Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lover 9 av 10 bredbånd


Anbefalte innlegg

Hittils så har da Telenor overholdt dekningslovnadene sine så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skal være tilfelle også med denne 90% grensa.

Vel, de lovet opprinnelig å levere her 3. eller 4. kvartal 2001.

Det var før de dro på brekket i utbyggingen.

De har bygget ut et par sentraler i kommunen, men ingen andre er engang nevnt i planene for første halvår i år. Firstmile fikk forøvrig godkjent utbugging av sentralen for et drøyt år siden, og det skulle ikke være noe i veien med kapasiteten på linjene eller plassen i sentralen. Det eneste som mangler er utstyr.

Så å si at de hittil har holdt lovnadene sine er vel litt drøyt?

Hva om Telenor brukte noen av millionene de bruker på reklame for ADSL til å bygge ut flere sentraler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, selvsagt vil det ta LANG tid, men de kan jo begynne med å bygge ut fiber til de restene som ikke har bredbånd nå, slik at de oppnår det 90% målet sitt, for så å ta for seg resten av norge.

 

Hvis de hele tiden skal drive å bygge ut "midlertidige" nett blir det jo bare tull. Hvis de begynner utbyggingen av 10mbit nå, vil nok det nettet være ferdig før det er "gammel teknologi".

 

Det sier seg selv at de ikke kommer til å først bygge ut ADSL (hvor jeg bor f.eks), for så å bygge ut fiber noen år etterpå eller noe sånt. Hvis de bygger ut ADSL hos meg, vil de sikkert melke den ADSL sentralen i 10 år fremover, slik de har gjort med ISDN.

 

Poenget var at dersom de bygger ut ADSL nå, vil de ikke bygge ut fiber før de har melket ferdig ADSL sentralene de bygger ut. Og kjenner vi telenor rett, vil det ta veldig mange år.

 

(Altså hvis telenor får gjort ADSL tilgjengelig i hele norge, kan vi bare glemme at de kommer til å delta i utbygging av høyastighetsinternett i Norge i de neste ti årene. De kommer til å melke ADSL'en slik som de har melket ISDN. :mad: )

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Poenget var at dersom de bygger ut ADSL nå, vil de ikke bygge ut fiber før de har melket ferdig ADSL sentralene de bygger ut. Og kjenner vi telenor rett, vil det ta veldig mange år.

Du må fri deg fra tanken på at TN skal gjøre det, TN bygger ikke ut fiber på denne måten, det er det andre som gjør og de blåser en lang marsj i hva eller hvordan TN har tenkt og bygge ut.

TN må nok bygge ut fiber men de har så langt ikke tatt opp hansken Lyse m.f har kastet og dermed er TN helt uinteresant når man snakker om fiberspredenett.

Lenke til kommentar

Er vel bare Telenor som har penger/erfaring...

 

Synes det er på tide at staten tar ansvar og betaler hele driten. Og sørger for at ingen ISP'er får monopol på det nye nettet... Det snakkes jo om et nytt digitalt TV-nett. Uten at jeg vet hva det vil si, så regner jeg med at det kan innebære litt kabling? Går det ikke an å ta bredbåndet i samme slengen?

Lenke til kommentar
Er vel bare Telenor som har penger/erfaring...

Det snakkes jo om et nytt digitalt TV-nett. Uten at jeg vet hva det vil si, så regner jeg med at det kan innebære litt kabling? Går det ikke an å ta bredbåndet i samme slengen?

Jaså?

Norsk e-verk vasser i penger og de kan og kable, de eier også masse infrastruktur inn til veggen hos 99,9% av norske hus og det er de som bygger ut fiber i norge, de ønsker og bli seriøse på slikt og TNN har så langt ignorert dem og dette kan koste TNN dyrt.

Det eneste som duger er flere aktører, monopoler enten i statlig eller privat eie gagner ingen.

Digitalt TV-nett er en fjernsynsteknologi og man skal vel stort sett sette opp utstyr i TV-mastene og dit er det kablet.

Lenke til kommentar
Grunnen til at telenor bygger ut over støre områder en Fks, NExgentel er at telenor får penger for og bygge ut!

For noe forbanna bullshit. Hvem skulle det være som gir de pengene?

Og de som hater Telenor kan jo for guds skyld bare la være å bruke tilbudet når det en gang kommer. De kan jo sitte der å vente på Lyse eller noen av de andre nirvanaselskapene.

Å tro at alle husstander skal få fiber i vår levetid, er mildt sagt optimistisk.

GET REAL!

Endret av Carup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...