Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Norge som frihavn for piratvirksomhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Han laget ikke programmet, han gjorde bare sånn at vi kunne trykke på knapper med musa. Altså mer brukervennlig. Dette ble jo ikke laget for at folk skulle kunne piratkopiere filmer, men heller kunne spille av filmene sine under da tidens Linux.

Hvorfor lage et windows-program dersom hensikten var å se filmer under Linux?

Man hadde ikke noe bruk for dette programmet under Windows, annet enn for å kopiere filmene...

Lenke til kommentar

Lagre de på harddisk? Kopiere de så din egen orginalkopi ikke blir ripet etc?

 

Saken har jo gått mye på hva du som forbruker egentlig kjøper,kjøper du er forhåndslagret media,eller kjøper du innholdet?

Hvis du kjøper innholdet (noe som er mest nærligende for meg å konkludere med) er det vel opp til deg selv hvordan du ønsker å lagre innholdet.

Lenke til kommentar
Lagre de på harddisk? Kopiere de så din egen orginalkopi ikke blir ripet etc?

Så man kan ikke gjøre dette i Linux mener du?

 

Og hva skal man med en spiller til Linux hvis man må rippe de i Windows først?

Da kan man jo likegodt se de i en eller annen spiller til Windows...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg følger deg nå eller om sakskunnskapen min er manglende.

Men jeg går utifra vi snakker om "DVD Jon" her?

Han laget vel egentlig ikke et rippe programm i utgangspunktet men et programm som fant krypterings algoritmen så det ble mulig å "låse opp" den digitale sperren,dette var ment som hjelp til de som ville se DVD under linux,siden det visst nok ikke eksisterte programmer til dette under linux på den tiden.

 

Nå må jeg innrømme at min kunnskap på området er svært begrenset og at dette er skrevet fritt etter hukommelsen av noen artikkler jeg har lest for lenge siden,så feil i innlegget mitt er det helt sikkert :)

Lenke til kommentar

Så lenge titusener dør hver dag av sult og krig over hele verden kan jeg ikke si at jeg gråter mye over plateindustriens groteske grådighet... :angry::angry::angry:

Kan ikke snakke om MORAL i denne sammenhengen..

Så lenge folk i Afrika DØR av AIDS fordi de ikke får medisiner fordi legemiddelselskapenes medisiner prises for høyt og de likegode kopimedisinene rammes av opphavsretten.. (Skjønt det ble muligens en slags enighet der. )Angående Michael Moore... Fyren er en intelligent kar men det vil drittsekker som de som holder med Bush fascistene prøve å vri og vrenge på til han er ødelagt som person. Drittsekk kulturen i USA og snart andre steder kan man bare såvidt fatte. De rike har rett og de fattige skal blø og dø og det helst fortest mulig(medmindre de kan brukes som slaver.. og stemmekveg for de som har makt..) USA politikk referanser: www.mikemalloy.com www.infowars.com

:mad::mad:

Lenke til kommentar
Ettersom jeg forstod så var det ikke "DVD Jon" som fant ut av cracken til sperren, programmet eller koden om du vil ble allerede brukt i linux men DVD Jånn lagde GUI for windows.

 

Du har litt rett og tar litt feil.

 

Husker ikke helt nøyaktig og orker ikke sjekke nøye ut nå men mener å huske at:

-DeCSS slik den var i ferdig versjon baserte seg på mange forskjellige biter med koder fra flere forskjellige personer og miljøer.

 

-De opprinlige nøklene kom fra DVD produsenten Xing

 

-Utviklingen foregikk på mailinlisen LiViD og på MoRE + IRC

 

-Den viktigste delen av koden CSS descrambling algorithm ble postet anonymt til Livid-mailingliste (av "Nomad" som vistnok var tysk?). Derretter ble det masse analysearbeid som ble utført av en fyr (Frank Stevensen?)

 

-DVD-Jon Jon skrev DeCSS.cpp og DeCSS.h, Derek Fawcus skrev CSSauth.cpp og -.h og en "Nomad" skrev CSSscramble.cpp og -.h.

