Gå til innhold

Kjøpe studio-lydkort i utlandet (usa?)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei

Det kan være smart, har selv kjøp endel både i Tyskland og i USA.

Kursen på $ er ok nå, Euroen er ganske sterk, så USA ville jeg prøvd nå.

Sist handlet jeg hos Nova Musik, det gikk helt greit.

Du må regne med ca 100 - 150 i p&p pluss momsen.

Varene kommer hjem til deg, og du får regning av UPS på momsen.

Like før jul handlet jeg for $512 - ca kr 3700,- inkludert frakt ved UPS

Etter at varen kom på døra, fikk jeg regninga på momsen kr 718.

- Jeg tror momsen på frakt inkl gebyrer er inkludert i frakta ved UPS,

for som du ser betalte jeg moms av ca kr 2990,-

.....som igjen tyder på frakt på ca 700kr inkl moms

Jeg kjøpte bl.a en Evolution UC-33e controller.

http://www.novamusik.com/search.asp?type=M...ge=1&keyword=64

Jeg har også handlet fra Tyskland, bl.a Creamware Pulsar II, men ikke det siste året pga kursen. Prisene er ofte ca de samme i Europa i Euro, som i USA i dollar, og frakt etc er det ikke så stor forskjell på.

Slikt utstyr er så vidt jeg har funnet ut (www.toll.no) tollfri.

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe lydkort i USA (eller andre land, anbefalinger?) og håper å spare noen lapper.

Den store forskjellen er jo om du skal reise dit selv, eller om du bestiller via nettet.

Jeg fant ut at frakt, moms og toll ble dyrere enn kortet selv (et LynxTwo kort). Dette er riktignok en stund siden da, og da kun fra USA. Fra europa kan det være billigere for alt jeg vet.

Husk at postgangen i statene er elendig!

Lenke til kommentar

Kortet du snakker om skal visstnok være veldig bra. Jeg vurderte å kjøpe det selv til min stasjonære pc. Da jeg ringte til en forhandler av motu så anbefalte han det ikke. Han mente de egnet seg best på Bærbar pc. Mens andre sa det skulle fungere bra.

Vær noe forsiktig hvis du bestiller på Internet..det er det med fortolling og sånt som posten tar seg av..Kan fort ikke lengre lønne seg.

Lenke til kommentar

Ja styr unna å få slikt i poste, da må du hente pakken på et postkontor med fortolling, og det er tungvindt. Bruk UPS, DHL eller noe slikt som gjør alt dette for deg.

Jeg er temmelig sikker på at slikt utstyr er tollfritt, så du betaler kun moms (24% av totalsummen), men sjekk www.toll.no punk 84,71 (datamaskiner og tihørende utstyr er tollfritt)

Men OBS, Dollarkursen er på vei opp, ver over 7 kr i dag

....så sjekk regnestykket - og husk,

betal med Kredittkort (ellers får du neppe kjøpt noe i USA)

...og glem Europa, nesten samme fraktpris og Euroen er dyr nå

Endret av arela
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Husk at postgangen i statene er elendig!

Og dette betyr...?

Det beste er om du kjenner noen i USA som du kan få varene solgt til, også kan de sende de hit som gave. Noen steder går også med på å sende de som gaver direkte til Norge.

Du betaler kun moms på ting over satsene, om du i det hele tatt blir spurt om å gjøre det. Jeg har fått masse i posten (dog som gaver) som overgikk satsene men trengte likevel ikke betale moms.

Billigste frakt i USA er faktisk USPS (United States Postal Service)... Iallfall hvis det er noe stort eller tungt som skal fraktes. UPS og Fedex can bli svært dyrt internasjonalt... men det er det de fleste nettbutikker bruker der borte...

Lenke til kommentar

Hvis du får problemer med at butikken ikke vil sende ut av USA, kan du prøve JetCarrier. (Hvis du ikke kjenner noen som bor der da...)

Da skal man visst få opprettet en personlig postadresse i USA, som varene kan sendes til, og så får du fraktet det til Norge via JetCarrier. (Har ikke prøvd selv, bare sett omtale på dinside.no)

Endret av ØW
Lenke til kommentar

Takker for alle innspill!

Det dreier seg evt. om å kjøpe på nett og få det fraktet på en eller annen måte. Har dessverre ingen bekjente som kan hjelpe... Lurer på hvor stor besparelsen blir når frakt, moms og evt. toll er tatt med i regnestykket...

Noen som har tips til flere seriøse forhandlere av slikt utstyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...