Gå til innhold

Max CPU hastighet P2b-s?

Anbefalte innlegg

Har store planer om å oppgradere mitt gamle Asus P2B-s rev 1.03 HK , bios 1012. Ønsker meg egentlig en P-III Coppermine, men disse krever 1.65 v og HK mitt vil ikke under 1.8 etter spesifikasjonene. Imidlertid har jeg lest at akkurat rev 1.03 går noe under specs, noen som vet?

Med krav til 1.75 volt er Celeron midt i blinken i kombinasjon med FCPGA slotket. Har lest på Overclockers.com om Cel 633@1063 og på Epinions.com om Cel 900@1008 stabilt på rev 1.02 hovedkort.

Siden jeg har lyst til å montere raskest mulig CPU når jeg først holder på med det, har jeg selvfølgelig sjekket ut litt på utvalget og funnet ut at Celeron FCPGA (ikke 2) kommer i både 900, 1000 og 1100 mhz utgave. Sistnevnte vil resultere i hyggelige 1232 mhz ved 112 mhz fsb.

Det jeg imidlertid lurer på er om noen har prøvd noe tilsvarende? Ikke kom med Asus sine specs om at hovedkortet ikke klarer mer enn 600 mhz, for det er bare BS :smile:. Powerleap sitt alternativ er HELT utelukket.

Så altså: Bør jeg gå for Celeron 900(som jeg vet vil fungere), 1000 eller 1100? Noen som har prøvd og feilet eller fått det til med raskere?

[ Denne Melding var redigert av: Muffinman på 2002-03-13 15:23 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her ble det forsket ut i sene nattetimer, hadde som vanlig ikke tålmod til å vente på svar i forumet. Samtlige P2B utgaver kan kjøre P-3 og Celeron Coppermines inntil 1.0 ghz ved hjelp av slotket. Dette til tross for at tidlige revisjoner ikke har støtte for lavere kjernespenning enn 1.8 volt. Her må slotket`en ha instilling som settes til 1.8 volt, slik at "kravet" fra prosessoren om 1.75 eller 1.65 volt ikke kommer fram til hovedkortet. Hovedkortet vil nemlig ikke "forstå" dette kravet, og maskina vil ikke boote. Coppermine-CPU`ene tåler godt å kjøres på 1.8 volt, selv om de er ratet noe lavere.

Seneste biosutgave, 1013 eller 1014 kreves. Andre Asus slot 1 hovedkort kan på denne måten kjøres med inntil 1.1 ghz CPU av samme typen, men her er det et problem for samtlige P2B-kort i biosutgavene 1013 og 1014 som forhindrer 1.1 ghz cpu å kjøre som den skal.

Selv har jeg bestil meg en 1.0 ghz Celeron og slotket, og regner med at det skal gå fint å kjøre dette på 112/1120. P-3 FCPGA med for 100mhz fsb ser ut til å ha utgått, dessuten er var vel denne dobbelt så dyr som Celeron like før den utgikk. Med halve L2-cachen for Celeron i forhold til P-3, vil man antagelig få ca.15% lavere ytelse i Windows-applikasjoner, men omtrent samme ytelser i spill/multimedia. Chachen på disse CPU`ene går jo med samme hastighet som kjernen, i motsetning til min gamle p3-600 som riktignok har 512 kb L2, men bare på halve hastigheten som kjernen.

Så klarer jeg vel å holde liv i mitt kjære gamle hovedkort i stund til da...:smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...