Gå til innhold

får ikke med hele videobildet på DVD...

Anbefalte innlegg

Har et problem jeg ikke blir kvitt, har spurt om det på forumet her før også.

Når jeg skal brenne ut DVD fra Adobe Encore (samme gjelder for Adobe Premiere også) så får jeg ikke med hele bildet på TV skjermen når jeg spiller den av på en DVD spiller.

Har prøvd alle mulige transcode instillinger, men det blir samme resultatet uansett.

(bruker vanligvis PAL 4mb VBR 2pass 4:3)

Jeg har funnet ut en ting, og det er at det er det som er utenfor den ytterste linja på "safe areas" som blir borte etter brenningen.

Noen som har noen anelese på hva som forårsaker dette?

(hvis det er noen tvil om hva safe area er så er det det som er innenfor linjene du ser på monitoren i Adobe Premiere, og tilsvarende i Adobe Encore DVD)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke brent DVD, men kan det være TV'n? Har du testet på en annen TV. Denne safe area er der for at du skal være sikker på at de aller fleste TV'er klarer å vise alt innenfor. Så om du tester på en TV eller en prosjektor. Da finner du i alle fall ut om det er TV'n eller om du må prøve andre ting. Da ville jeg testet forskjellige DVD-spillere.

Lenke til kommentar

Hvordan ser det ut om du spiller av DVD'en på PC'en din? Om ikke hele videobildet vises når du spiller av på PC'en er det noe som er riv ruskende galt. At TV'en kutter litt av bildet er ikke unormalt, og det er derfor vi opererer med 'Title safe area' i utgangspunktet.

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Fikk sett hele bildet når jeg spillte av DVD'en på PC'en. :thumbs:

Da er det nok TV'en som kutter bildet. :ermm:

(litt rart at den gjør det når jeg har en ett år gammel Philips 28" widescreen TV...med alle mulige funksjoner for bildet) :no:

Lenke til kommentar

Alle CRT-tv'er vil i større eller mindre grad kutte kanten på bildene. Det heter overscanning. Særdeles irriterende når man først er klar over det. Man kan fort føle det slik at alle tv'er er fundamentalt ubrukelige.

Du kan prøve å stille det bedre i service-meny'en på tv'en din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...