Gå til innhold

Det lille ekstra

jovaa

Anbefalte innlegg

Hei sann folkens.

Har lest haugevis med poster, men det er så **** vanskelig å finne svar på alt. Så jeg prøver meg... :blush:

Har en låst XP 2500 Barton her, på følgende annen relevant hardware:

Hovedkort: ABIT NF7-S v 2.0

RAM: 512 MB TwinMos PC3200 Winbond

Ligger nå på 195 Mhz FSB og selvsagt 11 multiplier, noe som da gir småpene 2145 Mhz. Noe som tilsvarer så godt som XP 3000+. Det står 194 MHz i BIOS, men 195 i alle program i Windows, så det virker som om kortet klokker litt sjøl. RAM settings er for øyeblikket 2.5, 3, 3, 11. Den berømmelige 2, 2, 2, 11 er det umulig å kjøre på, faktisk får jeg ikke til å boote med 2 i verdi på noen av disse. Når Windows loader kutter den.

Vcore har jeg satt til 1.7 volt for øyeblikket.

Maskina er helt stabil i blended torture under Prime95 med disse innstillingene. Har testa høyere, men da uten å sette opp Vcore og endre ramtimings. Maskina blir da ustabil. Funker i windows, men restarter nå og da i spill og Prime95 får feil.

Kjølinga er bra, ligger rundt 37-40 grader idle og 47-50 ved max load, alt avhengig av romtemperatur.

Selvsagt vil jeg lengre, og det jeg lurer på da er:

Hva kreves? Rammen skal jo klare 400 MHz lett, da den er PC3200. Hvor er hindringen?

1: Kan jeg guffe opp CPUved å sette opp Vcore enda mer?

2: Skal jeg endre RAM timings?

- virker som om denne rammen ikke takler CL2. Noen som har lignende RAM/HK og kan gi meg noen kombinasjoner som funker? Har hørt at 2,2,2,11 er optimalt, men det går rett og slett ikke.

- kan RAM takle andre, og mer aggressive innstillinger ved å få mere strøm, altså endre volt til RAM?

Noen som har noe tips, eventuelt har ett lignende oppsett, med låst CPU seff, og som vil hjelpe meg med å nå magiske 3200+?

Og: Er det mulig å låse opp denne CPU'en uten å bruke mikrokirurgi? Ja, jeg har sett at det er mulig, men da kun til andre sære hovedkort, og ikke nForce2 baserte.

Håper på innspill :thumbs:

Endret av jovaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tror nok at det er rammen din som stopper deg. prøv å sette høyere timings, og høyere frekvens, så går det sikkert bedre, selv om rammen blir tregere.

med min ulåste har jeg nådd 11*220 eller noe rundt der, men det er med geil ultra platinum 3700

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...