Gå til innhold

Debattmøte om fri programvare i Bergen

Anbefalte innlegg

Bergen (BSD and) Linux User Group fortsetter møteserien "Last Thursday"

Torsdag 29. januar 2003, kl 19.00

Stort auditorium, Høyteknologisenteret,

Thormøhlens gate 55, Bergen[1]

Møtet er gratis og åpent for alle interesserte, med programmet:

~ Paneldebatt om fri programvare i offentlig sektor

Det har vært snakket mye om bruk av fri programvare i offentlig

sektor. Vi inviterer til debatt på grunnlag av rapportene som nylig

er offentliggjort av Statskonsult og Teleplan. Panelet, består av

Tor Bu, IT-direktør, Universitetet i Bergen,

Ole-Bjørn Tuftedal, Teknologidirektør, Bergen Kommune

Ove Ruben R Olsen, Partner, Vestvind AS

Grethe Melby, BLUG, ordstyrer

Vi legger som tidligere opp til at den formelle, disiplinerte faglige

delen av møtet vil være fullført ca kl 21.00, med overgang til mer

uformelle aktiviteter og langsom forflytting til egnet serveringssted

for fagøl og annet sosialt.

MERK: Høyteknologisenteret har et finurlig utformet

adgangskontrollsystem som gjør at man ikke uten

videre slipper inn uten kontakter på innsiden.

Vi vil gjøre vårt beste for å ha folk i døren for

å slippe inn fra ca 18.45 til vel 19.00.

Dette er det første plenumsmøtet i vårsemesteret 2004. Foreløpig

møteplan for resten av våren 2004 ser slik ut:

Torsdag 26. februar 2004: Sikkerhet i trådløsnettverk, Kjell Jørgen Hole

Installfest lørdag 13. mars

Torsdag 25. mars 2004: Tema ikke fastsatt

Torsdag 22. april 2004: Tema ikke fastsatt

Torsdag 27. mai 2004: Tema ikke fastsatt

Vi fortsetter altså med møter *siste torsdag i måneden*. Dersom ikke

annet blir annonsert, vil møtene fortsatt foregå på

høyteknologisenteret.

Se også BLUGs hjemmeside, url:http://www.blug.linux.no.

Spørsmål kan rettes til avsender, mailto:[email protected] eller til

blug-listen mailto:[email protected].

[1] kartreferanse http://www.finn.no/finn/map?utmx=-31761&ut...%2C+5008+Bergen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panelet er forresten oppdatert, med Birger Steen frå Microsoft og Dag Asheim frå Linpro. BLUG har skaffa større møtelokale på universitetet, for dette kan bli folksomt ;)

http://www.blug.linux.no/meetings/Last_Thursday

Det har vært snakket mye om bruk av fri programvare i offentlig sektor. Vi inviterer til debatt på grunnlag av rapportene som nylig er offentliggjort av Statskonsult og Teleplan. Panelet består av Tor Bu (IT-direktør, Universitetet i Bergen), Ole-Bjørn Tuftedal (Teknologidirektør, Bergen Kommune), Birger Steen (Adm. dir, Microsoft Norge), Dag Asheim (Seniorkonsulent og gründer, Linpro), Grethe Melby (BLUG, ordstyrer)

Hendelsesdetaljer

Hva

Meeting

Når

Mellom 2004-01-29 19:00 og 2004-01-29 21:00

Hvor

Auditorium 1, Realfagbygget

Dei rapportane det er referert til ligg her:

http://developer.skolelinux.no/~knuty/teleplan_03112003.pdf

http://www.statskonsult.no/publik/rapporter/2003/2003-24.pdf

Ser ut til å bli årets storhending i Bergen, dette :)

Lenke til kommentar

For første gang i mitt liv skulle jeg ønske jeg bodde i Bergen, for dette hørtes jo interessant ut :p

MS direktøren kommer jo også - aner jeg grilling på svak varme? De har jo ihvertfall ikke mye å skryte når det gjelder open-source, så de må vel heller argumentere imot. (Joda, jeg vet at MS bla. har gitt enkelte universitet noe windows-kode og greier, men det holder bare ikke i disse tider).

Lenke til kommentar
Tro du meg; den fyren der har alltid noen argumenter.

