eiriksen Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) mens Linux som er et unix-basert OS har hatt god sikkerhet fra dag 1. Linux gir jo ut mange sikkerhetsoppdateringer de og, mange av dem kritiske, så de er jo på en måte jevngode når det kommer til sikkerhets, men i realiteten så er alle nix systemer overlegne Jeg bruker ikke anti-virus-programvare, og har aldri fått virus på noen av PC-ene i nettverket mitt hjemme. Tror det har noe med at Telenor Online har en meget bra firewall... De fleste av vennene mine kjører verken av eller fw, og det går bra med dem. Men det er ikke lurt, en dag vil pcen få de hersens virusa over seg, bare å vente til de får adsl det. Det du mener Telenor har er spamfilter på mailen du får, allerede på mailserveren filtreres den meste dritten vekk, men fortsatt kommer det spam og virus inn. Er meget lite redd MyDoom... Egentlig ikke jeg heller fordi jeg ikke bruker noe særlig av smittekildene, Kazaa eller mail. Selvom det så tar jeg visse forhåndsreglere. Endret 31. januar 2004 av eiriksen Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 I går satt jeg opp en catch-all e-post konto (tenkte ikke over dette med virus da), og i dag fikk jeg 40 e-post med virus. Nesten alle var til [oppdiktet-navn]@domene.com Men en merkelig ting er at jeg får mange virus på e-post adressen [email protected]. Jeg har også fått feilmelding om at jeg har sendt fra den adressen. Det merkelige er at jeg aldri har hatt den adressen, men jeg har hatt bestilling@domenetmitt.com derimot... Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg er ikke så god med mail og slikt men er det ikke lett å hacke mailserverer, og opprette flaske kontoer. Sånn som enkelte får mail fra bill att microsoft dot com om de vil tjene litt penger. Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 det som er med email er at det er så innmari lett å forfalske adressene hvor mailen stammer fra. med de rette verktøyene så er det ingen problem å sende mail fra [email protected] og få den mailen til å utgi seg for å være en viktig mail fra [email protected]. jeg kjører mailwasher sammen med Spamcop og må bare si jeg er overrasket over hvor mange falske emailadresser spammen jeg mottar bruker. ta for eksempel den mailen jeg nylig mottok fra [email protected], den mailen stammer orginalt fra @tiscali.co.uk, eller den jeg fikk som oppga seg for å komme fra [email protected] egentlig ble sendt fra @rr.com.. de siste trojanene som har hærjet nettet har hatt innebygget systemer som tillater at de som er infisert av virusene fungerer som mailservere som igjen blir tatt i bruk av spammere, dette inkluderer MyDoom. den og har en bakdør som tillater andre tilgang til infiserte maskiner og kan få dem til å sende ut enorme kvanta med spam, eller enda værre, enorme kvanta med infisert spam. las nylig en artikkel, tror det var på itavisen, der en sikkerhets tekniker sa at autorespondere på mailvasking virker mot sin hensikt, i denne artikkelen var det Aker Sykehus som massemailet infisert autorespondere hver eneste gang en virusinfisert mail ble mottatt og vasket av sikkerhetsprogrammet. systemet så ikke at det var falske avsendere i mailen, og sendte en infisert mail til 'avsender' som faktisk ikke var infisert av viruset.. så moralen er, ikke stol blindt på avsenderen. den kan være forfalsket. Lenke til kommentar
Børge Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 det som er med email er at det er så innmari lett å forfalske adressene hvor mailen stammer fra. med de rette verktøyene.... Akkurat dette har skjedd med meg. Har mottatt masse mailer fra autorespondere om at jeg har sendt ut virus, men dette har skjedd fra adresser jeg aldri hverken har sendt mail til eller mottatt mail fra. (Blant annet fra Tybring-Gjedde). Det må bety at noen eller noe har snappet opp mailadressen min og sender falske mail med mydooom viruset. Ikke en dritt jeg kan gjøre med det... Annet enn å slette alle mailer jeg får om at jeg kort sagt "er en drittsekk som sprer virus" etc... Jeg har jo tross alt av security / critical patches for, XP, Kjøre Firewall (XP og zonealarm), kjører Norton anitvirus hele tiden, spyboot og adaware er også på plass, benytter ikke MS outlook, bruker opera isteden for IE... Hva mer kan man gjøre? Mvh forbannet... Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Det arbeides jo med standarder for å verifisere mail-avsending. Men foreløpig er det vel fint lite man kan gjøre for å forhindre at andre spoofer mail-adressen sin. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Akkurat dette har skjedd med meg. Har mottatt masse mailer fra autorespondere om at jeg har sendt ut virus, men dette har skjedd fra adresser jeg aldri hverken har sendt mail til eller mottatt mail fra. (Blant annet fra Tybring-Gjedde). Sliter med dette selv. Det mest irriterende er det at folk flest ikke vet at avsenderen er falsk, og virkelig tror at det er du som har sendt det... Forresten, forfalsking av e-postsender kan gjøres med én kort linje php kode. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Forresten, forfalsking av e-postsender kan gjøres med én kort linje php kode. Tviler ikke. Vet at det er mye brukt, og at det har skjedd mange (for oss utenforstående) "festlige" ting! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå