Gå til innhold

Flash ditt 5900 kort til et 5950

Vo0do0

Anbefalte innlegg

Det du trenger er et hvilket som helst nVidia kort i NV35 serien (FX 5900). Dette skal "gjøres om" til et kort med NV38 bios. Det vil si et Geforce FX 5950 U.

La oss gå gjenom det steg fro steg.

Først kan du lage en bootdisk (oppstartsdiskett)

Deretter laster du ned pakken du finner her

Pakk opp dette zip arkivet. Fra det du nå har pakket opp, skal du kopiere /Flash-Disk_nVidia/ inn på bootdisken din.

Fremdeles snakk om de filene du har pakket opp. Gå inn i BIOS mappen. Der ser du flere underkataloger. Velg den som passer ditt merke. Er du i tvil velger du "nVidia" mappen. (Jeg gjorde det med mitt kort. Creative.) Gå inn i katalogen av ditt valg, og kopier "bios.bin" inn i "Flash-Disk_nVidia" mappen som nå burde være på oppstartsdisketten.

Det du skal ha nå er:

En bootdisk.

En "Flash-Disk_nVidia" mappe på bootdisken

Og en "bios.bin" fil i sistnevnte mappe.

Har du dette, kan du restarte maskinen med disketten i.

Når DOS er bootet opp skriver du følgende:

"cd Flash-Disk_nVidia" (eller "dir", og "cd den mappe forkortelsen du får opp". eks. "cd flash~1")

Så vil vi ta sikkerhetskopi av den orginale biosen på kortet ditt. Det gjør vi med å skrive: "nvflash -b orginal.rom"

Nå ligger det en fil som heter "orginal.rom" på disketten.

Så skal selve flashinga (oppdateringen) hende.

Skriv: "nvflash -f bios.bin -u -p"

Det kan hende du mister bildet i 10 sec. IKKE SKRU AV MASKINEN NÅR BIOS-FLASHINGA PÅGÅR!!!!!!! Nå er du ferdig. Da er det bare å reboote, så sitter du med et GeForce FX 5950U kort.

Skulle det gå til helv***, så må du få tak i et PCI skjermkort for å boote opp og flashe med den orginale biosen. (nvflash -f orginal.rom -u -p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm...kan dette moddes?

Hei,

Jeg har det Gainward kort.

Jeg prøvde å modde for 14 dager siden - men det fungerte ikke hos mig.

Som det anbefales på den tyske side som Woodoo lenker til, bør man teste om kortet kan køre med 5950U hastigheter (475/950) FØR man flasher det.

Det kunne mit kort ikke - kan bare 450/900 - men jeg prøvte å flashe alligevel.

Jeg kom ikke noget høyere end 450/900 med den nye bios (prøvte med mere volt også) men bench'en faldt med 200 i 3dmark03 - desuten viste SiSoft Sandra og driverinfo at jeg bare kørte 4x AGP og FastWrite var slået av.

Jeg flashed tilbake igen til den gamle bios.

Som sagt - det fungerte ikke hos mig - men det kan jo være at mit kort er et av de 'dårlige' !

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
hmm...kan dette moddes?

Her har de testet overklokkingsegenskapene til enkelte kort før og etter modding. Nr. 5 på listen der ser ut til å være ditt kort. Og det skulle tjene en del på. Det er bare på et Gainward FX 5900 U 256 de har oppnådd negativt resultat.

Lenke til kommentar

Sjansene for at moddingen skal lykkes er meget store. Det som er negativt er at enkelte kort kan ende opp med en overklokkings grese som er mindre enn før en klokket det. Skulle dette hende, er det bare å flashe tilbake med orginalt bios image.

Lenke til kommentar
jeg får ikke opp memory til mer enn 930..ikke de beste forhold så kan kanskje klare litt mer... men funker det selv om memory ikke er helt på topp`?

Etter du har flashet kortet vil du ha mulighet til å klokke lenger. La oss si du "fjerner en sperre" i biosen.

Lenke til kommentar
jeg får ikke opp memory til mer enn 930..ikke de beste forhold så kan kanskje klare litt mer... men funker det selv om memory ikke er helt på topp`?

Etter du har flashet kortet vil du ha mulighet til å klokke lenger. La oss si du "fjerner en sperre" i biosen.

Det du gjör er at du får "relaxed memory" og du setter opp spenningen i kortet litt. Dette gjör at du kan klokke mer.

Lenke til kommentar

Det har jo det. Alt som heter klokking (så lenge det er oppover) forminsker levetiden på tinga. Men med hvor mye er ikke godt å si. Er det et kort du har tenkt å ha om ti år, ville jeg ikke anbefalt å klokke det noe spess. Men bytter du om to til tre år, tror jeg ikkje du skal merke noen som helst forskjell i ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...