Han var innom skolen en gang og ga bort masse MS sjit. Han tok som han lovet diskusjonen om MS mot Linux etterpå. Jeg gadd ikke høre på da det bare var elendig propaganda.

sikkert julenissen undercover.

Lenke til kommentar

Kan bli en sterk debatt dét! Selv om jeg tror MS kommer nok ikke til å angripe - de var greie nok med Linux på Stereo da de snakket der ;P

De er ikke som Steve Balmer og den gjengen de Norske vil jeg tro. De er nok ganske skeive - men allikevel så er de nok litt mer gjennomtenkte :>

Lenke til kommentar

Jeg var der.

Her er noen hovedtrekk:

- I panelet satt en fra Bergen Kommune, en fra Universitetet i Bergen, en fra Linpro, og sjefen for MS Norge. I salen satt kansje rundt 100 personer, med median henimot unge lubne menn med briller (deriblant meg 8-). Den første timen gikk med til at de i panelet fikk holde innlegg, og noen replikker blei veksla mellom dem. Etter pausen var det mer løs ordveksling mellom salen og panelet. Alt var nokså gemyttlig.

- Møtet var flytta fra HiB til store aud. på realfagsbygget. I følge ordstyrer ville MS veldig gjerne komme, og dette førte til økt interesse.

- MS møtte med 5-6 stykker, som satt i salen, _i_tillegg_ til toppsjefen for MS Norge. De tok opp alt på videokamera. Det var det også noen andre som gjorde, forhåpentligvis BLUG, slik at dere kan laste ned showet snart!

- De fleste proffene som tok ordet fra salen var opptatt av åpne standarder heller enn åpen kildekode. Mye gikk på integrering- og arkiverings-problematikk, spesielt mot administrative system.

- Birger Steen fra MS imøtekom krav om åpne standarder med XML-støtte i nyeste Office-pakke, og tilgang til filformat-spesifikasjoner for folk med spesielle arkiveringsbehov (og penger).

- Prorektor ved UiB (Jeg tror det må ha vært denne mannen http://www.uib.no/rektor/personer/rn_norsk.htm men han hadde lengre hår) er en mann med over middels mye innflytelse. Han snakka om uvitenhet blandt beslutningstakere, og var opptatt av det ideologiske aspektet ved fri programvare. Han mente 85 % av brukerne ved universitetet primært trengte basale tjenester som vev, epost, tekstbehandling o.l. Han lurte på om det fantes gode åpne alternativer.

- Representanen fra UiB i panelet (og en fra MS i salen) sa at åpen programvare lå langt bak når det gjaldt stordriftsløsninger. For eksempel var drifting og utrulling av _mange_ (<1000?) klienter mye mer problematisk med åpne løsninger enn med MS-baserte løsninger.

- Representanten fra IT-avdelinga i Bergen Kommune var opptatt av de ideologiske aspektene ved fri programvare. Representanen fra UiB la vekt på brukerhensyn, åpne standarder og sikkerhet.

- MS fikk mye pepper for manglende fokus på sikkerhet. Representanten i panelet mente fokus inad i MS var blitt vridd mer mot dette hensynet de siste to åra.

- Hans Morten Kind, som er postmaster (med mere) ved UiB (~20000 brukere), holdt et engasjerende innlegg for åpen programvare på serversida. Han mente full kontroll over programvaren er nødvendig. Han sa UiB stadig gjør endringer i programmer bak tjenester relatert til dns, epost, dhcp og vev utifra bl.a. sikkerhetshensyn.

Mine subjektive betraktninger:

- Hans Morten Kind sitt innlegg var utrolig engasjerende, jeg håper det kommer på video!

- Prorektor snakker om uvitenhet blant beslutningstakere, samtidig som han tilkjennegir ideologiske preferanser for åpen programvare. Beslutningstakere bør informeres bedre!

- Det overraska meg at MS har forprang på stordrift.

- Hans Morten Kind er kjent i data-miljøet i Bergen for initialene HMK, men han liker ikke å bli framstilt i sammenheng med en annen kjent person med samme initialer. Omtrent alle i salen snudde seg for å se med egne øyne hvem denne HMK er, da han tok ordet. Han bruker forresten exim som MTA, og har brukt Linux på desktop siden 1996.

- MS-folka var sikkert på fylle-tur.

Endret av arehb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...