Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med deling av internetttilkobling

Anbefalte innlegg

Siden ruteren min har tatt kvelden, prøver jeg nå å finne en reserveløsning.

Jeg har prøvd med en nettverkskabel fra ADSL-modemet til en datamaskin i 2. etg. (Win XP). Så langt har jeg fått konfigurert maskinen til å fungere på Internet alene.

Men videre skulle jeg gjerne fått delt denne tilkoblingen gjennom et trådløst nettverkskort (D-link 520+) som befinner seg i PC-en i 2. etg. Derfra kjører jeg trådløs ad-hoc ned til nettverkskortet i PC-en nede. Jeg har klart å få disse to maskinene til å kommunisere gjennom ad-hoc, men når jeg prøver å dele internettilkoblingen får jeg problemer.

Jeg har prøvd alt fra å konfigurere manuelt til å bruke veiviseren i Win XP. Men uansett hva jeg prøver, får jeg ikke maskinen nede på nett. Jeg har prøvd å lage en nettverksbro mellom de to tilkoblingene (Ethernet tilkobling med ADSL til trådløs tilkobling) men da ødelegger nettverksbroen alle innstillingene mine. Jeg har satt begge de trådløse kortene på hver sin faste ip-adresse.

Hvis det er av interesse bruker ispen min statisk ipadresse og derfor må instillingene ligge i TCP/IP protokollen (til ethernetkortet med ADSL tilkoblingen) uten å bli rørt.

Oppsettet ser slik ut:

ADSL-modem <--> Pc1 <--> Trådløst nett <--> Pc2

Er det noen som har forslag til hva jeg kan prøve?

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er løst. Jeg behøvde ingen nettverksbro, men jeg måtte aktivere begge de faste ethernettilkoblingene (jeg har et hovedkort med to innebygde Ethernet kontrollere) og da fikk jeg opp en innstilling på "Deling av internettilkobling" som gjorde at jeg kunne velge for hvilket nettverk tilkoblingen skulle være tilgjengelig.

Når dette var gjort fungerte alt perfekt.

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...