Gå til innhold

Nynorsk oversetter

brillan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste grunnen dere har til å ikke lære Nynorsk er at dere ikke gidder. Forstod at ungdommen i dag har et skikkelig problem da jeg så tråden om nynorskskrivingen til Kilogram. "Jeg forstår jo ikke hva du skriver mann". Når nordmenn ikke forstår norsk en gang kan de bare gå hjem og legge seg. Nynorsk er NORSK mens bokmålet er dansk-norsk. MAO, skal du skrive skikkelig norsk må det bli NN.

Forstår at de med lese/skrivevansker har problemer med å lære det men resten? Nei, njet, nicht & no.

Ja det mener jeg! :)

Lenke til kommentar

Jeg er lat. Jeg skriver bokmål, og for meg er dette 'norsk'. Nynorskdebatten trenger vi ikke ta opp igjen her, men for min del ville jeg gladelig solgt en nyre for å få slippe å lære meg et språk mot min vilje. Er det noen måte å få fritak på?

bfisk

Lenke til kommentar

De som lærer norsk i utlandet blir ikke opplært i nynorsk, bare så det er sagt. ;) De får høre om det, selvfølgelig, men det er bokmål en lærer i "norwegian classes".

På spørsmålet om jeg synes nynorsk er en viktig del av historien vår, må jeg svare ja. Men om vi virkelig trenger å bruker resurser på det i skolene, er noe helt annet. Heldigvis er jeg ferdig med det som heter skole, så jeg kan lettere betrakte det ifra utsiden.

Lenke til kommentar
De som lærer norsk i utlandet blir ikke opplært i nynorsk, bare så det er sagt.  De får høre om det, selvfølgelig, men det er bokmål en lærer i "norwegian classes"

Dei lærer bokmål fordi det er det mest brukte skriftspråket her i Noreg, og fordi det er færre reglar å lære på bokmål grunna den manglande ho-kjønns formen av substantiva

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...