Lurifaksen Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Jeg er i særdeles liten grad plaget med spam/virus på e-post, til tross for at noen av e-post adressene står på forsiden på websiden min. Mottar maks 1 spam mail i uken, og jeg har i mitt liv fått i underkant av 5 e-poster hvor virus har vært vedlagt. Overaskelsen var derfor stor siden jeg plutselig i går fikk 12 e-poster med MyDoom viruset vedlagt. Og verre ble det i dag. Nå sitter jeg med totalt 32 e-poster, mottat på 3 forskjellige kontoer. Er det en idiot som har satt meg på virus/spam lister, eller er det rett og slett tilfeldigheter? Med tanke på at jeg aldri har vært plaget med dette før. Får forresten noen (automatiske) e-poster der det står at jeg har sendt virus, og at e-post har blitt slettet, men dette er jo selvsagt bare tull. Hvorfor er folk så idiot at det klarer å kjøre virusene egentlig!? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Viruset sprer seg ved å sende seg selv til alle i adresseboka til de infiserte. Derfor har du "plutselig" fått masse virusmailer, hvis 32 som har deg i adresseboka si har viruset. Så da har du *minimum* 32 dumme venner. Sier kanskje litt om deg selv og hva slags berm du omgir deg med? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 28. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2004 Jeg skjønner at det sprer seg vi kontakter i adresseboken, og jeg er i aller høyeste grad utsatt sånn sett (med tanke på at jeg har over 2700 medlemmer på websiden min). Men slike virus er jo ovehode ikke en ny oppfinnelse? Er det ikke stadig slike ormer som flyr rundt da? Hvorfor har ikke jeg fått noenting før? Jeg skal vel egentlig bare være glad, men det er litt rart... Lenke til kommentar
Arangaras Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Korleis fungerar dette viruset? Er det slik at du må opne vedlegget for å bli infisert med det? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) Jepp. Men det største problemet er på bedrifter. Der sender folk ofte store filer og "morsomme" AVI-klipp over email til hverandre, og folk bare åpner vedleggene uten å tenke seg om. De fleste er folk med ganske liten datakunnskap, som bare har lært å bruke programmene de bruker i jobben. Siden mailen kommer tilsyndelatende fra arbeidskamerater, virker det trygt. De åpner ikke mailen engang, bare dobbelklikker på subject-feltet med en gang de ser et vedlegg. "Det er sikkert en dødskul filmsnutt!". Har jobbet på sånne plasser før, der alle har hver sin PC og sender tonnevis med spam og søplemailer med digre MPEG-vedlegg. Jobba f.eks. med en kar som var kjempegod i datasystemet han måtte kunne i jobben, men jeg måtte hjelpe han med å "sende sånn der REEEEPLY i emailen" en gang. Er faktisk ikke ALLE som er såpass "nerdete" at de vet mye om virusforebygging. Endret 29. januar 2004 av Bitex Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 Haha... I dag fikk jeg mail fra meg selv, med virus... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Har Symantec eller andre måter å finne ut om du har viruset på? Evt fjerne det. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Tror det finnes 22 virus til Linux og 65 000 til Windows Det blir nok værre virus med tiden, dessverre og (bra enkelte ganger) har Windows en del komponenter som ActiveX kontrollere som fungerer med Visual Basic og VBA som åpner for mye rart. De fleste trojanene/virus er laget i VB og! Men ****** altså, hvis de skal programmere noe får de lage noe nytt og nyttig og ikke virus som sprer djevelskap til folk som sliter med Windows fra før. De som har Norton Internet Security eller F-secure brannmur/antivirus og spamfilter vil ikke merke noe til dette likevel. Har ikke fått spam på lenge. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Har Symantec eller andre måter å finne ut om du har viruset på? Evt fjerne det. Ja, jeg fikk en update før i dag. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Tror det finnes 22 virus til Linux og 65 000 til Windows Kanskje fordi over 99.9% av verdens befolkning har Windows? Lite interessant å lage virus som rammer få personer da. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Tror de som lager virus har det veldig gøy de første dagene det sprer seg, men når FBI kommer inn får de vel problemer med å sove om natta Det Windows burde ha er en GUI for godkjenning av ikke Windows- binærfiler før de kan kjøre. Som å klarere photoshop.exe, indesign.exe og slikt låst etter filstørrelse og dato. Da kan en drite i virus! Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Har Symantec eller andre måter å finne ut om du har viruset på? Evt fjerne det. De fleste virus-selskaper slapp ut en fix som fjernet ormen fra infiserte pcer. Her kan du laste ned Symantec sin. Ellers så har de fleste av-selskaper flommet ut med oppdateringer mot ormen. Sørg bare for å ha pcen fri for ormen til Søndag, for eller blir du med på et massivt DoS angrep mot SCO-serverne. Tror det finnes 22 virus til Linux og 65 000 til Windows Kommer nok snart en god del flere nil Linux De fleste trojanene/virus er laget i VB og! Det er vel fordi basic-språkene er så enkle, og VB er et ganske omfattende og bra språk også, fint til å lage små-programmer. Det Windows burde ha er en GUI for godkjenning av ikke Windows- binærfiler før de kan kjøre. Som å klarere photoshop.exe, indesign.exe og slikt låst etter filstørrelse og dato. Da kan en drite i virus! Vil det ikke da bli en smule problemer med filer som oppdateres, f.eks hvis jeg spiller CM, så vil jo saven min øke i størrelse og datoen for sist endret vil jo endres, må jeg da godkjenne hver gang dette hender? Korleis fungerar dette viruset? Er det slik at du må opne vedlegget for å bli infisert med det? Her skrev jeg en del info om ormen, så hvis det er noe du lurer på er det bare å spørre. Og til info for resten av dere, så er dette en orm, ikke virus. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 (endret) Tror det finnes 22 virus til Linux og 65 000 til Windows Kanskje fordi over 99.9% av verdens befolkning har Windows? Lite interessant å lage virus som rammer få personer da. 99,9% var kanskje å ta i - men at over 90% bruker Windows stemmer nok. Bare husk på at det er andre faktorer med i bildet også, f.eks fins det en god del virus til Mac selv om det er et ganske marginalt system. Forskjellen er at Mac historisk sett har vært fullstendig blottet for sikkerhet (akkurat som DOS og Windows), mens Linux som er et unix-basert OS har hatt god sikkerhet fra dag 1. Linux er over 10 år gammelt og har mange bruker over hele verden, så det blir litt latterlig når folk hele tiden sier at det SNART kommer virus til linux. Hvor lenge skal man vente? Om 5 år kanskje, 10 år? Det er også viktig å huske på at et gjennomsnittlig linux-system er langt mer attraktivt for ondsinnede folk som vil ta over maskiner. 386'en til bestemoren min (som fortsatt kjører Windows - har ennå ikke hatt til til å legge inn linux på den ) er vel ikke et særlig spennende mål. Men hva med alle de linux og solaris-baserte maskinene rundt på f.eks universitetene i Norge og resten av verden? Vi snakker om enorme maskinressurser med Gigabit-linjer! Det er selvsagt også mye tøffere å "roote" en unix-maskin enn Wintendo. Endret 30. januar 2004 av Langbein Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Det er selvsagt også mye tøffere å "roote" en unix-maskin enn Wintendo. De som skriver virus er ikke tøffe. De er bare dumme. Men nå sporer vi litt av. Det er mye "tøffere" å hacke en linux maskin, enn en windows maskin. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Haha... I dag fikk jeg mail fra meg selv, med virus... Du er klar over at maskinen din er infisert og sender ut e-post til alle adressene du har lagret på pc`en????? Derfor får du mail om at du har sendt ut virus til folk.... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg bruker ikke anti-virus-programvare, og har aldri fått virus på noen av PC-ene i nettverket mitt hjemme. Tror det har noe med at Telenor Online har en meget bra firewall... Er meget lite redd MyDoom... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Haha... I dag fikk jeg mail fra meg selv, med virus... Du er klar over at maskinen din er infisert og sender ut e-post til alle adressene du har lagret på pc`en????? Derfor får du mail om at du har sendt ut virus til folk.... Jeg tror dette viruset snapper opp alt det finner av e-post adresser (ikke bare kontaktlister, men også e-poster i innboks) og lager et random opplegg for sending. Den samler alle e-postadresser den finner, putter en tilfeldig som avsender, og tilfeldig som mottaker. Det er teorien om hvorfor jeg fikk fra meg selv. Den tok altså min e-post adresse som både avsender og mottaker, muligens fra en som ikke hadde mye e-post. Og nei, jeg har ikke virus. Kjørte den mydoom toolen til norton bare for å bekrefte det. Hadde ingen av de filene i windows mappen eller noenting i registeret heller. Toolshed: Jeg er særdeles lite redd for mydoom. Men det er irriterende å få det på e-post hele tiden. Helt utrolig hvordan folk klarer å trykke på vedlegg de ikke forventer å få. Edit: AH!!! Genialt, jeg tar likegodt å bare sletter alle e-poster med emnene Hi, Hello etc. serverside, altså før de blir levert til meg. Er jo ingen som skriver dette i emnet uansett (er ikke mange jeg har kontakt med fra utlandet). Endret 31. januar 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
abene Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Jeg bruker ikke anti-virus-programvare, og har aldri fått virus på noen av PC-ene i nettverket mitt hjemme. Denne uttalelsen er meningsløs. Uten antvirus kan du ikke være så sikker, fordi ikke alle virus er like synlige. Dessuten er e-post vedlegg ikke den eneste måten å infisere en PC på. Endret 31. januar 2004 av abene Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Tror det har noe med at Telenor Online har en meget bra firewall... Firewall og antivirus er to totalt forskjellige ting. Firewall beskytter ikke mot virus på noen måte. Det beskytter riktignok mot f.eks MSBlast men det er vel egentlig en orm, ikke virus. Kanskje Telenor har antivirus innebygd i epost-tjenesten sin? Mange som har det, inkl Yahoo mail Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Haha... I dag fikk jeg mail fra meg selv, med virus... Hehe ! tykte du nevnte noe om idioter i første posten din..... Ps. jeg bare måtte kommentere Endret 31. januar 2004 av jarmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå