Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst marerit

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har besøkt forumet flere ganger og nå har bestemt meg å delta for første gang. Min norsk er ikke den beste, men jeg skal prøve å gjøre det den beste at jeg kan.

Jeg kjøpte en SMC 802.11g router (SMC2804WBR) og et 54g PCMCIA kort (SMC2835W) i juni/2003. Jeg fikk masse problemer og etter en langt periode med support fikk jeg en RMA direkte fra SMC og byttet dem i desember. Jeg fikk 2 nye produkter (samme PCMCIA kort og det ny versjon V2.0 av den SMC2804WBR).

Problemet som jeg hadde ble løst (kortet mistet kontakt med trådløst nettet etter få minuter) men jeg fikk nye problemer med routeren. Den begynte å dråpe IP adressen tildelt av DHCP fra Bluecom, alt vises ok og plustelig mister jeg hele kontakt med internett. Etter ca. 30 sekunder får routeren igjen IP addressen og det vises normalt igjen til det skjer på nytt. Det kan være 2 eller 3 ganger på en 10 minuters periode. Du kan ser dette veldig klar med å sjekke på Taskmanager / networking området logger.

Jeg har koblet 2 forkjelige XP maskiner direkte på den Zyxel ADSL modemet og jeg kan bekrefter at det er ikke en problem fra ISPen. Datamaskiner dråper aldri IP adressen.

Jeg er nå alt for lei og vil ikke prøve mer med SMC. Jeg har lest de artikler på barbara og er klar til å bytte disse produktene for 2 av andre merke. Jeg har sett den Asus SpaceLink Wireless Router 54 Mbps med cardbuss kortet (WL-500G+WL-100G) her på barbara.no og de ser veldig interesant utt (spesielt for de USB tilkobling muligheter). Jeg har jobbet også med CISCO produkter før og som Linksys er en CISCO avdeling nå var jeg også interesert i den WRT54G + PCMCIA kortet.

Produktene er for å bruke dem på mitt hjemmekontor. Jeg har 2 maskiner: En stasjonar (P4 3 Ghz, 1GB RAM med 3Com nettverks kort og XP pro) og en barbar (P4 1.6 Ghz, 256MB RAM med Realtek NIC og XP pro). Jeg har Bluecom ADSL over analog telefon linja 720/128 via Zyxel ADSL modem. Har en HP USB skriver. Maskiner er på 24/7 og jeg kjorer noen P2P programmer på natta (spesielt bittorrent som trenger port forwarding). Bruker MSN da UPnP støtte er en behov til meg.

Jeg ville se hva er deres tanker om disse produktene og hva kan dere anbefale til meg for min situasjon. Jeg vil ikke å gjøre en ny tabe denne gangen.

Takk skal dere ha.

Endret av Thorz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har akkurat samme problem som deg, med samme ruter, men med et pci kort.

har to pc'er i trådløst nett. den med smc kort, mister forbindelse hele tiden, mens den andre pc'n, med et trådløst kort, kjøpt på eljkøp, har 100% signal hele veien og ingen problemer.. så jeg skal levere inn pci kortet nå, får håpe det hjelper.

Lenke til kommentar
har akkurat samme problem som deg, med samme ruter, men med et pci kort.

har to pc'er i trådløst nett. den med smc kort, mister forbindelse hele tiden, mens den andre pc'n, med et trådløst kort, kjøpt på eljkøp, har 100% signal hele veien og ingen problemer.. så jeg skal levere inn pci kortet nå, får håpe det hjelper.

Problemet var med det første kortet. Det ble fikset etter SMC byttet det for et ny. Men nå problemet er routeren (ny routeren v 2.0) . Denne situasjonen er så kjedelig. Derfor har jeg tenkt å ha en annet merke. Kanskje Asus er bedre. Jeg har ikke hatt stor problemer med hovedkorter fra Asus, de produserer utrolig bra maskinvare (hovedkorter ihverfall).

Lenke til kommentar

Jeg har testet SMC, Linksys, 3COM, ASUS og D-Link. (Alle 54Mbps.) Sitter akkurat nå på en to dager gammel Linksys WRT54G, og denne er virkelig en av de bedre jeg har hatt.

For å gi en kort oppsummering av mine opplevelser med trådløst:

3COM:

Har testet PCMCIA kort og PCI kort i tillegg til gateway. Ikke noe spesielt å bemerke om kortene annet enn at softwaren deres er god og intuitv.

Gatewayene er utrolig lette å sette opp, stabile og gode. Lite avanserte muligheter, men har en del standard sikkerhetsfeatures. Ikke hatt problemer med signal eller dropouts.

SMC:

Har her testet gateway og PCI kort.

Gatewayen oppførte seg utmerket stabilitetsmessig, men sviktet på kryptering. Mistet linken _hele_ tiden. Har imidlertid en del avanserte innstilliger og muligheter i bl.a. firewallbiten som de andre mangler.

Når det gjelder kortene deres, så må jeg bare anbefale å holde seg unna. Jeg har en PC her hjemme med dette kortet, og klarer ikke å få link mot noen av de gatewayene jeg har prøvd hvis jeg kjører kryptering. Kortet oppgir at det er oppkoblet, men får ikke tildelt IP. Uten kryptering fungerer alt.

ASUS:

Har kun prøvd gateway, og begge de jeg har testet hadde problemer. Det ene med stabilitet, den andre gav problemer i lokalnettet. Har i ettertid sett rykter om at det var problemer med en produksjonsserie av disse, og har også lagt merke til at de ikke har vært å få tak i på en stund. Ser nå at webbutikker opererer med en dato midt i februar. Forhåpentligvis har ASUS fikset evt. feil nå.

Linksys:

Kjøpte først en gateway, og denne var slettes ikke bra. Ymse problemer ved tre eller flere klienter på nettet. Denne var av en tidlig modell i 54Mbps serien med en stor grønn 2.4GHz logo i front.

Den andre jeg fikk har ikke denne logoen, og er dønn stabil. Klart den med best ytelse av de jeg har testet. Krever imidlertid litt mer av brukeren for å settes opp korrekt i forhold til 3COM.

D-Link:

Har testet PCI og USB kort, samt gateway.

USB kortet var rett og slett ufattelig dårlig. Etter å ha installert programvaren og plugget i kortet ble maskina mi kronisk ustabil. Rebootet i ett sett. Måtte reinstallere Windows for å fikse feilen... PCI kortet fungerte helt fint, men slet litt med mottak av signaler.

Gatewayen fra D-Link utmerket seg med et utrolig "pent" GUI, men manglet en av mine yndlingsfeatures. (MAC filtrering.) Ellers god rekkevidde og hastighet. Slet litt med at routeren hengte seg ved mye trafikk + administrering samtidig.

Konklusjon:

Mest for pengene - 3COM. Kan kjøpes i bundle med USB eller PCMCIA kort til rett over tusenlappen. Dette er billig!

Best ytelse/flest muligheter - Linksys. Upåklagelig mot alle mine klienter. (I andre forsøk vel og merke....)

Svarteper - ASUS. Ingen av de jeg har testet fungerte tilfredsstillende. Synd, da denne virker svært lovende på papiret, samt at den er veldig fleksibel.

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

@jevel: Tusen takk for den komplette posten. Jeg beklager at jeg hadde ikke komme før, må sjekke epost varsling instillingene fordi har ikke fått noe varslinger.

Jeg likker den Asus gatewayen veldig mye, den USB funkjønen er utrolig pen å ha. Men du har skrammet meg. 3Com ser ok, men Asus ser bedre utt i papiren. Jeg må bytte disse SMC ting direkte med Komplett så Linksys er ute av bildet, de har den ikke denne merken.

Jeg må besteme meg mellom Asus og 3Com.

Lenke til kommentar
jevel

kva D-link gateway var det du testa?

DI 614+ har innstillingar for sperring av tilgang gjennom MAC adresser.

mvh

JanEirik

Den het DI 624+

Kan godt hende at den har det en eller annen plass uten at jeg har funnet den. Jeg lette i alle fall i gjennom alle dialoger jeg fant, og kunne ikke se noen slik mulighet.

-KJ

Lenke til kommentar
@jevel: Tusen takk for den komplette posten. Jeg beklager at jeg hadde ikke komme før, må sjekke epost varsling instillingene fordi har ikke fått noe varslinger.

Jeg likker den Asus gatewayen veldig mye, den USB funkjønen er utrolig pen å ha. Men du har skrammet meg. 3Com ser ok, men Asus ser bedre utt i papiren. Jeg må bytte disse SMC ting direkte med Komplett så Linksys er ute av bildet, de har den ikke denne merken.

Jeg må besteme meg mellom Asus og 3Com.

Jeg tror jeg har funnet noe av bakgrunnen for stabilitetsproblemet til ASUS enhetene. Det ser ut til at autosensingen på ethernetporten ikke er helt god. Hvis man legger inn en hacket versjon av FW kan man sette hastigheten på interfacet via telnet. Da skal den bli stabil. (Visstnok.)

Jeg får desverre ikke testet dette, da jeg så klart sendte min WL-300G i retur på fredag nettopp av samme grunn som WL-500Gen. Det var ikke å komme over den artikkelen et døgn elelr to tidligere, nei! :(

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...