CSSscramble inneholdt selve dekrypteringskoden og spillernøklene, basert på Xings avspillingsprogram.

 

-DVD-Jon satt alt sammen på en Windows maskin, lagde GUI og kompilerte.

 

(med forbehold om småfeil)

Endret av Jattajatta
Lenke til kommentar
Da var jeg på viddene da :)

Men hvorfor er linux blitt trukket fram i denne saken da?

DVD-Jon hadde to maskiner:

PC 1 med dual boot; GNU/Linux og MS Windows

PC 2 med dual boot ; FreeBSD og Windows 2000

 

Han brukte maskin 2 mest i følge Økokrim. Det var denne maskinen han utviklet DeCSS på. Han hevdet at han lagde DeCSS for å spille DVD'er på maskine 1 under Linux. Økokrim mente i den første rettsaken (og muligens den andre) at dette var noe han fant på i etterkant, men retten fant ikke dette bevist.

Dersom motivet for DVD-Jon ikke var å spille DVD'er under Linux slik Økokrim mente ville det være nærliggende å tro at hans motiv ikke var å knekke beskyttelsen for å tilgang under Linux men for å få status/penger/piratkopiering osv. Men retten fant ikke noen grunn til å tro på Økokrims påstand.

Lenke til kommentar

Fordi grunnen visstnok var at de ville se DVD under linux. Skriver visstnok fordi at dersom hele årsaken var at de ville se DVD under linux, hvorfor da ikke bare lage/bidra til et DVD avspillerprogram for linux, med kodene/descramblingen innebygget?

 

Hvorfor, som andre også har stilt spørsmål ved, lage et dekryptering program for windows? Eller har ikke linux støtte for å lese "DVD filsystemet"?

 

 

En annen ting er jo om plate-/film bransjen har hørt om markedsundersøkelser?

Eller mener de kanskje at de har et så attraktivt produkt samtidig som alle produsentene rotter seg sammen, slik at de kan gjør som de vil fordi vi forbrukere ikke har noe alternativ? Og de (små) uavhengige som måtte prøve seg med noe alternativ blir raskt presset ut.

Vet bransjen hva forbrukerne egentlig vil ha?

Lenke til kommentar

"hvorfor da ikke bare lage/bidra til et DVD avspillerprogram for linux, med kodene/descramblingen innebygget?" - For å lage et DVD-avspillerprogram, uansett OS, så må man betale for lisens fral MPEG-folka og Dolby Laboratories for å få bruke codecene. DTS vil også ha penger hvis man skal legge med dekodingsmuligheter for DTS-formatet.

Endret av Zaarin
Lenke til kommentar

Altså, uansett om DeCSS kan brukes til å kopiere DVD-filmer eller ikke. Har vedkommende som laget programvaren noen ansvar for dette? For å sette det på spissen må i så fall alle produsenter av verktøy som kan benyttes under ran stilles ansvarlig for dette. Produsentene av brekkjern, hammer, etc samt kles-produsenter må da stilles til ansvar for at noen bruker produktene deres til forbrytelser. Er det slik vi vil ha det?

Lenke til kommentar

For å gå litt tilbake til trådens kjerne:

 

To av spørsmålene som reiser seg er i hvilken grad opphavsrettigheter skal inkludere retten til å kontrollere spredning, og hvorvidt dette er et legitimt ønske fra bransjen.

 

Det er, slik jeg ser det, vanskelig å være direkte uenig i noe av det artikkelforfatteren skriver, da han aldri direkte presiserer hvordan man skal gå til verks mot pirater.

 

Kopisperrer på skiver, slik de fungerer i dag, er et herk. Jeg har mange kopisperrede skiver som ikke lar seg registrere i mitt dataprogram for katalogisering av musikk, og det skaper en del ekstra mokkelarbeid for min del. Paradokset i kopisperrene er ganske synlig - de som har for vane å rippe/massedistribuere album greier å omgå sperrene, mens de som ikke skjønner opp eller ned på (sett inn vilkårlig dataprogram her) vil være de som blir rammet av skiver som kun kan brukes i "standardspillere".

Allikevel, på tross av mine motforestillinger, så anerkjenner jeg bransjens ønske om å beskytte seg mot de store piratene. Jeg tror bare ikke at slike kopisperrer er veien å gå.

 

Artikkelforfatter skriver :

 

Utfordringene ligger i at flyktige produkter er vanskelige å kontrollere. Evnen til å kontrollere spredningen er avhengig av så vel teknologiske som institusjonelle eller juridiske rammebetingelser, og det er en forutsetningen for å utnytte filmens- eller musikkproduktets økonomiske potensiale på en effektiv måte at det må være ekskluderbart. Det må være mulig å utelukke dem som ikke er villige til å betale for produktet.

 

Man har enda til gode å se velfungerende institusjonelle eller teknologiske rammebetingelser for å kontrollere spredning. Allikevel - anerkjenner virkelig så få av dere det ønsket bransjen har om å tjene penger på det de produserer?

 

Grådihetskulturen er en vektig motforestilling til det å unne de store mer penger. Hva skal egentlig de største skuespillerne, artistene, produsentene m.fl. med mer penger? Nei, si det.

Det vil jeg uansett påstå er rimelig irrelevant i forhold til de grunnleggende prinsipielle tankene om at man skal få lønn for arbeid. Det er tross alt ikke bare søkkrike mennesker i bransjene.

 

Videre skriver artikkelforfatter:

 

I denne sammenheng argumenterer faktisk dommerne også med at de mener det er en vesensforskjell mellom å kopiere en spillefilm og å kopiere et helt tidsskrift eller en hel bok. Mens det å kopiere et helt tidsskrift eller en hel bok ville være å gå for langt, mener dommerne at det må man få lov til å gjøre med filmer siden DVD-platene er utsatt for å få skader. Det er en vesensforskjell her, men den er at digitale filmkopier blir perfekte. Slike kopier utgjør derfor, i motsetning til kopierte bøker og tidsskrifter, substitutter til de eksemplarene bransjen forsøker å selge. Intet av dette tyder på at retten har forstått de økonomiske konsekvensene av å fremstille en perfekt ubeskyttet kopi i en digital verden, hvor ubeskyttede kopier meget effektivt kan kopieres videre i det uendelige uten kvalitetstap.

 

Om Gaustad gjør en korrekt vurdering av dommens konsekvenser så ser vi at det i dommen skilles mellom ånsdverk i form av bøker eller filmer. Det er jo mildt sagt interessant, all den tid opphavsrettigheter søker å beskytte den eller de som står bak åndsverket.

 

 

Jeg hadde innledningsvis planlagt å kommentere mange av innleggene som allerede er postet i denne tråden, men fant fort ut at det ville bli en tidkrevende affære. Denne tråden inneholder mange dårlige, lite gjennomtenkte og svært tynne argumenter, og annet er strengt tatt ikke å forvente av de som står bak.

Jeg vil allikevel be om at innlegg som kommer etter dette skrives med litt mer omhu, slik at man kan få en mer fruktbar diskusjon.

For jeg er nemlig ikke interessert i å diskutere dette på nivå med mye av det som er vist av sakskunnskaper frem til nå i denne tråden.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke motforestillinger mot at bransjen skal tjene penger,men jeg er av den oppfatning at bransjen tildels har skyld i piratkopiering selv.

Det finnes et utal plateselskap men konkuranse på produktene er fraværende (Regner ikke med tildbuds varer som best-price etc.),det er kartell virksomhet på grensen til monopolisme.

En annen vinkling fra produsentenes side,der man gjør det attraktivt å eie et orginal eksemplar er f.eks en vei å gå,som nevnt tidligere i tråden angående Metallica og St.Anger albumet.

Piratkopiering i en eller annen form vil man ikke bli kvitt,men med andre virkemidler en de som blir brukt i dag kan man kanskje minske problemet.

Lenke til kommentar
To av spørsmålene som reiser seg er i hvilken grad opphavsrettigheter skal inkludere retten til å kontrollere spredning, og hvorvidt dette er et legitimt ønske fra bransjen.

Dette er vel to sider av samme sak, opphavsrettigheter innebærer jo at ingen skal kunne (ikke nødvendigvis fysisk, men lovlig) kopiere (hovedsakelig for salg) noe man har laget/publisert. Dette blir jo også en slags kontroll på spredning, vel og merke dersom alle hadde vært lovlydige.

 

Egentlig så er det vel opp til bransjen/selger å bestemme hva man vil selge og hvordan man vil selge det. Vi forbrukere har vel ingen direkte myndighet til å diktere hva noen vil selge og hvordan de skal selge det. Det er liksom her markedskreftene (oss forbrukere) kommer inn, ved at et produkt som er uinteressant/uønsket ikke selger og dermed blir (bør bli) uinteressant for selger. Dersom dette da f.eks. er cd/dvd'er med kopi-/avspillingsperre og vi ikke liker produktet, må vi la være å kjøpe det. Slik forteller vi selger at produktet er uønsket. Bakdelen blir at vi da må klare oss uten musikken/filmen i dette tilfellet. Noe av problemet er vel at noen mener de har krav på å diktere hvordan de skal få varen levert/innpakket... hadde dette vært den eneste måten vi kunne/ville skaffet oss produktet/åndsverket på og den eneste måten selger kunne fått solgt, så hadde det blitt slik (med mindre selger da heller valgte å avvikle).

 

Hadde vært interessant og sett/hørt hva bransjen hadde sagt dersom all nedlasting stoppet opp i f.eks. 6 måneder, og ingen kjøpte noe heller som en protest mot all "avspillingsdikteringen"... (utopi, ja jeg skjønner det)

Lenke til kommentar

Forundrer meg at aftenposten trykker sånt fjas!

 

Jeg er forbruker, som de fleste her i landet, og synes film- og musikkbransjen går for langt når de skal fortelle meg hvor jeg kan bruke produktet..

Som mange med meg sikkert vet, så skal det ikke så mange ripene til for at cd/dvd spilleren ikke klarer å lese mediet.

Det å kunne ta bacup har derfor blitt ett must dersom man vil nyte innholdet over tid, enten det dreier seg om musikk, film, spill eller program.

 

Jeg vet ikke hvor seriøst man skal ta artikkelforfatter, men utsagn som "synes også domstolens vurderingsevne å ha sviktet" styrker ikke akkurat troverdigheten.

 

Dersom man ikke skal stole på domstolene, hvem skal man da stole på... film- og musikkbransjen kanskje? :laugh:

Lenke til kommentar
For musikk-bransjen har da også priatkopiering i form av CD-brenning og spredning på Internett blitt en alvorlig utfordring. Salget i de autoriserte markedskanalene - primært det vanlige CD-salget - har stupt de siste årene, og i musikkbransjen mister nå tusenvis jobben samtidig med at investeringene i nye artister og ny musikk skrus ned.

 

Hans naivitet blomstrer i det han legger skylden for alt mulig på "piratene".

For økonomist nedgang verden over burde ikke ha så mye å si hva?

De har tjent overraskende mye!!!

Dette argumentet tilsier at forfatteren er enten en talsmann for RIAA/MPAA eller at han en moron.

Hovedargumentet til RIAA/MPAA er fullstendig latterlig.

Akkurat som argumentet om mengder med "weapons of mass destruction" som i følge bush skulle være i Irak.

Elendighet fra ende til annen.

 

PS. Jeg lasta ned en tv-rip på ed2k. "The truth about the Iraq war" den var festlig...Bush har visst fått litt problemer med å forklare seg etter hvert ja...

Står der med dyr dress og en gjeng av "Men in Black" bak seg og stotrer frem noen ord.

Det største problemet i USA er valget deres. At folk som Bush kan komme til makten...

Endret av Bro2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...