pgdx Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Hei. Får opp beskjed om at target-attributten i anchor ikke er tillatt i xhtml 1.0 når jeg validerer den? Hva er dette? Altså... Jeg vet hva target og validering og xhtml er, men det må da være mulig å åpne linker i nye vinduer i xhtml. Noen som kan si meg hva jeg må skrive istedenfor? Below are the results of attempting to parse this document with an SGML parser. 1. Line 80, column 91: there is no attribute "target" (explain...). ...2Ftool.myvnc.com%2Findex.php" target="_blank"> Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Naturlig nok utgår target-attributen i fremtidige versjoner av xhtml, og det er tvilsomt om det kommer noen alternativ. Jeg synes det er forståelig (vet jeg får mange imot meg nå) at den forsvinner, så vi endelige er sikre på hvor lenkene åpnes. Jeg synes ikke det er nødvendig med target="_blank" for lenker til eksterne sider, nå som "tabbed browsing" begynner å bli vanlig. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 tabbed browsing? hva er det for noe? Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 tabbed browsing? hva er det for noe? Det er en funksjon som blant annet Mozilla og Opera har. Du har muligheten å ha flere åpne websider, mens du fremdeles bare har ett Opera-vindu åpent. Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 bruk av tabs ( sånn som i opera ) hvor du får alle sider opp i samme vinduet ( ikke mange ikoner på startmenyen lengre... disse blir listet i nettleseren istedenfor ) er tabbed browsing, så vidt jeg har forstått. Evt. bruke høyreklikk på linken i IE, og åpne i nytt vindu er det nærmeste du kommer i IE... Da kan du selv velge om du vil ha linken i samme eller nytt vindu... Hvis jeg skal gjette vil jeg tro browsere får instillingsmuligheter knyttet til dette: "åpne i samme vidu/tab / åpne i nytt vindu/tab" med undermuligheter som "åpne alle sider på denne tjeneren i samme vindu / åpne sider fra ekstern sever i nytt vindu / åpne alle sider i nytt vindu" Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Ahh... da vet jeg jo hva det er da! har jo egentlig visst hva det var lenge da! men jeg visste ikke hva det het da lærte jeg noe nytt i dag også Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2004 Greit. Så da fjerner jeg den, da... Lenke til kommentar
enden Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 (endret) Target ble i utgangspunktet ikke funnet opp for å kunne åpne nye vinduer. Dette er en defacto standard som er derivert fra det faktum at IE misbrukte intensjonene med target atributtet. Den oprinnelige meningen med target er noe som dette: Hvert vindu har en ID/et navn. Eksempel på dette finner dere når dere i popupguiden min der man åpner et nytt vindu på denne måten (javascript) window.open('URL', 'ID til vindu', 'diverse atributter'); Argument nr to der er IDen til vinuet. Vinduet kan kalles ved denne IDen. For eksempel kan man kalle vinduet.close() som lukker vinduet. Det går altså an å styre vinduet fra et annet vindu. Dette er en sped begynnelse på objektorientering. På samme måte som man kan lukke en vindu kan man og endre kilden til vinduet (URLen) ved hjelp av vindu.src = 'URL'; HTML måten å gjøre dette på er <a href="URL" target="vindu"> Man sier at det er src atributtet til vindu i target som skal endres, ikke i gjeldende vindu. I utgangspunktet var dette ment brukt for eksisterende vinduer, men MS valgte å gjøre det slik at hvis vinduet ikke fantes så opprettet man et nytt vindu med det navnet. Etter hvert ble dette adoptert av w3, og irritasjon bredte seg blandt surfere verden over... Satyrium: åpning av en side i en ny tab/nytt vindu er i praksis en on the fly manipulering av kildekoden til siden som vises slik at target plasseres midlertidig på linken du klikker på Det vil altså si at støtten for target er nødvendig for tabbed browsing edit; pokkers mange skrivefeil Endret 28. januar 2004 av enden Lenke til kommentar
enden Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Greit. Så da fjerner jeg den, da... Alternativet er å bruke transitional xhtml i stedet for strict. Sånn rent praktisk har det lite å si med mindre koden din skal prosseseres av en eller annen form for forretningslogikk i tillegg til å vises på web Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Hvordan da gi navn på vinduer, og kunne la f.eks. en navigasjonsenhet for ei side bli endret ved å la noe poppe opp i et vindu med samme navn?? <a href="bla1" target="navunit">erf.</a> <a href="bla2" target="navunit">erf.</a> ^^dette fungerer ikke lenger med strict xhtml?? Lenke til kommentar
enden Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Det skal heller ikke fungere. Meningen er at et vindu skal ses på som et selvstendig objekt som ikke skal "ligge under" noe annet objekt Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 ingen måte å referer til slike 'selvstendige vinduer'?? Lenke til kommentar
enden Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 (endret) kan alltids bruke javascript eller bare transitional som tidligere nevnt Endret 28. januar 2004 av enden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå