Gå til innhold

LDR styrte LED's

Anbefalte innlegg

Sitter her og funderer på noe småtteri:

Enkelt forklart: Når det er lyst, lyser ikke LED'ene. Når det er mørkt, lyser LED'ene.

LDR.JPG

Har da kommet fram til at dette skal funke, men jeg lurer litt på verdier, og om transistoren passer til formålet. Transistoren tok jeg fra læreboka (var en annen LDR styrt krets, omtrent lik), så jeg er ikke helt sikker på om den passer. LDR'en var den eneste jeg fant på Elfa så jeg må satse på den.

Det andre jeg lurer på er om R1 har riktig størrelse, var dette jeg kom fram til, men er som sagt ikke sikker.

Og helt til slutt, noen eksperter som kan gi meg en rask og enkel forklaring på hvordan dette fungerer, tror jeg vet det, men kan ikke forklare det helt. Var ikke så mye hjelp å få av lærern.. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter her og funderer på noe småtteri:

Enkelt forklart: Når det er lyst, lyser ikke LED'ene. Når det er mørkt, lyser LED'ene.

LDR.JPG

Har da kommet fram til at dette skal funke, men jeg lurer litt på verdier, og om transistoren passer til formålet. Transistoren tok jeg fra læreboka (var en annen LDR styrt krets, omtrent lik), så jeg er ikke helt sikker på om den passer. LDR'en var den eneste jeg fant på Elfa så jeg må satse på den.

Det andre jeg lurer på er om R1 har riktig størrelse, var dette jeg kom fram til, men er som sagt ikke sikker.

Og helt til slutt, noen eksperter som kan gi meg en rask og enkel forklaring på hvordan dette fungerer, tror jeg vet det, men kan ikke forklare det helt. Var ikke så mye hjelp å få av lærern.. :ermm:

hmm kansje jeg har noe å prikke på!

R1 etter min mening våre ca 10 ganger større enn r2, i ditt tilfelle LDR

:yes:

det er en sånn "tommel finger regel!"

-går på GK elektro!-

Lenke til kommentar

Du bør vel ha en motstand i serie med LED'er, slik at du begrenser strømmen. Ellers ødelegger du både LED og transistor.

Det du skal oppnå er at det går litt strøm fra base til emitter, da begynner det å gå mye strøm fra kollektor til emitter.

Det går basestrøm når spenningen på base kommer opp til ledenivået for diodeovergangen base-emitter, ca 0.6V.

Lenke til kommentar
Det du skal oppnå er at det går litt strøm fra base til emitter, da begynner det å gå mye strøm fra kollektor til emitter.

Det går basestrøm når spenningen på base kommer opp til ledenivået for diodeovergangen base-emitter, ca 0.6V.

Ja, jeg vet hvordan transistoren fungerer, det jeg lurte på var hvordan denne kretsen fungerer.

Sånn jeg tror det er men rett meg om det er galt.

"Når det er lyst, har LDR'en en resistans på ca. 3-20 KOhm, strømmen går heller gjennom den enn basis-emitter, og det blir ikke nok spenning over kollektor og basis til å åpne den. Da går det ingen strøm gjennom basis-emitter, men når det blir mørkt vil da motstanden i LDR'en øke (500 KOhm +) og det vil gå en større strøm gjennom basis-emitter."

Kanskje litt kronglete forklart (Er fullstendig klar over at det er noen feil men klarer ikke å forklare det bedre), men er dette rett?

Og LED'ene, blir ikke dette som en vanlig seriekobling av LED's?

Og igjen, er R1 da rett?

Endret av razer
Lenke til kommentar

Den er for stor hvis den varierer fra 3kohm- og oppover fordi. 20k+3k=23k

9v/23k=0,391...ma*3000=1,17V. Med andre ord transistoren leder hele tiden. Sett et 50K potmeter istedenfor r1, så kan du i tilleg justere når det skal begyne å lyse. Om jeg skulle laget denne kretsen hadde jeg lagt inn en smith trigger slik at dioden ikke blir stående å blinke ved "litt " lys. Du må også ha en seriemotstand til ledene på ca 350 ohm.

Lenke til kommentar

transistoren er strømstyrt. jo mer strøm inn fra base jo mer strøm til emitter fra kollektor.

resistansverdien på LDR øker når det blir mørkt. LDR deler spenning med R1. Når det blir mørkere blir resistansen til LDR større og mer spenning vil legge seg over LDR. Når spenningen til LDR er større enn 0.7V vil transistoren lede strøm.

Målet vårt er å finne motstandsverdier for R1 siden du har LDR @10lux = 3-20k

Vi antar at vi vil at diodene skal lyse når LDR=5k

Vi har i_emitter=i_kollektor + i_base ~ i_kollektor=30mA

antar at i_kollektor = A*i_base = 150*i_base

det vil si at forsterkningen til transistoren er 150, noe som er ganske vanlig...verdien finner du i databladet til den aktuelle transistoren.

dette gir i_base=30mA/150 = 200uA

Strømmen inn til basen må ikke overstige dette tallet, ellers brenner dioden opp.

Vi begrenser denne strømmen ved å sette inn en motstand på 1k mellom base og spenningsdelingspunktet mellom LDR og R1.

vi ønsker at i_base=200uA. Dette gir :

V_LDR-0.7V=200uA => V_LDR=0.7V+200uA*1k=0.9Volt (0.7Volt over base-emitter)

0.9V over LDR gir (Ohms lov : I=V/R)

i_LDR= 0.9V/5k=180uA

fra ligningen strømdeling har vi at:

i_R1 = i_LDR + i_base=380uA

Vi vet at det legger seg 0.9V over LDR og resten over R1. Bruker Ohms lov igjen og får

R1=(9-0.9V)/380uA ~ 21k

Dette gir verdien for R1=21k

HVA HAR VI NÅ?

hvis R1= 21k vil diodene lyse fullt når LDR=5k en lysstyrke på ca.10 lux (om det skulle fortelle meg hvor sterkt lyset er...? :p [ironi] )

For å forbedre designet monterer du inn et potmeter lik 50k. så kan du justere når diodene skal lyse med full styrke. En liten kondensator kan også monteres i paralell med LDRen for å danne et filter slik at dioden ikke blinker med en høy frekvens, men sikkert ikke så viktig...

Kan være at jeg har regnet feil og brukt feil antagelser, men prøv og se! ;)

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Woohoo, funker :D

konge! Fint at mine teoretiske beregninger er noenlunde rimelig :D

Hehe, takk igjen for hjelpen, Led'en blir snart byttet ut med et rele til en liten lampe jeg har her på rommet, så jeg slipper å reise meg opp visst det blir for mørkt ;)

Endret av razer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...