Nervetattoo Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Bega meg ut på og lage en liten klasse i går natt. Uten egentlig å ha nok peiling på oop Så når jeg da kom til første gang jeg skulle sjekke om det funka, vell, så gjorde det ikke det. Håper noen er villige til å se igjennom det og påpeke feilene, da jeg er usikker selv. Classen: class Gallery { // Creating config variables var $conf_directory; var $conf_max_per_page; var $conf_not_dir; var $conf_image_list; var $conf_image_size; var $i; $this->conf_image_size = array(); $this->conf_image_list = array(); // Directory error message $this->conf_not_dir = false; // Function that reads the directory into an array function read_dir() { if (!is_dir($this->conf_directory)) { return $this->conf_not_dir; } else { if ($handle = opendir($this->conf_directory)) { while (false !== ($file = readdir($handle))) { $file_place = "$this->conf_directory/$file"; if ($file != "." && $file != ".." && is_file($file_place)) { $this->i = 0; $this->conf_image_list[$i] = $file; $this->conf_image_size[$i] = filesize($file); $this->i++; } return $this->conf_image_list; return $this->conf_image_size; return $this->i; } } } } } Måten jeg kaller classen på: require_once("classGallery.php"); $gallery = &new Gallery; $gallery->conf_directory = "pics"; $file_list = $gallery->read_dir(); print_r($file_list); Er takknemlig om noen gidder se igjennom det. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 (endret) Har feilsøkt og rettet litt. Resultatet ser du her. Et par ting som jeg rettet: *For å initialisere variabler så lager du en konstrueringsfunksjon med sammen navn som klassen. *Du trenger ikke en variabel for filnavn og en for størrelse. Matriser i matriser er en fin ting! *Indeksering trengs ikke i en while-løkke (bruk [], ikke [$i];$i++ med mindre du MÅ) *la til en sjekk om filen hadde en endelse som indikerte at det var en bildefil ($this->valid_endings) *For å sette en variabel i en klasse så lager du en funksjon for det. Klassevariabler er beskyttet, og kan ikke endres (bare leses) fra hovedskriptet. Håper dette hjelper. Edit * $this->conf_image_list døpte jeg om til $this->image_list da dette ikke er en configurasjon Har laget litt andre funksjoner også. Tenkte det kunne være nyttig. Endret 29. januar 2004 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 Takker for utmerket hjelp Fant ut av en del ting selv da jeg ikke fikk noe superkjapt svar som jeg håpte. Endret ganske mye av koden og fikk det til å funke. Hadde ikke planlagt å ha noe html med. Tenkte å lage en egen html klasse for output. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå