Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1000Bits nettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

cat 5 kabler (standard ethernet) skal duge dersom lednings kvaliteten er god nok, men jeg ville personlig gått for Cat6 kabler som er spesielt laget for den farten.

Vær også klar over at et Gigabit nettverk gir mye mer fart enn disken din klarer å lese/skrive, så du vil adri oppleve på en enkelt maskin å ta ut full hastighet.

Lenke til kommentar

behøver ikke kjøpe nye kabler cat5-e kabler gjør susen, som de fleste tp kabelene er. Uansett tror jeg ikke du får noen harddisker som får utnytta 1000 Mbit. Jeg har 1000Mbit nettverkskort på den bærbare pcen min, kjørte kryssa kabel, fikk rundt 25-30 MB/s overføring.

Endret av Netman
Lenke til kommentar
behøver ikke kjøpe nye kabler cat5-e kabler gjør susen, som de fleste tp kabelene er. Uansett tror jeg ikke du får noen harddisker som får utnytta 1000 Mbit. Jeg har 1000Mbit nettverkskort på den bærbare pcen min, kjørte kryssa kabel, fikk rundt 25-30 MB/s overføring.

men har ikke berbare 4200rpm hdd da?.. er bra for den da.. er storfornøyd med 50mb/sek liksom :devil:

Lenke til kommentar

men har ikke berbare 4200rpm hdd da?.. er bra for den da.. er storfornøyd med 50mb/sek liksom :devil:

100 Mbit/s gir deg i praksis opp mot ca 95 MBit/s overføringshastighet, 1000 Mbit/s gir deg i praksis rundt 250-300 Mbit/s overføringshastighet på maskiner med raske harddisker.

* Å overføre 1GByte tar altså ca 26 sekunder med et 1Gbit/s nettverk

* Å overføre 1GByte tar altså ca 84 sekunder med et 100Mbit/s nettverk

Er denne forskjellen (ca 1 minutt spart per GB overført) virkelig verd prisforskjellen for deg ? Hvor mange minutter regner du med på å spare per dag? (eller sagt på en annen måte: Hvor mange GByte regner du med på å overføre per dag?)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt vitsen med 1gbit hjemme jeg heller, er vel heller for å ha noe å skryte av.

Har du en server derimot som benyttes av mange samtidig, eller kobling mellom traffikerte switcher. Eller f.eks jobber mye med grafisk data over nettverket er det en annen ting.

Lenke til kommentar

måtte vel være striping da, raid 0....

Det er klart, flere 15k disker i raid oppsett klarer nok å utnytte litt av hvert, men så er spørsmålet hvem som har en 15k disk i maskinen (og flere!).

Det er garantert svært få av oss.

Når det er sagt så er jo Gbit nettverk på vei ned mot 100Mbit i pris, og når flere og flere har harddisker og filstørrelser som gjør 100Mbit til flaskehals, så blir det Gbit til slutt :cool:

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...