null problem! Bruker CD-RW til 'små utilities'/flytting av filer/boote memtest86 o.a. Har ikke en eneste gang til nå savnet FDD. Selvfølgelig kan behovet plutselig være der, men da får jeg heller åpne kassa og koble til den h¤%&sikes floppyen da. Godt å være kvitt'n synes nå jeg! timtowtdi Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 og har du tenkt på linux vil jeg anbefalle deg og sette inn en diskettstasjon. Hvorfor? Jeg har hatt Linux og XP på Shuttle'en min i et halvt år nå uten å hatt floppy... ingen problemer med installasjon og begge OS kjenner igjen USB-sticken min, så den bruker jeg til flytting av data. Jeg har dog en gammel floppy liggende i en skuff, slik at hvis jeg en dag skulle måtte bruke den, kan jeg flippe av kabinettet og plugge den løst inn. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Vel, diskettstasjonen er veldig kjekk å ha. Fint hvis man skal kjøre diagnoseprogrammer for harddisk, minnetest som ikke skal kjøres i windows. Det er mange programmer som baserer seg på diskettstasjon som boot-medium. Jeg kommer ikke til å kvitte meg med diskettstasjonen, i hvertfall. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Vel, diskettstasjonen er veldig kjekk å ha. Fint hvis man skal kjøre diagnoseprogrammer for harddisk, minnetest som ikke skal kjøres i windows. Det er mange programmer som baserer seg på diskettstasjon som boot-medium. Jeg kommer ikke til å kvitte meg med diskettstasjonen, i hvertfall. greit å lese hele tråden, dette har du kanskje gått glipp av? http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
Titanstig Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 Takker for mange innspill. Tror jeg kommer til investere 140 kroner i en, selv om jeg egentlig tenkte å basere meg på USB-key og boot cd-er. Dette fordi jeg tenkte å sette opp s-ata raid (hvis jeg ikke da nøyer meg med en raptor-disk...). Men er fremdeles i tvil om jeg trenger en...... Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 kan jo si det sånn at det skader ikke ok dyr er den heller ikke Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Jeg bruker diskettstajsonen til chost (eg j..... sjekt programm), Terminal service klient (trenger man ikke på xp), Ris for at booten skall finne nettverkskortet på serveren (bruker ikke dette mer, bruker chost) Tror resten er nevnt opptil to ganger (mulig jeg repeterer jeg også, mye lesestoff på denne tråden ) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 vel vil si det er en kjekk liten sak å ha, koster jo bare en 100 lapp og det er svert irriterende og ikke ha den om du skulle få bruk for den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå