monzilla Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Mulig dette er feilpost, men da er det bare til å stenge tråden, men tror at denne kategorien passer bra til dette spørsmålet. De fleste her inne på forumet vet at man ikke stikker bort på elkjøp å kjøper en stasjonær PC. Da betaler man veldig mye mer enn det man trenger å betale kontra hvis man bygger maskinen sin selv på komplett eller lignende. Spørsmålet mitt er følgende : Hvordan er det med bærbare maskiner og slik overprising? Har forstått såpass at det ikke er barebare til å kjøpe en masse deler og bygge sammen en bærbar PC. Til en stasjonær PC tar Dell litt for mye penger etter min mening, men gjør de det samme til bærbar ? Ikke misforstå. Spørsmålet mitt dreier seg ikke om Dell tar overpris eller ikke, men hvor lønner det seg å kjøpe en laptop ? Er det mye penger å spare hvis man kjøper maskinen på nettbutikker, eller får man de samme tilbudene på lokale "elektronikk-supermarkeder"? mvh Erik monsen Lenke til kommentar
MrNielsen Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Ikke lett og svare på, men vi kan prøve litt Jeg vil si, skal man ha en Bærbar for sofa surfing, til en 7000/8000 kr, da er elkjøp/Expert stedet. Skal man ha bedre, mer stille osv, går prisene til Elkjøp utenfor alle rimelige grenser i forhold til Nettbutikkene og produsentenes egne sider(tenker da Dell, Whitebox osv som kun selger på nett selv). Da vil du får mer pc hos nettbutikkene en hos Elkjøp. Man ser vell de samme trendene med Elkjøp/Expert på stationære/Bærbare, de er trege med og få in nye ting, de selger mest av det alle kjøper fortiden. Er man ute etter spesiele ting, får man ikke det i disse butikkene. De kan ha noe, man da til en meget høy pris. Vell dette var mie tanker og erfaringer på området. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Jeg må si meg enig med MrNielsen. For en liten stund siden fikk jeg i oppdrag å finne frem til bærbar PC til to bekjente. De skulle brukes mest til Word/surfing, men også sporadisk spilling (små barn) og den andre muligens også til video redigering. For den første PCen, så fant jeg en HP Pavilion 4424 til 8999,- hos Expert. Den har en kraftig mobil AMD XP2500, DVD/CD-RW combo, 40GB, 512MB minne, ATI mobility (delt minne dessverre) grafikkort osv. Det var rett og slett et mye bedre tilbud enn vi kunne finne noe annet sted. Noen desktop CPU var ikke aktuelt og Celerons manglende ytelse er velkjent, så den styrte vi unna. Egentlig ville jeg gått for en Dell 500m med Pentium-M CPU, men det ble lettere for vedkommende å kjøpe i butikk. For den andre PCen så klarte ikke vedkommende å bestemme seg. Videoredigering krever faktisk også en god del av PCen (CPU + harddisk ihvertfall). Hvis man ønsker å konfigurere PCen selv, så er Dell et suverent utgangspunkt. De er ikke dyre på bærbare og man kan bestemme mye av innmaten i PCen, slik at man får det man trenger. Aktuelle modeller var Inspiron 500m og Inspiron 8600. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Dell har jo muligheten til å skreddersy maskiner også. De har også utmerkede garanti og support tilbud, noe som også gjør maskinene litt dyrere. De er også enn del bedre enn de som er hos elkjøp/expert. Ellers er Ellkøp/Expert maskiner greie nok til kontor bruk. Bare man får 256 MB RAM. Disse maskinene har som oftes dårlig skjermkort, noe som ikke er så digg til spill. Ett godt eksempel på ett billig "monster" er [url="http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?varegruppe=1475&varenummer=GREEN5511400&varelinjenummer=1&varebeskrivelse=Green+C1400+15%22+40GB+512MB+CDRW%2FDVD&varepris=12995&varelagerantall=5pl"]denne[/url] maskinen. Du skal lete lenge etter noe med 512 MB minne, Centrino CPU og Ati dedikert skjermkort til denne prisen hos elkjøp/expert. Ellers så er elkjøp og expert på rett vei når det gjelder pris og ytelse, men man får mer for pengene i nettbutikker i fleste tilfeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå