Gå til innhold

Er ratt og pedaler virkelig ubrukelig?

Anbefalte innlegg

Hei

Skaffet meg spillkonsoll, force feedback-ratt og Colin McRae 4 fordi jeg er opptatt av racing.

Det viser seg at samhandlingen mellom det rattet jeg har i hendene og selve spillet er helt ubrukelig. Når jeg vrir på rattet, kommer "rattet" i bilen på skjermen sigende sakte etter. Når jeg vrir rattet tilbake igjen, reagerer imidlertid bilen mye raskere. I tillegg er det minst 5 cm "dødgang" i rattet. Dette duger til å styre et tankskip, men ikke til å kjøre rally. Det er faktisk betydelig lettere å kjøre med knappene på håndkontrolleren som fulgte med konsollen!

Da jeg prøvde tilsvarende spill på en kamerats PC merket jeg noe av de samme problemene, men ikke så utpreget som her.

Jeg forstår ikke dette. Folk sier at det er gøy å kjøre med ratt, og at man kan kjøre bedre med det. Jeg er skikkelig skuffet og forstår ikke hvorfor det ikke skulle gå å få spillet til å reagere synkront på rattbevegelsene :no: Har jeg oversett noe? Rattet kom uten noe særlig instruksjon og uten programvare, og jeg finner ingen innstillinger i selve spillet som kan påvirke rattbevegelsene.

Utstyret er:

Xbox

Thrustmaster Modena Pro force feedback ratt

Colin McRae 4

Hvis noen har tips så ville det vært fantastisk. Hvis ikke satser jeg på å levere hele stasen tilbake til Elkjøp førstkommende helg.

mvh "Racing-entusiast"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var min første tanke også, men hvordan kalibrerer man, da? Det eneste jeg har fått med meg, er at man skal holde inne en knapp, og så gjøre fullt rattutslag til hver side for å kalibrere utslaget. Men det påvirker bare "virkeområdet" og ikke "timingen".

Men har dere også liknende problem med rattene deres, eller er det bare meg?

Endret av McRae
Lenke til kommentar

Jeg oxo hadde store forhåpninger da jeg gikk til innkjøp av ratt og pedaler til X-Box'en min. Saitek tror jeg merket het.

Tøft utseende og godt grep og spillet kunne ikke starte fort nok da jeg skulle prøve det ut på Rallisport Challenge.

Men det var en nedtur av dimensjoner. Du snakker om 5 cm dødgang på rattet? Jeg vil nå lene mot 10 jeg da... Å prøve å kjøre bil med det der var dødfødt fra første meter. Hadde det vært i en virkelig bil hadde jeg hatt en annonse i avisa m ett kors i toppen.

Men greit å vite at det ikke hjelper å bytte merke på rattet da.. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde det samma problemet med mitt gamle ratt. Men med det nye Force Feedback rattet så går alt fint, bare ikke spill V-Rally 3, det gjorde rattet mit skeivt og ikkeno måte å mekke det på.

Utenatt i CMR spella da, for det spellet har ein high tech autocalibrerings sak. Jeg vet ikke hvordan det funker, men rattet blir rett etter at jeg har spelt litt CMR.

Og da funker alt fint!

Lenke til kommentar

Selv har jeg Logitech ratt og pedaler uten FF for PC og har ikke merket noe som helst slik. Rundetider o.l. blir mye bedre med ratt enn med tastatur eller gamepad i hvert fall. Dødgangen i rattet er også minimal.

Jeg har også en Playstation2 som jeg tenkte jeg skulle kjøpe ratt til, men hvis dette er et generelt problem for konsoller så vurderer jeg nok det kjøpet en gang til.

Som nevnt tidligere så er også mitt beste forslag at det må være en kalibreringsfeil.

Lenke til kommentar

Jeg har Logitech Wingman FF til PC, og det funker helt fint :yes: Her kan jeg justere dødgangen på rattet, og andre div ting...Det er jeg nesten 100% sikker på at en kan gjøre på andre typer ratt/spill også! (Bruker forresten rattet til Colin Mcrae 2.0.)

Endret av CarinaE
Lenke til kommentar
Utstyret er:

Xbox

Thrustmaster Modena Pro force feedback ratt

Colin McRae 4

Har samme ratt som deg. Rattet har litt dødgang, men jeg har egentlig ikke prøvd noen som ikke har det heller...

Husker da jeg fikk rattet. Rundetidene gikk rett opp. Tok litt tid før jeg ble vant til ratt. Men nå...... :D:D

Sier ikke at du ikke kan kjøre med ratt, bare nevner at det kan være en overgangsfase.

Lenke til kommentar

Eg har same rattet, men gidd ikkje bruke d... Det er mykje daugang og det er umulig å få bedre rundetider med det rattet. Eg trudde rattet skulle gje meir "ekte" bilfølelse men det fungerte motsatt....

Er det nokon som veit om ein kan kalibrere rattet? Har ikkje lest manualen skikkelig, men eg har fått gjort det litt bedre med å stille på sensitivity eller noe såndt...

Lenke til kommentar
Jeg kjørte en del rally og F1 på skjermen sist jeg hadde ratt og pedaler, det var ikke mye dødgang der i gården. Post igjen når du har fått det fikset, for noe må være veldig galt med oppsettet.

Leverte alt tilbake til Elkjøp i går. Den grimme sannhet er at det finnes ikke noen justeringer å utføre :no: Det leveres ikke noe programvare med rattet, og det finnes ikke noen innstillinger i spillet annet enn til den originale knappe-kontrolleren. Ratt og Xbox går rett og slett ikke sammen. Mange har tydligvis oppdaget det samme som meg. Noen mener det skyldes spillene, og noen at det skyldes rattet.

Jeg er skikkelig skuffet, det blir lenge til jeg prøver meg på en spill-konsoll igjen. :(

Alt dette får meg til å tenke at det tross alt er en stund til spill-konsollene (i hvert fall Xbox) tar igjen PC'n. Så da er det vel bare å investere 15.000 i en ny PC, da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...