Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Norge som frihavn for piratvirksomhet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke så rart de tar det ille opp da. De som jobber der er ansatt for å tjene sin arbeidsgiver best mulig, sant? Selvfølgelig vil de kjempe med nebb og klør for å få mest mulig profitt. Platebransjen handler (med få unntak) ikke om idealisme og veldedighet men om kapitalisme og pengejag. Det er grunnen til at det pumpes ut kommersielt søppel i et større tempo enn gode saker. Men man kommer ikke utenom at dette jaget også kan være med å finansiere de mindre artistene, som fyren i artikkelen er inne på.

Lenke til kommentar

[email protected]

Noen som har lyst til å fortelle "økonomen" at produktet ditt selger bedre viss kunden føler han faktisk får ett bra produkt?

Og i tillegg ta med at plate- og filmbransjen faktisk har slåss med nebb og klør mot kopieringen helt siden VHS og MC...

Endret av pebbe
Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke hva de tror de oppnår med kopisperrer.

Oppfordrer jo folk som gjerne vil ta backup av sin musikk/film til å heller laste ned, det gjør det jo mye enklere for kunden. Da mener jeg selvsagt de som nå går å kjøper dette i butikken.

De som laster ned musikk og film fra nettet nå vil alltid få tak i det, uansett hvor mange sperrer de setter på de ferdige produktene sine.

Det er nesten litt håpløst hvor dumme de egentlig er, hvor mye sperrer har de prøvd som har vært fikset nesten før de er ute ?

Skjønner godt at de er desperate etter å tjene noen ekstra milliarder men dette er totalt feil vei å gå.

Straffe de som støtter de ved å kjøper produktene.

Lenke til kommentar

Greit nok at de vil unngå massespredningen over nettet. men å sette inn sperrer som knekkes etter kort tid for de som vil, og som er til forargelse for de som skal bruke det vanlig høres for meg kort-tenkt ut..

hvorfor heller ikke se på hvordan de kan lokke oss til å kjøpe, gi oss mer når vi kjøper ei plate..

et godt eksempel synes jeg er den siste metallica plata som jeg kjøpte meg i sommer (st.anger for de uinvidde), hvor man fikk med seg cd-plata, en dvd med alle spor spilt inn i studio, pluss en tilgangskode til metallicavualt (en side på nettet, med div godsaker) da mener jeg at de er på rett spor.. og alt dette til prisen av en vanlig cd plate..

Det er mer veien å gå om du spør meg, gi oss et bedre produkt, som vi faktisk er villige til å betale den diabolske prisen av 200, hvilket var kursen på en cd skive sist jeg handlet.

Mvh

K

Lenke til kommentar

Det kan sies mye musikkbransjen, men saken er at de forventer musikksalget skal holde seg på samme nivå som tidligere. Dette er i utgangspunktet urealistisk da de i dag har mye større konkurranse enn tidligere.

Denne konkurransen kommer i form av underholdning i andre formater, der dataspill kanskje er det viktigste. Ungdommer kjøpte kanskje en CD for 10 år siden, men i dag bruker de/man heller penger på de nyeste spillene. Hvis man har råd, ok, da kjøper man seg en CD også.

Flere og flere har nå også hjemmekino i stua, hvorfor kjøpe 3 CD'er, når man kan kjøpe seg et par filmer, og kanskje 1 CD.

En del av det sviktende salget skyldes nok nedlasting av MP3, men det forklarer absolutt ikke alt. Et godt poeng er også at det faktisk kan stimulere til kjøp av musikk. Siden de aller fleste tv og radiokanaler stort sett bare spiller top40-listen, er nedlasting av mp3 en kilde til å stifte bekjentskap med andre grupper man aldri har hørt om før.

Når det gjelder kopisperrer, er det uansett nytteløst. Kopisperren gjør bare at hvermansen ikke klarer å lage en kopi til seg selv, eller for andre formål.

Alt de kommer til å kaste mot datamiljøet i fremtiden vil bli cracket, det er bare et tidsspørsmål.

Den dagen musikkindustien våkner opp og forstår at de er i en digital hverdag, med de muligheter som byr seg, klarer å tilby musikk på andre formater (ala iTunes) gjerne med kopisperre (hvis det er mulig), men til en annen pris, og god kvalitet, da henger jeg meg på. Jeg mener at dette også ville gitt artister utenom top40-listen en bedre mulighet til å nå frem med sitt materiale.

I mellomtiden får vi bare vente på at de våkner opp...

Lenke til kommentar

Moore er jo bare en stor løgner. Det har jo blitt bevist gang på gang.

Noe sant er det i budskapene hans, men troverdigheten faller litt hos meg når det det blir bevist at han bare bruker fantasien og ikke fakta iblant.

Dere som mente han burde bli president må jo være litt på jordet. Å at de ikke har noen folk med peil i styret i USA er vel å overdrive. De er tross alt en stormakt som fungerer veldig bra. Økonom å alt funker jo. Å prøv å finne en rase som er mer patriotiske. De har noen idiotiske påfunn innimellom, er enig i det, men hvem har ikke det??

Vi har da for ****** en Prest til å styre landet. Vil se det er så sykt det kan bli.......

Lenke til kommentar
Jeg postet ikke linken til Moore på grunn av hans politiske meninger (Noen jeg forøvrig er enige i) men fordi han utaler seg om kopiering av sitt eget åndsverk.

Var ikke pga deg jeg skrev det.

No offence intended.......

Blir bare så provosert av folk som skal kritisere styret i USA, når vi har nok av feil med systemtet vårt. Først får vi fikse opp i styret vårt så kan vi klage på andre.

Ha en forsatt god morgen......... :D

Lenke til kommentar
Dere som mente han burde bli president må jo være litt på jordet. Å at de ikke har noen folk med peil i styret i USA er vel å overdrive. De er tross alt en stormakt som fungerer veldig bra. Økonom å alt funker jo. Å prøv å finne en rase som er mer patriotiske. De har noen idiotiske påfunn innimellom, er enig i det, men hvem har ikke det??

Dagens utblåsning følger, satt litt på spissen:

Det hører med til sannheten at du skal lete lenge for å finne et "demokratisk" land som driver mer propaganda for sin egen befolkning enn usa også!

De fleste amrikanere har ikke peiling på hva som skjer utenfor sitt eget lands grenser, utover de gangene amrikanske styrker angriper andre nasjoner. Internasjonale media når befolkningen i svært liten grad. Etter 9/11 tok det helt av. Til tider var det hele til forveksling likt det vi har lest i historiebøkene om Tyskland i 1930 åra! En aftenposten journalist skrev en flott artikkel om akkurat dette for et par år siden. Etter under et døgn på web ble artikkelen slettet.

Høsten 2002 gikk jeg på et seminar i California om hvordan datamaskiner kunne hjelpe folk i deres økonomistyring. Det ble fortalt hvordan vi kanskje en gang i fremtiden kunne benytte internett til å sende elektroniske sjekker til hverandre - altså som en dårlig nettbankløsning. Sjekk er fortsatt det mest brukte betalingsmiddelet der! (Er noen av leserene i dette forumet gamle nok til å vite hva en sjekk er?)

Jeg nevner dette som et eksempel på hvor lite amrikanerene får med seg av hva som skjer ellers i verden. De tror de har sitt eget univers, og vil helst fjerne alle utenforstående som kan tenkes å påvirke deres utvikling. Ikke rart de bli patriotistiske når de aldri ser andre folk enn seg selv, innflyttere som prøver å tilpasse seg dem, og bilder av Osama servert sammen med div skrekkhistorier.

Mens europere har gitt sine tidligere kolonier gradvis tilbake til befolkningen som bor der, driver amrikanske myndigheter et avansert spill for å skaffe seg kolonier uten at verdens samfunnet skal avsløre dem.

Etter at junior busken fikk makta ble det plutslig forbudt å forske på diverse områder innen medisin. Dvs. det ble ikke forbudt å forske, men det ble forbudt å bruke de "organiske råvarene" som er nødvendig for å gjennomføre forskingen. Dette inkluderer bl.a. spedbarns dødlighet - forbudt å ta prøver av døde spedbarn, og Cystisk fiberose (som min egen kjæreste har) som er helt avhengig av genprøver som ikke lenger er lov å ta!

Landet funger på et vis likevel. Mest fordi befolkningen aldri har sett verden ellers.

Joda, amrikanerene ligger langt fremme når det gjelder teknologi i labratoriene, men å få det ut til folket klarer de ikke. Å bosette seg i usa er som å reise opptil 30 år tilbake i tid (litt avhengig av hva man legger vektlegger).

Skal spandere å gi dem litt kreditt for å lage biler proppfulle av nye irriterende elektriske duppedingser som ikke har sett før. Disse bilene bryter dog sammen etter kort tid - det er en grunn til at japanske og tyske biler selger selv om prisen er 2-4 ganger høyere enn de amrikanske i usa.

-pg

x-us-beboer, anti-us

Lenke til kommentar
Moore er jo bare en stor løgner. Det har jo blitt bevist gang på gang.

Noe sant er det i budskapene hans, men troverdigheten faller litt hos meg når det det blir bevist at han bare bruker fantasien og ikke fakta iblant.

Vi har da for ****** en Prest til å styre landet. Vil se det er så sykt det kan bli.......

funker bra? USA? jaha? hvor mange billioner har de i gjeld?

et land fullt av paranoide folk....

Endret av kosh
Lenke til kommentar
Jeg postet ikke linken til Moore på grunn av hans politiske meninger (Noen jeg forøvrig er enige i) men fordi han utaler seg om kopiering av sitt eget åndsverk.

Var ikke pga deg jeg skrev det.

No offence intended.......

Blir bare så provosert av folk som skal kritisere styret i USA, når vi har nok av feil med systemtet vårt. Først får vi fikse opp i styret vårt så kan vi klage på andre.

Ha en forsatt god morgen......... :D

En god morgen til deg også :)

Grunnen til at jeg følte å påpeke det med Moore er fordi tråden er jo totalt off topic nå,og der føler jeg meg litt skyldig siden jeg postet den linken.

Lenke til kommentar

Ler av deg....

Har bodd der selv også, å etter mitt syn så er det ikke noe dårlige plass å bo enn her ihvertfall. Jeg likte meg bedre der enn her i Norge. At de er etter oss på noen plasser er kanskje mulig, men forann på mange andre.

At de ikke vet så mye av hva som skjer ellers i verden kan jeg tildels være enig i. Men man må jo ta i betraktning å mye større landet er da. De er tross alt ett egent kontinent. Tror ikke Afrikanere, eller Australiene vet så mye mer om hva som skjer rundt i verden. Eneste grunnen til at vi i Norge vet mye, er fordi vi er så små at skulle vi bare orientert oss om hva om skjer i Norge hadde vi brukt 2 min hver dag, That's it.

Folk må være å negative de vil, men synes man skal vite hva man snakker om. Han før meg i Forumet har bodd der selv, å liker det ikke. Jeg respekterer hans meninger, men 90% av de som klager her har jo ****** aldri vært der engang. Latterlig.........

Skal ikke krangle mer politikk her.......sorry.............

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Høsten 2002 gikk jeg på et seminar i California om hvordan datamaskiner kunne hjelpe folk i deres økonomistyring. Det ble fortalt hvordan vi kanskje en gang i fremtiden kunne benytte internett til å sende elektroniske sjekker til hverandre - altså som en dårlig nettbankløsning. Sjekk er fortsatt det mest brukte betalingsmiddelet der! (Er noen av leserene i dette forumet gamle nok til å vite hva en sjekk er?)

Jeg nevner dette som et eksempel på hvor lite amrikanerene får med seg av hva som skjer ellers i verden. De tror de har sitt eget univers, og vil helst fjerne alle utenforstående som kan tenkes å påvirke deres utvikling. Ikke rart de bli patriotistiske når de aldri ser andre folk enn seg selv, innflyttere som prøver å tilpasse seg dem, og bilder av Osama servert sammen med div skrekkhistorier.

-pg

x-us-beboer, anti-us

joda, men har aldri brukt det selv, men er fortsatt mye brukt here nede i Frankrike.....

Lenke til kommentar

at film og musikk bransjen vil beskytte produktet sitt er ikke galt, det er tross alt et produkt som di har sattset penger på. Men at di skal fortell meg hva jeg kan gjøre og ikke gjøre med et produkt som jeg har kjøpt iriterer meg. Så lenge jeg ikke kopiere opp for andre men kunn for meg selv ser jeg ikke noe galt i det. Problem her er at når man kan kopiere så blir det distribuert. Da sitter man i et dilemma, skal man lage kopi sperre som hindrere kopiering men iriterer di som faktisk kjøpter produktet eller la produktet blir kopiert og lagt på eks internet. Det kan da virke litt hovmodig og overse kundegruppen som man faktisk har, og legger på en kopisperre slik at di som ikke kjøper ikke skal få det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...